در بازدید دادستان استان از دو مرکز نگهداری کودکان بدسرپرست مطرح شد. چهاراه‌های شهر؛ سرقفلی کودکان افغان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1531

 در بازدید دادستان استان از دو مرکز نگهداری کودکان بدسرپرست مطرح شد. چهاراه‌های شهر؛ سرقفلی کودکان افغان

گزارش | الهام سرگزی

 مدیرعامل «خیریه اسرا»: در سه ماه اول سال ۶۴ کودک خیابانی را جمع‌آوری کردیم که ۵۹ کودک افغان بودند.

کودکان کار یا کودکان خیابانی دیگر فقط معضل کلان شهرها نیست. دیدن این کودکان که بیشتر از اتباع بیگانه هم هستند، پشت چراغ قرمز وبر سر چهارراه‌ شهرهای کوچک هم دیگر تعجب کسی را برنمی‌انگیزد. این موضوع که یک ناهنجاری و مشکل اجتماعی به حساب می‌آید مستلزم توجه جامعه و دولت است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز کرمان در پاسخ به اینکه چرا شهرداری در خصوص جمع‌آوری کودکان خیابانی که عمدتا از اتباع هستند اقدامات قاطع به کار نمی‌بندد، گفت: در این ترک فعل و جمع‌آوری نکردن کودکان نفعی برای شهرداری نیست و شهردار مکلف است به وظیفه خود طبق زمانبندی عمل کند.

 مهدی بخشی در بازدید از خیریه‌های «کرمان پارسا» و« اسرا» تاکید کرد: شهرداری باید کودکان را پس از جمع آوری تحویل موسسه‌های مربوطه دهد و اگر انجام ندهد مطابق مقررات برخورد می‌شود.

او همچنین با اشاره به اینکه این بازدید با هدف بررسی وضعیت کودکان بی‌سرپرست و پیگیری حل مشکلات آنان صورت گرفته افزود: این کودکان حقوقی دارند که باید براساس قانون رعایت شود و اگر مشکلاتی دارند دادستان به عنوان مدعی العموم برای رفع آنها ورود می‌کند و نماینده ویژه‌ای را با هدف امور سرپرستی فرزندان معرفی کرده‌ایم.

کودکان کودکی نکرده

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان خاطرنشان کرد: با وجود اینکه رسیدگی در این مرکز(خیریه کرمان پارسا) بهتر از خانواده است اما بیشتر بچه‌ها به علت دلتنگی شدید تقاضا داشتند این رفاه را نداشته باشند اما از مادرشان جدا نشوند که البته زمینه ملاقات با مادر و سایر اعضای خانواده و تماس تلفنی نیز در این مرکز فراهم است.

او اضافه کرد: اما بعضی خانواده‌ها زیر بار نگهداری فرزند خود نمی‌روند و برخی نیز دچار مشکلات حادی هستند که نمی‌توان فرزند را در اختیار آنان قرار داد؛ در این خصوص بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد و اگر مشکل بازگشت مجدد آنان مسائل مالی یا اعتیاد والدین است تلاش می‌کنیم با حمایت‌های مالی و اخذ کمک از خیران، گوشه‌ای از مشکلات آنان را برطرف و زمینه را برای حضور کودکان در شرایط مناسب خانواده فراهم کنیم.

دادستان کرمان خطاب به کارکنان موسسه توصیه کرد که با نگاه کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست به آنان نگاه نکنند بلکه به عنوان امانت الهی که خداوند در اختیارشان قرار داده به آنان خدمت کنند.

جولان متکدیان تبعه خارجی و کم‌توجهی نهادهای مسئول

بخشی در بازدید از مرکز ساماندهی کودکان خیابانی (اسراء) نیز گفت: با وجود فضای کافی و مناسب برای نگهداری و جمع‌آوری کودکانی که سر چهار راه‌ها تکدی‌گر می‌کنند و بعضاً استثمار شده‌اند اما این مکان خالی و در روزهای اخیر حتی یک کودک از سطح شهر جمع آوری نشده و مؤسسه خالی است.

او تأکید کرد: این در حالی است که جمع آوری این کودکان از سطح شهر بر عهده شهرداری است و به طور قطع این ترک فعل‌ها را رصد می‌کنیم. دادستان کرمان گفت: اگر نهاد مسئول در این امر ورود نکند با درخواستی که مردم دارند و تکلیفی که قانون به عهده ما گذاشته است طی یک ماه رصد، برنامه‌ریزی و تذکر داده می‌شود و در صورت ترک فعل، برخورد قانونی را خواهیم داشت.

بخشی، دادستان استان در این باره با بیان اینکه جمع‌آوری کودکان برای شهرداری بار مالی ندارد، گفت: اگر شهرداری وظیفه جمع‌آوری کودکان خیابانی را که باید انجام دهد را پیگیری نکند برخورد می‌کنیم. این کار بار مالی برای شهرداری ندارد و انجام‌ندادنش ترک فعل است.

بخشی با بیان اینکه نمی‌شود در این کار نیروی انتظامی را دخالت داد، گفت: نیروی انتظامی وظایف دیگری دارد، مثلاً دزدی‌هایی که اتفاق می‌افتد. نمی‌شود از آنها برای جمع‌کردن بچه‌ها استفاده کرد. اما شهرداری که وظیفه این کار را دارد باید به آن عمل کند. 

چهارراه‌های شهر در قرق چهار خانواده افغانستانی است

مشایخی، مدیرعامل «خیریه اسرا»، گفت: در سه ماه اول سال با طرح نهال امید، ۶۴ کودک خیابانی را جمع‌آوری کردیم که ۵۹ کودک افغانی بودند و ۸۰ درصد از این تعداد اصلاً نیازمند نبودند و کمترین آنها درآمد ماهیانه ۱۵ میلیون تومان داشتند.مدیرعامل «خیریه اسرا» با بیان اینکه، مشکلمان کودکان خیابانی است؛ گفت: ۹۹ درصد این کودکان خیابانی اتباع هستند. کودک خیابانی کودکی است که در پوشش شغل‌های کاذب قرار می‌گیرد و این برای جامعه آسیب‌زننده است.او ادامه داد: ما طرح نهال امید و اقدام و عمل را طراحی کردیم و آن را با همکاری بهزیستی، شهرداری و اداره اتباع انجام دادیم. کارکنان ما طی ۷۲ ساعت بچه‌ها را غربال می‌کنند. اطلاعات دقیق از وضعیت زندگی این افراد را بدست می‌آورند و این اطلاعات را به مجموعه منتقل می‌کنند. در صورتی که اتباع باشند آنها را به اداره اتباع و درصورت ایرانی بودن به اداره بهزیستی معرفی می‌کنیم.

از ۶۴ کودک جمع‌آوری شده ۵۹ کودک اتباع بودند

مشایخی افزود: در سه ماه اول سال این طرح، ۶۴ کودک خیابانی را جمع‌آوری کردیم که ۵۹ کودک افغانی بودند و ۸۰ درصد از این تعداد اصلاً نیازمند نبودند و کمترین آنها درآمد ماهیانه ۱۵ میلیون تومان داشتند.او معتقد است: این موضوع و فرهنگ مردم افغانستان باعث شده که خانواده از کودک بهره‌کشی کند و زیر بار این موضوع که کودک باید کودکی کند نمی‌روند.مشایخی بزرگ‌ترین مشکل را فرزندآوری زیاد اتباع دانست و گفت: مورد داشتیم مادر متولد ۶۸ است ۹ فرزند و ۴ بچه سقط کرده است. اتباع با اینکه سال‌های زیادی است در ایران زندگی می‌کنند؛ اما هنوز از فرهنگ فرزندآوری زیاد کوتاه نیامدند.

چهارراه‌هایی که در قرق خانواده‌های اتباع است

مدیرعامل خیریه اسرا با بیان اینکه قلمرو در سر چهارراه‌های کرمان شده، گفت: ۴ طایفه اتباع چهارراه‌های شهر را گرفته‌اند و هر چهارراه تحت سیطره یک گروه است و هیچ‌کس حق ندارد وارد حوزه‌ی گروه دیگر شود.او ادامه داد: پدر روی موتور نشسته و بچه‌ها را رصد می‌کند. هر یک ساعت پول بچه‌ها را می‌گیرد که اگر شهرداری یا مرکزی به سراغ بچه‌ها آمد پولی نداشته باشند.

مدیرعامل «خیریه اسرا» و معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان می‌گویند که شهرداری مدتی است که جمع‌آوری کودکان خیابانی را انجام نمی‌دهد. آمارها از افزایش تعداد کودکان کار خبر می‌دهد. این قشر در معرض آسیب و خطر بیشتری هم قرار دارند. شناسایی و ساماندهی این افراد کار یک نهاد نیست و برای اینکه این معضل کمرنگ‌تر شود هم افزایی چند ارگان را می‌طلبد و نیاز است، اقداماتی که انجام می‌گیرد به صورت بلند مدت دیده شود نه اینکه برای مقطعی چهار راهها از وجود این کودکان پاک شود.  

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 17
  • امروز: 14
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,924
  • ماه: 7,562
  • سال: 25,126