رد پای ازدواج فامیلی در آمار نابینایان جنوب

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 598

رد پای ازدواج فامیلی در آمار نابینایان جنوب

 

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: در این استان ۶ هزار و ۹۷۰ نفر نابینا شناسایی شده که مناطق جنوبی استان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند که دلیل عمده این موضوع نیز ازدواج‌های فامیلی است. 

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، عباس صادق‌زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به ۲۳ مهرماه به عنوان روز جهانی عصای سفید گفت: امسال کشور ما این روز را به هفته نابینایان تبدیل کرده است و این مهم برای آن است که توجه بیشتر به نابینایان و همچنین آگاهی دادن به جامعه برای حفظ حقوق نابینایان است.

صادق زاده بیان کرد: حدود ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون جمعیت جهان است که بیش از ۲۶۰ میلیون نفر آن‌ها دچار نابینایی هستند و در ایران نیز ۱۰ درصد از جمعیت افراد دارای معلولیت را نابینایان تشکیل می‌دهند و در واقع در کشور ما حدود ۷۰۰ هزار نفر دچار نابینایی و کم بینایی هستند که ۱۴۲ هزار نفر آن‌ها نابینایی مطلق دارند که شناسایی و تحت حمایت سازمان بهزیستی قرار گرفته اند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان عوامل مادرزادی و حوادث را از دلایل نابینا شدن افراد دانست و اظهار کرد: نابینایی مادرزادی به علت ازدواج‌های فامیلی یا اشکالات ژنتیکی ایجاد می‌شود که درصد بالای نابینایی را این مهم تشکیل می‌دهد. همچنین با افرادی که به دلیل تصادفات و حوادث بینایی خود را از دست داده‌اند روبرو هستیم.

او به هفته نابینایان اشاره کرد وگفت: در این هفته فرصت مناسبی در اختیار داریم تا در خصوص مواردی که ژنتیکی و قابل کنترل بوده و می‌تواند این معلولیت را کنترل کند، صحبت کنیم. امروز شاهد وجود افرادی با کم بینایی شدید و متوسط هستیم که با اندک اقداماتی می‌توان این کم بینایی‌های متوسط و حتی شدید که در آینده می‌تواند منجر به نابینایی مطلق شود، را کنترل کنیم.

صادق‌زاده از اجرای هر ساله طرح پیشگیری از تنبلی چشم از ابتدای آبان ماه تا ۳۰ آبان‌ماه خبر داد و افزود: هدف از این طرح این است که نابینایی‌های مادرزادی که قابل کنترل است را با کمترین هزینه مهار کنیم.

او با بیان این مطلب که تعداد زیادی از این نابینایان در گروه سنی کودکان است، تصریح کرد: بیشتر افراد دچار کم بینایی و نابینا جهان در کشور‌های در حال توسعه هستند و دلیل مهم این موضوع نیز عوامل مادرزادی و حوادث است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان از اقدامات استان کرمان برای نابینایان سخن به میان آورد و بیان کرد: اقدامات بسیار خوبی در استان کرمان برای مناسب‌سازی محیط‌های جهت دسترسی آسان نابینایان در اماکن و معابر عمومی فراهم شده است، اما معتقدیم هنوز این مهم در شان نابینایان استان کرمان نیست و استاندار کرمان نیز دستور داده‌اند که دستگاه‌های دست‌اندرکار در امر مناسب‌سازی محیط برای معلولین، اقدامات لازم را انجام دهند.

او ساخت مسکن برای نابینایان را یکی دیگر اقدامات استان برشمرد و افزود: در طی سال‌های گذشته در خصوص احداث مسکن معلولین و مخصوصا نابینایان قدم‌های خوبی برداشته شده است گرچه پروژه‌هایی که برای این عزیزان در نظر گرفته شده بعضا در مسیر ساختشان دچار مشکل شده‌اند و شاید گلایه‌های معلولین  در این مورد شنیده باشید که درست است، اما این مشکل به دلیل نوسانات بازار و عقب‌نشینی پیمانکاران بوده که ظرف چندماه گذشته با جلساتی که با پیمانکاران این پروژه برگزار شد.

صادق‌زاده تسهیل در امر تحصیل دانش‌آموزان نابینا را از دیگر اقدامات استان ذکر کرد و افزود: با همکاری آموزش و پرورش استثنایی استان، دانش‌آموزان نابینای ما در مدرسه جابر هم اکنون مشغول به تحصیل هستند و ما ملزومات تحصیلی و توان‌بخشی آن‌ها را نیز فراهم کرده‌ایم همچنین از دانشجویان نابینا در بحث پرداخت کمک شهریه نیز حمایت خواهیم کرد و دانشجویان نابینای داریم که اکنون در مقطع دکتری در حال تحصیل هستند.

مدیر کل بهزیستی کرمان با بیان این مطلب که بسیاری از نیاز‌های نابینایان از طریق خیریه عصای سفید و انجمن نابینایان استان برطرف می‌شود، بیان کرد: ۲۲ مهرماه نمایشگاه دستاورد‌های نابینایان را به مناسبت هفته نابینایان افتتاح کرده ایم و مقرر شد یک مجموعه آموزشی کامل در راستای آموزش‌های مورد نیاز نابینایان در کرمان به‌زودی افتتاح شود.او بیان کرد: در استان کرمان ۶ هزار و ۹۷۰ نفر نابینا شناسایی شده است که مناطق جنوبی استان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند که دلیل عمده این موضوع نیز ازدواج‌های فامیلی است.صادق زاده عنوان کرد: متاسفانه در برخی از خانواده‌های در جنوب استان کرمان مورد داریم که ۵ نفر نابینا در یک خانواده وجود دارد که علت آن ازدواج‌ها فامیلی است.

او گفت: ۱۱ مرکز مشاوره ژنتیک برای زوج‌های جوان در آستانه ازدواج در سطح استان ایجاد کرده‌ایم و هزینه‌های آن افرادی که در خانواده آن‌ها معلولیتی وجود مشاوره و آزمایشات ژنتیک آن‌ها به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :