پایانه صادراتی جنوب به امسال نمی‌رسد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1111

پایانه صادراتی جنوب به امسال نمی‌رسد

مرکبات و بالغ بر ۳۷هزار تن آن هم برای صیفی جاتی چون فلفل، بادمجان و خیار خاردار است.

کاغذ وطن- افتتاح پروژه ۷ساله پایانه صادراتی جنوب نه به امسال می‌رسد و نه حتی در صورت افتتاح دوای درد محصولات جالیزی چون سیب زمینی و پیاز خواهد بود. تجهیزات بسته بندی این پایانه از بهمن ۹۶به ایران رسیده و نیمی از این چهار سال را در گمرک مانده و الباقی به انتظار کارشناسانی از هلند است، که تاسیسات را نصب کنند. بهانه این شرکت برای افتتاح نکردن این پایانه همان قبلی است:« دستگاه‌ها را خودمان نصب کنیم، گارانتی به تجهیزات تعلق نمی‌گیرد.» محصولات اما منتظر این وعده‌ها نمی‌ماند. قرار بود پایانه آبان ماه همزمان با فصل برداشت محصولات جنوب به بهره برداری برسد، اما آبان به اتمام رسیده و حالا مدیر منطقه‌ای شرکت گلشن آرای، باز هم وعده دیگر می‌دهد:« دستگاه‌ها تا آذر نصب می‌شوند و پایانه در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود اما با توجه به گذشت زمان برداشت محصول احتمالا در اردیبهشت سال بعد این پایانه آغاز به کار کند.»

 ۵سال است که وعده افتتاح پایانه صادراتی را می‌دهند. اولین بار کیخا، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت گلشن آرا بهمن ۹۵وعده افتتاح آن را تا مهر ۹۶ داده بود. بعدها سال به سال این افتتاح عقب افتاد. مهر ۹۷،مسئول دفتر اتاق بازرگانی افتتاح را به اسفند موکول کرد و سال بعد هم فدایی، استاندار وقت کرمان خبر از تعویق در افتتاح را اعلام کرد. آخرین بار ، مدیر منطقه‌ای شرکت گلشن در گفت‌وگو با «کاغذ وطن» از افتتاح پایانه در آبان ۱۴۰۰خبر داده بود.  وعده‌ای که به گفته مسلم مروجی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان با توجه به نیامدن کارشناسان هلندی میسر نشده. او البته در گفت‌وگو با «کاغذ وطن » از افتتاح پایانه در دهه فجر خبر می‌دهد:«افتتاح حساب انجام شده و قول دادند تا پایان ماه پول به حساب شرکت هلندی واریز  شود و ۲۰روز  بعد از واریز هم کارشناسان هلندی برای نصب بیایند. لذا با توجه به رایزنی‌های انجام شده قرار بر افتتاح این طرح در بهمن و ان‌شاالله همزمان با دهه فجر است.»

به گفته مروجی تاکنون برای احداث این پایانه یک وام ارزی به مبلغ ۱.۴میلیون یورو پرداخت شده و قرار بر این است که ۱۲میلیارد تومان هم از بانک توسعه تعاون برای سرمایه در گردش به این شرکت اختصاص یابد. این تسهیلات مصوبه استانی را گرفته و منابعش نیز از محل تسهیلات جهش تولید است. رییس سازمان صمت در این باره می‌گوید:«تنها مانع همان نصب تجهیزات است که می‌گویند به خاطر گارانتی باید هلندی‌ها نصب کنند. در هر صورت ما و مجموعه استانداری تمام موانعی که بر روی دوششان بوده برداشتیم و تنها منتظریم که سرمایه گذار در این رابطه همکاری کرده و پروژه را پیش ببرد.»

احمد سنجری، مدیر منطقه‌ای شرکت گلشن آرای اما در گفت‌وگو با «کاغذ وطن» افتتاح این پایانه برای محصولات امسال را غیر ممکن می‌داند:«تجهیزات برای بسته بندی مرکبات و سه نوع صیفی‌جات خیار خاردار، فلفل و بادمجان است که الان هم وارد فصل برداشت شدیم و هنوز پایانه آماده نیست.» او این بار از آغاز به کار پایانه صادراتی از اردیبهشت ماه خبر می‌دهد:«این پایانه برای محصولات گلخانه‌ای و مرکبات طراحی شده که انشالله از اول اردیبهشت ماه سال بعد امکان سورت و بسته بندی محصولات برای  محصولات جنوب از طریق این پایانه فراهم خواهد شد و ما قصدمان این است که برای امسال صرفا خدماتی را به صادرکنندگان دهیم »

به گفته سنجری ظرفیت بسته بندی در این پایانه ۶۷هزار تن برای یکسال است که ۳۰هزارتن آن برای مرکبات و بالغ بر ۳۷هزار تن آن هم برای صیفی جاتی چون فلفل، بادمجان و خیار خاردار است.

شایان ذکر است که سالانه بالغ بر 4.5میلیون تن محصولات کشاورزی، زراعی و باغی از جنوب کرمان برداشت می‌شود که از این میزان یک میلیون تن آن سهم بازارهای صادراتی است. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 125
  • امروز: 21
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,401
  • ماه: 7,800
  • سال: 26,002