علی رغم ادعاهای افزایش صادرات؛ کاهش ۵۴ درصدی صادرات بخش خصوصی استان کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1392

علی رغم ادعاهای افزایش صادرات؛ کاهش ۵۴ درصدی صادرات بخش خصوصی استان کرمان

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان می‌گوید: در هشت ماهه امسال میزان صادرات بخش خصوصی این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود ۵۴ درصد کاهش داشته است و فقط در محصول پسته سه برابر کمتر از سال گذشته بوده و در محصول خرما نیز همین گونه است.

مهدی طبیب‌زاده در نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: نظام صادراتی یک مقوله در هم پیچیده است که همه بخش های مربوطه با هماهنگی و متصل با یکدیگر در این حوزه باید کار کنند.

او با ابراز تاسف از اینکه نظام حکمرانی در بخش اقتصاد، باور به صادرات ندارد، می گوید: مگر می‌شود با این همه امکانات و تولید کالا در کشور، صادراتی محدودی را شاهد باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان با بیان این مطلب که سهم ما در بخش صادرات کالاهای دانش بنیان ناچیز است، عنوان کرد: می‌گویند صادرات افزایش پیدا کرده است اگر صادرات مواد پتروشیمی، معدنی، شرکت های دولتی و خصولتی را از صادرات جدا کنید، آیا باز هم مدعی افزایش صادرات می‌توانیم باشیم؟

او با طرح این سوال که کدام یک از محصولات ما قابلیت رقابت پذیری در بازارهای جهانی دارد؟ در ادامه به مقایسه میزان صادرات استان کرمان پرداخت و اظهار‌کرد: در هشت ماهه امسال میزان صادرات بخش خصوصی این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود ۵۴ درصد کاهش داشته است و فقط در محصول پسته سه برابر کمتر از سال گذشته بوده و در محصول خرما نیز همین گونه است.

طبق اعلام رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان، اقلام صادراتی استان کرمان در بخش خصوصی کاهش داشته است.

به توصیه طبیب‌زاده، مسئولین گوش شنوایی برای شنیدن دغدغه های صادرکنندگان واقعی داشته باشند تا از میان این سخنان راهکارهایی برای توسعه صادرات پیدا کنید.

*آینده توسعه صادرات کشور در دستان سازمان توسعه تجارت است

محسن جلال‌پور فعال اقتصادی نیز در این جلسه می‌گوید: صادرات ویترین و پنجره تنفسی کشور است و اگر به این مقوله بپردازیم می‌توانیم رشد اقتصادی کشور را رقم زد.

به اعتقاد او، مقوله صادرات امر دراز مدتی است و نیازمند به برنامه ریزی بلندمدت دارد و از امروز باید برای نسل آینده برنامه ریزی لازم داشته باشید و سازمان توسعه تجارت مهمترین جایگاه برای این مهم دارد.

رئیس سابق اتاق ایران، بیان کرد: اگر در دهه آخر قرن گذشته پسته اولین محصول صادراتی استان بوده در قرن جدید اینگونه نیست و باید محصولات گلخانه ای جایگزین آن کرد و سه دهه آینده می‌تواند جایگزین پسته باشد.

به اعتقاد این فعال اقتصادی، سازمان توسعه تجارت تنها امید برای توسعه صادرات کشور در آینده هست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 20
  • امروز: 19
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,929
  • ماه: 7,567
  • سال: 25,131