۷۰ درصد اشتغال ایجادی برای مقطع دیپلم به پایین بود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1521

۷۰  درصد اشتغال ایجادی برای مقطع دیپلم به پایین بود
  گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
  دبیر گروه کاری اشتغال و کارآفرینی: کرمان یک استان کارگری و صنعتی است و طبیعی است که بیشترین اشتغال ایجادی‌اش برای حوزه کارگری باشد. 
  ریزش‌های اشتغال کسر شود، خالص اشتغال ایجادی استان در سال گذشته ۲۰ هزار شغل بوده. متولیان ایجاد اشتغال که تا چندی قبل از رکوردشکنی استان و ایجاد اشتغال بیش از ۶۰ هزار نفر در سال گذشته خبر می‌دادند، سه‌شنبه گذشته در کمیسیون امور داخلی و زیربنایی اتاق از جزئیاتی دیگر گفتند، جزئیاتی مثل‌اینکه ۷۰ درصد این اشتغال خود اشتغالی‌های تک‌نفره و مربوط به افراد با مدرک دیپلم و زیر دیپلم بوده است. مصباح مقدم، دبیر گروه کاری اشتغال و کارآفرینی اما در گفت‌وگو با «کاغذ وطن» مدعی است که «این استان رتبه ششم خالص اشتغال را داشته و کرمان یک استان کارگری و صنعتی و معدنی است و طبیعی است که بیشترین اشتغال برای مشاغل کارگری و اپراتوری باشد.»

 بر اساس آمارهای مرکز آمار، سال گذشته بیش از ۶۰ هزار شغل در استان ایجاد شده؛ اما در مقابل بیش از ۴۰ هزار شغل ریزش داشته و فقط ۲۰ هزار شغل باقی‌مانده است. در اشتغال ایجاد شده ۰.۶ درصد افراد مدرک دکترا، ۲/۲ درصد مدرک کارشناسی ارشد و ۱۰ درصد مدرک کارشناسی دارند.

 با وجود اینکه بیش از ۵۰ درصد بیکاران استان دارای مدرک تحصیلی لیسانس به بالا هستند، از میزان ۶۰ هزار اشتغال ایجاد شده در سال گذشته، ۷۰ درصد مربوط به افراد با مدرک تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم بوده. سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در نشست کمیسیون سرمایه‌گذاری و امور زیربنایی اتاق کرمان، در سه‌شنبه هفته گذشته گفته است که استان نیازی به اشتغال برای مقطع دیپلم ندارد: «آمارها در مورد وضعیت اشتغال و بیکاری در استان نشان می‌دهد که در حال حاضر نیاز به ایجاد اشتغال برای مقاطع تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم وجود ندارد و از سوی دیگر بیشتر تسهیلات ارائه شده در زمینه خوداشتغالی و عمدتاً شغل ناپایدار بوده است.»

 محمدرضا وحیدی بر ناپایدار بودن شغل‌های ایجادی تأکید دارد. شغل‌هایی که بیشتر در قالب خوداشتغالی‌های تک‌نفره هستند. این موضوع اما از دید محمدرضا مصباح، دبیر گروه کاری اشتغال و کارآفرینی استان کاملاً طبیعی است: «کرمان رتبه ششم را در خالص اشتغال ایجادی داشته است. همین‌الان اشتغال استان بدین صورت است که ۷۰درصد شغل‌ها، شغل‌های تک‌نفره هستند. این موضوع چه اشکالی دارد؟ در یک شرکت بزرگ هزار نفر کار می‌کنند؛ اما تعداد اصناف ما فقط در شهر کرمان ۳۰ هزار نفر است، کدام شرکتی این‌قدر ظرفیت دارد.»

 مصباح همچنین در پاسخ به سهم ۷۰ درصدی اشتغال ایجادی در سال گذشته برای مقطع دیپلم به پایین می‌گوید: «کرمان یک استان کارگری و صنعتی و معدنی است و طبیعی است که بیشترین اشتغال برای مشاغل کارگری و اپراتوری باشد. استانی مثل تهران بدین جهت که بیشتر خدماتی است و دفاتر شرکت‌ها در آن نقطه هستند، سهم تعداد فارغ‌التحصیلانی که سرکار می‌روند در آنجا نسبت به استان ما بیشتر است.» به گفته او برای بررس و حل مشکل بیکاری بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، کارگروهی ذیل کارگروه اشتغال ایجاد شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 28
  • امروز: 50
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,629
  • ماه: 7,883
  • سال: 25,737