شال امیری میراث امیرکبیر برای کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 689

شال امیری میراث امیرکبیر برای کرمان

به گفته مسوول تنها کارگاه شال‌بافی کرمان،اصلی ترین دغدغه این صنعت، عدم اختصاص ارز دولتی برای تهیه مواد اولیه است.

شالبافی هنری است که سابقه دیرینه ای در کرمان دارد، رونق این هنر از قبل از قاچار بوده ودر آن زمان پشم و شال کرمان از مهم ترین کالاهای صادراتی  استان محسوب میشده است بر اساس گزارش های  تاریخی  این صنعت در دوره قاجار شکوفا شده و کرمان درآن زمان مهمترین منطقه شالبافی در ایران بود. یکی از دلایل این رونق شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان کرمان بوده است که در آن کرک و پشم با کیفتی تولید می شد.در آن زمان گسترش این حرفه، جمعیت شال بافان را زیاد کرد  حتی بعضی اخبار تاریخی این ادعا را مطرح می کنند که دوسوم جمعیت شهر کرمان را شال بافان تشکیل می دادند.  هم اکنون کرمان یکی از مراکز شال بافی در کشور است و کیفیت شال این استان، آن هم از نوع امیری  شهرت زیادی دارد. شال امیری  کرمان با طرح “سینه‌ریز” در چهارمین جشنواره صنایع دستی فجر حائز رتبه شد.فریدون فعالی مدیر کل میراث فرهنگی استان درباره این کسب رتبه گفته است: بعد از ارسال ۹ اثر صنایع دستی استان کرمان به چهارمین جشنواره فجر صنایع دستی ، از بین آثار مذکور شال امیری کرمان با طرح سینه ریز به نام شرکت شال امیری موفق به دریافت جایزه و تندیس این جشنواره شد.

 از شال‌بافان حمایت می شود

حسین زاده معاون صنایع دستی استان در مورد کارگاه های فعال شال بافی در کرمان به کاغذ وطن گفت: هم اکنون یک کارگاه به نام شرکت امیری در خیابان زریسف کرمان فعال است این کارگاه در جشنواره فجر هم لوح افتخار گرفته اند. وی در مورد بازار  شالبافی کرمان گفت: این کارگاه های  مشتری  و بازاریابی را خودشان انجام می دهند و بازارهای خارجی را هم دارند.حسین زاده  در مورد  آموزش شال بافی گفت: در محل این کارگاه آموزش داده می شود و کسی که آموزش‌ها را بگیرد، جذب آن کارگاه تولید، می شود.اگر معرفی کنند  به آنها مدرک هم ارائه می شوند. هرکس که از اداره میراث پروانه تولید بگیرد مشمول حمایت های این ارگان می شود، حمایت هایی مثل تسهیلات و یا برگزاری نمایشگاه ها که غرفه ها را با تعرفه کمتر در اختیار تولید کننده ها قرار می دهیم تا مشکلاتشان کمتر شد.

تامین مواد اولیه از کشور‌های استرالیا،انگلیس و چین  

آرین مسوول تنها کارگاه شال بافی کرمان درباره مشکلات این صنعت به کاغذ وطن گفت: مشکل اصلی ما در کارگاه این است که مواد اولیه را باید با ارز آزاد تهیه کنیم واین مواد از کشور های استرالیا ، انگلیس و چین وارد می شود.آرین در ادامه یادآور شد: به ما وعده ارز دولتی اختصاص دادند که هنوز خبری نیست. ما نمی توانیم از پشم و کرک ایران استفاده کنیم چون در کیفیت شال تولیدی بسار موثر است به طور مثل کیفیت پشم مرینوس با پشم تولید داخل بسیار تفاوت دارد برای حفظ بازار باید پشم و کرک با کیفیت استفاده کنیم و گرنه می توان با  نخ  مصنوعی هم شال بافت اما آن کیفیت مورد نظر را نمی دهد. به نظر آرین وقتی که ارز دولتی به این صنعت اختصاص داده شود این اختصاص بر قیمت  تمام شده تاثیر می گذارد و محصول بسیار ارزان تر می شود و مشتری داخلی هم پیدا می کند. به گفته آرین کارگاه دار کرمانی شال امیری قیمت بالایی دارد به دلیل اینکه بر اساس دلار قیمت گذاری می شود و اکثر مشتری های آن خارج از کشور هستند وعملا بازار داخلی را ندارد.به گفته آرین هم اکنون شرکت های بزرگ سفارش می دهند اما مشتری خرد و معمولی برای این شال  کمتر وجود دارد وباید برای این بازار خرد فکری کرد. مسوول کارگاه شال بافی در مورد تفاهم نامه با فنی وحرفه ای در مورد آموزش شال بافی گفت: ما پیگیر هستیم که مربی کارگاهمان  مجوز بگیرد و بتوانیم به صورت کامل تر و با ارائه مدرک  ارائه دهیم.آرین بازار اصلی شال امیری تولید کرمان را کشورهای آلمان و هلند معرفی کرد و مشتری ها را شخصا پیدا می کنیم.آرین با اشاره به این نکته که هم اکنون 40 نفر در کارگاه مشغول به کار هستند، گفت: ما در کارگاه دوره آموزش رایگان برای علاقه‌مندان برگزار می کنیم ولی فقط با این پیش شرط که بعد از آموزش در کارگاه مشغول به کار شوند. این دوره 60 روزه است و روزی 6 نفر آموزش می بینند.آرین در مورد سابقه فعالیت خود در این زمینه گفت: از سال 93 کار  را شروع کردیم ولی به طور رسمی از سال 97 و با تولید دستگاه ها طرح اجرایی شد.

تنها 4 کارگاه شال‌بافی  ایران وجود دارد

 مسووول این کارگاه در مورد اصالت شال امیری گفت: اصالت این شال متعلق به کرمان است و هم اکنون در کل ایران 4 کارگاه وجود دارد،این کارگاه  ها در  تهران ، کرمان ،رفسنجان و بردسیر داریم. آرین درمورد قدمت شال امیری گفت: شال امیری به دستور امیر کبیر بوده  است که دستور داده که این شال را برای هدیه تولید کنند و این طور  شال امیری  در دنیا معروف شده است. وی ‘تابلو شال’ را از دیگر محصولات شرکت شال امیری کرمان با تابلو شال های بسیار نفیس با الیاف 100 درصد پشم عنوان کرد که طرح های صفوی و قاجاری بازبافت و یکی از ظریف ترین دست بافته های جهان را رقم زده است و سفارش با طرح های مورد نظر مشتریان در ابعاد خاص نیز امکان پذیر است.’شال گردن’ دیگر محصول تولیدی این شرکت است که با مواد اولیه 100 درصد پشم مرغوب مرینوس بافته شده اند بسیار لطیف هستند و امکان بافت طرح دلخواه بروی شال گردن نیز وجود دارد.آریان از شرکت های بزرگ و ارگان های دولتی خواست تا برای تهیه هدایا به مهمانانشان از این محصول نفیس تهیه کنند و این کارگاه تولیدی را در چرخه تولید همیاری کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 18
  • امروز: 15
  • دیروز: 249
  • هفته: 1,672
  • ماه: 7,784
  • سال: 25,525