بررسی عملکرد رستمی در شرکت ملی صنایع مس ایران. حضور۱۴ماهه رستمی در مس؛ غلبه حاشیه بر متن

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1521

بررسی عملکرد رستمی در شرکت ملی صنایع مس ایران. حضور۱۴ماهه رستمی در مس؛ غلبه حاشیه بر متن
گزارش | کاغذ وطن

انتقال قدرت در فملی در حال انجام است. جای علی رستمی را خرمی‌شادی گرفت که رئیس هیئت عامل «ایمیدرو»، به عنوان یکی از بزرگترین زیر مجموعه‌های وزارت صمت بوده است.  فردی که ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰، برای معارفه علی رستمی به سمت سرپرستی شرکت ملی صنایع  مس شرکت کرده بود و حالا این ۲، یک بار دیگر در مراسم تودیع و معارفه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. «کاغذ وطن» در قالب این پرونده خبری به ارائه گزارش عملکرد و شیوه مدیریت رستمی بر «فملی» در ۱۴ ماه فعالیتش می‌پردازد.
رستمی. یک دکترای مدیریت بازرگانی پنجاه واندی ساله که از شستا به مس آمد. فردی که چند ماه قبل نامش با انتشار فیش حقوقی ۹۲ میلیون تومانی‌اش در فضای مجازی همه‌گیر شد.

 مثل شیوه رفتنش، آمدنش به فملی هم یکباره بود. صبح ۲۵ اسفند به عنوان مدیرعامل شستا حکم نادری مدیر وقت «ومعادن» را برای «صدر تامین» امضا کرده بود و عصرش حکمش به‌عنوان سرپرست بر صندلی مدیرعاملی شرکت ملی مس ایران نشست. اسفندماه درست مقارن با وقتی که در سکوت کامل خبری اساسنامه صندوق بازنشستگی مس را تغییر می‌دادند. مهره‌ها را اینگونه چیده بودند. نادری برای کرسی صدر تامین. سعد محمدی، مدیرعامل وقت فملی به جای نادری در «ومعادن»  و علی رستمی برای فملی.

رستمی متولد تهران، فارغ‌التحصیل مقطع دکترای مدیریت بازرگانی از دانشگاه سمنان در سال ۱۳۹۰ است.  رشته‌ای که مجوز تاسیس مقطع دکتری‌اش طبق اعلام سایت رسمی دانشگاه سمنان در سال ۱۳۹۱ از وزارت علوم اخذ شده است. مطلبی که همان زمان مورد توجه یکی از پایگاه‌های خبری آذربایجان قرار گرفت و صحت مدرک رستمی را زیر سوال برده بود.

علیرغم گذشت بیش از یک‌ماه از موعد انتخاب رستمی به عنوان سرپرست شرکت، اما حکم او به عنوان مدیرعامل هنوز صادر نشده بود. ۹ خرداد ۱۴۰۱ حتی  هیات مدیره شرکت مس اختیارات تفویض شده به علی رستمی را پس گرفت. با این حال او در این کرسی ماند.

*پرده اول: انتصابات

پس از ورود پر حرف و حدیث علی رستمی، شایعه خروج برخی از معاونان و مدیران ستادی شرکت مس به گوش رسید و در ادامه، خبر عزل‌ و نصب‌ها یکی پس از دیگری منتشر شد؛ انتصاب افرادی که عموماً از بدنه مس بیرون‌اند و سابقه قابل‌توجهی، نه‌تنها در شرکت مس بلکه در دیگر حوزه‌های معدنی هم ندارند؛ افرادی از حلقه نزدیکان مدیرعامل که از بیمه آسیا تا شرکت خاک چینی و شستا با رستمی بوده‌اند.
مثلا محسن یزدانی‌راد، مدیر عاملی که رستمی به عنوان رئیس صندوق بازنشستگی مس برگزید داماد خواهر باهنر است. یا علی شیاری از اقوام نماینده آذربایجان و فرزین کریمی باجناق همتی.

انتصابات پر حاشیه این مدیرعامل از مواردی است که بارها موجب اعتراض کارگران و کارمندان مس شده است. حتی نمایندگان هم به آن واکنش نشان دادند. دی ماه پارسال برخی نمایندگان پیرامون حواشی مس در دفتر نیکزاد نایب رییس مجلس  از استفاده افراد خارج از بدنه مس برای این شرکت انتقاد کرده بودند. زاهدی، نماینده کرمان حتی در جلسه مجمع مطالبه‌گران استان گفته بود که رستمی دنبال حذف افراد فسادیاب است.

*پرده دوم : کاهش ارزش سهام فملی در دوره مدیریت علی رستمی

شرکت ملی صنایع مس ایران (نماد فملی) ا اواخر سال ۱۴۰۰ به رکورد فروش۳۱۵.۵ هزار تن کاتد مس و فروش محصول به‌ارزش ۸۲ هزار میلیارد تومان رسیده بود؛ اما در شهریور سال بعد و در زمان مدیریت رستمی  ارزش بازار فملی دقیقاً برابر سهام «کگل» شد که سود آن ۱.۸ برابر کمتر از فملی در سال ۱۴۰۰ بود. در این ایام ارزش معاملات سهام از میانگین ۹۰روزه ۶۰ میلیارد تومان به ۲۴ میلیارد تومان سقوط کرد.

*پرده سوم : واگذاری صندوق بازنشستگی مس به وزارت رفاه
خبر تغییر اساسنامه صندوق بازنشستگی مس شهریور سال ۱۴۰۱ رسانه‌ای شد، دقیقا همان ماهی که رستمی از شستا که وابسته به سازمان تامین اجتماعی است، به فملی آمد. تغییری که بعدها پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور گفته بود به علت افزایش اختیارات وزارت رفاه در وهله اول روی صندوق بازنشستگي مس و بعد نماد فملی است.
با این تغییر اساسنامه نصف به‌علاوه یک اعضاء هیئت‌امنا با پیشنهاد وزیر رفاه و تأمین اجتماعی انتخاب می‌شوند؛ در واقع وزارت رفاه هم روی هیئت‌امنا تسلط دارد و هم روی مدیرعامل و به‌نوعی این صندوق در ید وزارت رفاه قرار می‌گیرد.

 از تاریخ اعلام رسانه‌ای این موضوع تا کنون بارها بازنشستگان مس در اعتراض به این مسئله تجمع کردند و حی نمایندگان کرمان نامه‌ای در این خصوص به ریاست جمهوری نوشتند اما هنوز این موضوع لغو نشده است.

پرده چهارم: وعده‌ تولید یک میلیون تن کنسانتره مس

علی رستمی از روز شروع به فعالیت، یعنی از حدود ۱۴ ماه پیش، از طراحی رویاگونه به نام «طرح غدیر» رونمایی کرد که هدفش، «تولید سالانه یک میلیون تن مس کاتد در بازه زمانی ۴ سال» بود. ادعاییی که گوش فلک را کر کرد و کار به جایی کشید که در جلسه با محمد مخبر، ایشان پس از شنیدن گزارش اغوا کننده این طرح، دستور داد به‌جای یک میلیون تن کاتد، افق پروازی مس بر روی ۳ میلیون تن کاتد تعریف شود. ثمره‌ی همین تبلیغات و شوآف رسانه‌ای برای تیم رستمی، این شد که یک شرکت موازی با شرکت مس تحت عنوان «شرکت متمم» تاسیس نمایند و چارت سازمانی بزرگتر از صنعت مس برایش تصویب کنند. ساختمانی عظیم با ۳۵ واحد برای استقرار نیروها در خیابان ولیعصر تهران اجاره شد و استخدام‌های سفارشی و فله‌ای آغاز شود. چندی قبل اما رستمی به کل از وعده خود عقب نشینی کرد و حتی در جلسه‌ای که ۲۴ تیرماه با حضور موثقی‌نیا، سرپرست جدید ایمیدرو در شرکت ملی مس، برگزار شد امکان تولید مس محتوی معدنی (نه صرفاً مس کاتد، بلکه مس بصورت کنسانتره، آند و کاتد) تا چند سال دیگر به یک میلیون تن بررسی شد.

پرده پنجم: تغییرات هیات مدیره باشگاه مس‌کرمان

رستمی که تصمیمات حاشیه‌دار کم نداشته در بهمن ماه ۱۴۰۱ تصمیم به تغییرات در هیات مدیره این باشگاه مس کرمان گرفت، گزینه‌‌های اولیه مدنظر رستمی میثم پاریزی مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان، عشرت کردستانی عضو شورای شهر کرمان و صدیقی یکی از کارکنان شرکت ملی مس بودند. اما مخالفت‎های زیاد در آن برهه رستمی را از این تصمیمات منصرف کرد. در نهایت او علی قرایی رییس سابق هیات فوتبال استان و مدیرعامل اسبق باشگاه را بار دیگر به عنوان مدیرعامل باشگاه مس‌کرمان معرفی کرد. عشرت کردستانی و امید طیاری هم با تصمیم رستمی به‌عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب شدند.

عشرت کردستانی یکی از اعضای شورای شهر کرمان است، فردی که تا قبل از حضور در این سمت شاید تنها سابقه‌ی قابل مطرح شدن‌اش برگردد به حضور در تیم والیبال نشسته بانوان و پرچم‌دار پارالمپیک بودن.

با برگزاری مراسم تودیع رستمی و معارفه خرمی، شاد، این مدیر پرحاشیه جایش را به امیر خرمی شاد، معاون وزیر و رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران می‌دهد. حالا باید دید رستمی که سال گذشته در نشست خبری‌اش گفته بود که «افرادی که  بدون آزمون با من آمدند، با من هم خارج می‌شوند» بعد از تودیع با یاران خود می‌رود یا مدیرعامل جدید باید دست‌به کار شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 18
  • امروز: 16
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,685
  • ماه: 7,599
  • سال: 25,277