۳۰درصد ظرفیت سد جیرفت پر است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1488

۳۰درصد ظرفیت سد جیرفت پر است

مدیر سد و نیروگاه برق‌آبی جیرفت گفت: موجودی سد جیرفت در حال حاضر ۳۰ درصد است که حدود ۱۰۵ میلیون مترمکعب آب است.

علیرضا عادلی مدیر سد و نیروگاه برق‌آبی جیرفت روز گذشته با اشاره به آخرین وضعیت سد جیرفت اظهار داشت: موجودی سد جیرفت در حال حاضر ۳۰ درصد است که حدود ۱۰۵میلیون مترمکعب آب است.

عادلی درباره رسوبات سد جیرفت عنوان داشت: مخزن اولیه سد جیرفت ۴۲۰میلیون مترمکعب بوده و از اول بهره‌برداری سد جیرفت تاکنون حدود ۹۰میلیون مترمکعب رسوب وارد مخزن سد شده است.

مدیر سد جیرفت در مورد حقآبه زیست‌محیطی هلیل‌رود گفت: حقابه به تناسب ورودی سد رهاسازی می‌شود، اما ۶۰۰ لیتر در ثانیه به‌طور دائم از سد خارج می‌شود، اما اگر سیلاب یا حجم ورودی زیادی به سد داشته باشیم خروجی نیز بیشتر می‌شود و این حقابه چون در بستر رودخانه نفوذ می‌کند و چاه‌های پایین‌دست را تغذیه می‌کند شاید به چشم نیاید.

عادلی با اشاره به حقابه تالاب جازموریان بیان کرد: باید در نظر داشته باشیم همه حقابه تالاب جازموریان از حوضه هلیل‌رود نیست و رودخانه هلیل فقط ۱۳ درصد حوضه آبریز جازموریان را تشکیل می‌دهد و چند سال قبل جازموریان به‌طور صددرصد آبگیری شد اما آبی وارد سد جیرفت نشد و این نشان می‌دهد که نقش حوضه آبریز دیگر بسیار مهمتر است.

 مدیر سد جیرفت به پروژه انتقال آب شرب شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد از سد جیرفت اشاره کرد و افزود: کل ظرفیتی که برای آب شرب جیرفت و عنبرآباد در نظر گرفته شد ۲۰میلیون مترمکعب در سال است و هم اکنون با فرض وضعیت فعلی ما الان ۱۰۵میلیون مترمکعب آب در شرایط بحرانی پشت سد جیرفت داریم و این ۲۰‌میلیون مترمکعب عدد بزرگی نیست البته این را هم در نظر داشته باشیم که از سال ‌۹۹ تاکنون عملا سیلاب یا ورودی آنچنانی به سد نداشته‌ایم.

او خاطرنشان کرد: این ۲۰میلیون مترمکعب جهت آب شرب برای شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد برای افق سال ۱۴۲۵ در نظر گرفته شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :