رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر: ۹۷ درصد مساحت کشور دچار خشکسالی است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1535

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر: ۹۷ درصد مساحت کشور دچار خشکسالی است

گزارش| ایسنا

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: بر اساس گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ۹۷ درصد مساحت کشور با بحران خشکسالی دست به گریبان بوده و این وضعیت در حال تشدید است. بنابراین توسعه پایدار کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی در گروی حفظ و بهره‌برداری بهینه از منابع سه گانه کشاورزی یعنی آب، خاک و منابع ژنتیکی است.

به گزارش ایسنا، محمد زمانیان در نشست خبری با بیان این‌که بخش کشاورزی وظیفه تامین امنیت پایدار غذایی با اتکا و تولید ملی، استفاده بهینه و کارآمد از منابع تولید، حفاظت از منابع تجدید شونده و افزایش درآمد کشاورزان را برعهده دارد، گفت: اما این بخش حاضر در انجام وظایف ذاتی خود با چالش‌هایی از جمله بحران کم آبی، ناپایداری منابع کشاورزی و پایین بودن بهره‌وری زمین، آب و انرژی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی ادامه داد: افزایش مصرف آب به دلیل توسعه صنایع، گسترش سطح زیرکشت محصولات آبی و تابستانه، افزایش مصارف شهری و صنعتی همراه با جمعیت رو به رشد، تغییر اقلیم و خشکسالی‌های پی در پی، دسترسی به آب با کیفیت در ایران را به شکل فزاینده‌ای کاهش داده و توانایی بخش کشاورزی کشور را در دستیابی به امنیت غذایی تحت تاثیر قرار داده است.

به گفته وی براساس گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی نشان می‌دهد که ۹۷ درصد مساحت کشور با بحران خشکسالی دست به گریبان بوده و این وضعیت در حال تشدید است. به ویژه در فلات مرکزی که بیشترین آمار جمعیتی ایران در این منطقه توزیع شده و این در حالی است که بیشترین مشکل منابع آبی هم در فلات مرکزی کشور وجود دارد.

زمانیان در ادامه گفت: توسعه پایدار کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی در گروی حفظ و بهره‌برداری بهینه از منابع سه گانه کشاورزی یعنی آب، خاک و منابع ژنتیکی است.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به پایین بودن بهره‌وری نیز اشاره کرد و گفت: ارزیابی تناسب اراضی برای کشاورزی ایران نشان می‌دهد که علاوه بر محدودیت‌های آبی، منابع زیرزمینی نیز موانع قابل توجهی را برای تولید پایدار ایجاد کرده است. تجارب خارجی و داخلی نشان می‌دهد که افزایش بهره‌وری آب از سریع‌ترین و اقتصادی‌ترین راه‌حل‌هایی است که می‌تواند ضمن رونق بخشیدن به تولید، ایجاد درآمد و کاهش هزینه، تامین منابع آب، خسارت وارده به منابع آب را تامین و احیاء کند و با توجه به همبست قوی آب و انرژی، سیاست‌های اعمال بر آب، بر انرژی نیز تاثیرگذار است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وظایف و اهداف موسسه اصلاح و تهیه نهال بذور اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین وظایف این موسسه می‌توان به جمع‌آوری، حفاظت و توسعه ظرفیت‌های بهره‌برداری از ذخائر ژنتیک گیاهی، بررسی‌های به‌نژادی، به‌زراعی و تکنولوژیکی در پی محصولات زراعی برای گروه‌های مختلف، تهیه و ارائه دانش فنی، تولید هسته‌های اولیه بذر نهال و ارائه مشاوره‌های فنی و تحقیقاتی و تعیین سیاست خط مشی بر کار تولیدکنندگان بذر اشاره کرد.

زمانیان افزود: این موسسه در سال ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ به طور متوسط سالیانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ پروژه تحقیقاتی در راستای تحقق برنامه‌های کلان کشور اجرا کرده است. همچنین در بازه زمانی ۹ ساله در مجموع ۱۴۰ رقم از محصولات مختلف گروه غلات آبی، ذرت و گیاهان علوفه‌ای، دانه‌های روغنی، سبزی و صیفی و حبوبات آبی اصلاح شده معرفی شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 20
  • امروز: 180
  • دیروز: 194
  • هفته: 1,483
  • ماه: 7,936
  • سال: 26,355