خواب کوره‌های سیمان با نبود برق. یک‌چهارم از ظرفیت کارخانه‌هان سیمان خالی است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1528

خواب کوره‌های سیمان با نبود برق. یک‌چهارم از ظرفیت کارخانه‌هان سیمان خالی است

 در حالی که ظرفیت تولید کارخانه‌های سیمان کشور 89 میلیون تن است، سالانه 20 میلیون تن آن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. البته اگر در ظرف یکسال کارخانه‌ها با خاموشی و کمبود مازوت مواجه شوند. خواب کوره‌های فعال را هم فرا می‌گیرد.

به گزارش اکو ایران، طبق اعلام وزارت صمت ظرفیت تولید کارخانجات سیمان در کشور سالانه ۸۹ میلیون تن است. در حالی که میزان تولید سالانه سیمان در کشور ۶۹ میلیون تن است. میزان تولیدی که اگر برق صنایع تامین نشود به خطر می‌افتد. طبق داده‌های موجود نیمه دوم خرداد ماه خاموشی در صنایع کلید خورد.

اما با این حال سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت امیدوار است، مشکلی در تامین برق صنایع ایجاد نشود. به گفته او با تأمین برق پایدار صنایع، امسال در تولید و عرضه سیمان هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید. حتی اگر کوچکترین مشکلی هم بروز کند، با توجه به اینکه حدود ۱۲ میلیون تن کلینکر آماده در انبار‌ها وجود دارد، می‌توان برای تولید سیمان از این ذخایر استفاده کرد.

به گفته امیری، تاکنون هر هفته حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار تا یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن سیمان تولید و عرضه شده است.

80 هزار تومان قیمت سیمان نیست

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت درباره قیمت پایه سیمان در بورس کالا  گفت: قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان در بورس کالا بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان و قیمت هر تن سیمان به صورت فله‌ای یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. البته این محصول در خارج از بورس با محاسبه ارزش افزوده و سود با قیمت بیشتری عرضه می‌شود؛ به‌طوری‌که در عمده فروشی‌ها قیمت هر کیسه سیمان به حدود ۶۵ هزار تومان نیز می‌رسد.

 

به نقل از شاتا، امیری ادامه داد: ممکن است برخی به صورت تکی یک یا دو کیسه سیمان را خریداری کنند و قیمت محاسبه شده برای آن‌ها حدود ۸۰ هزار تومان باشد که این ملاک قیمت نیست بلکه ملاک قیمت در بازار همان قیمت عمده فروشی آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 19
  • امروز: 16
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,926
  • ماه: 7,564
  • سال: 25,128