بیش از ۳ هزار نفر از اراضی پسته رفسنجان نگهبانی می‌کنند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1525

بیش از ۳ هزار نفر از اراضی پسته رفسنجان نگهبانی می‌کنند

فرماندار رفسنجان با اشاره به وجود بیش از ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در شهرستان که امسال بالای ۷۰ هزار تن محصول از آن‌ها برداشت می‌شود.

حسین رضایی در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم با موضوع سرقت پسته در دادگستری رفسنجان که با حضور دکتر دهقانی معاون امنیتی و سیاسی فرمانداری و مسئولین مربوطه در دادگستری رفسنجان برگزار شد اظهار کرد: بیش از ۳۲ درصد پسته کشور در رفسنجان تولید می‌شود.

او با اشاره به اینکه امسال پس از چند سال خشکسالی قرار است ۲۰۰ هزار تن پسته از ۴۰۰ هزار هکتار باغ پسته در کشور برداشت شود افزود: ۲۵ درصد باغ‌های پسته کشور در رفسنجان وجود دارد و امسال ۳۲ درصد پسته کشور به عبارتی ۷۰ هزار تن قرار است از باغ‌های رفسنجان برداشت شود که نیاز به تدابیر لازم جهت پیشگیری از سرقت احساس می‌شود.

رضایی گفت: امسال محصول خوبی در شهرستان تولید می‌شود که با عبور از سرمازدگی و گرمازدگی امسال در بهار امسال، این محصول در شهریور ماه کار برداشت آن آغاز می‌شود.

او ادامه داد: اخیرا نیز برای اینکه آبیاری درختان به موقع انجام شود تا محصول مرغوب تولید شود با وجود گرمی هوا و صرفه جویی در مصرف برق، خاموشی موتور‌های چاه‌های آب کشاورزی شهرستان از ۳ روز در هفته به یک روز کاهش یافت.

رضایی تصریح کرد: حال که به برداشت این محصول نزدیک می‌شویم باید در مورد جلوگیری از سرقت دسترنج کشاورزان، تدابیر لازم اندیشیده شود البته با اطلاع رسانی‌های قبلی مبنی بر اینکه برای جذب نگهبان باید صاحبان باغ‌ها مشخصات نگهبان‌های مورد اعتماد و فاقد سوء سابقه را به نیروی انتظامی اطلاع دهند تا از سرقت و ناامنی جلوگیری شود لذا در این خصوص ما در رفسنجان ۳ هزار نفر کار نگهبانی از باغ‌های پسته را انجام می‌دهند.

او خاطرنشان کرد: سرقت پسته در دو موضوع باید مد نظر باشد یکی راه‌ها و مسیر‌های حمل پسته؛ که سارقان معمولا در شب‌ها مرتکب سرقت می‌شوند لذا از ساعت ۲۰ شبانگاهان کسی نباید محموله پسته را جابجا کند که خطرناک است و امکان مورد هدف سارقان قرار گیرند زیاد است.

رضایی بر ایجاد امنیت و حفظ و نگهداری پسته که در سرمایه گذاری‌ها جهت رفع معضلات و آسیب‌های اجتماعی مانند کاهش اعتیاد و رفع بیکاری، افزایش ازدواج و نرخ موالید موثر است تاکید داشت.

او بیان کرد: همچنین منازل و انبار‌ها نیز که محموله‌های پسته در آن‌ها نگهداری می‌شود باید به وسایل امنیتی نظیر دوربین، قفل و دزدگیر مجهز شوند اینجا همکاری مردم و کشاورزان را می‌طلبیم تا وقوع سرقت اتفاق نیفتد که کشاورزان متضرر می‌شوند.

فرماندار رفسنجان همچنین با اشاره به اینکه گشت‌های رضویون هم در راستای پیشگیری از سرقت پسته فعال هستند اظهار کرد: سارقان پسته در زمانی که دستگیر شوند تا آخر مهرماه در بازداشت به سر خواهند برد.

رمضانی زاده رئیس دادگستری رفسنجان هم در این نشست در راستای پیشگیری از وقوع جرم سرقت اعلام آمادگی کرد که با مجموعه‌های اجرایی همکاری لازم را انجام دهد.

او با توجه به فراوانی محصول پسته در سال جاری، حمایت از این طلای سبز ارزآور را مورد تاکید قرار داد و اجرای طرح مبارزه با سرقت را مورد اشاره قرار داد و افزود: برقراری امنیت و پیشگیری از سرقت نه تنها مسیولین و ادارات باید پای کار باشند که مردم و کشاورزان هم نسبت به اموال خود باید مراقبت بیشتر داشته باشند.

رئیس دادگستری رفسنجان خاطرنشان کرد: در راستای اجرای طرح مبارزه با سرقت ارگان‌های نیروی انتظامی، فرمانداری، بخشداری ها، شهرداری، دهیاری ها، اتاق اصناف، اداره کار، اتحادیه ها، اداره اطلاعات، اداره صمت، جهاد کشاورزی، بهداشت، اداره زندان، گشت رضویون، سازمان‌های مردم نهاد و … دخیل هستند و هر کدام رسالت و وظیفه خاص خود را دارند که باید انجام دهند تا شهرستان در امنیت کامل به سر ببرد.

علیرضا محمدی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رفسنجان هم گفت: تخفیف به سارقین داده نخواهد شد و مرخصی و آزادی برای سارقین تا پایان فصل برداشت صادر نخواهد شد و البته اگر دستگیری اتباع بیگانه هم داشته باشیم کارت اقامت اتباع باطل خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 26
  • امروز: 29
  • دیروز: 249
  • هفته: 1,686
  • ماه: 7,798
  • سال: 25,539