بانک جهانی: تورم مواد غذایی در ایران نصف شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1535

بانک جهانی: تورم مواد غذایی در ایران نصف شد

 

بانک جهانی با اشاره به فراگیری گرانی مواد غذایی در جهان اعلام کرد نرخ تورم مواد غذایی در ایران نصف شده و به ۴۲ درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بانک جهانی در گزارشی به بررسی وضعیت تورم مواد غذایی در 166 کشور جهان از جمله ایران پرداخته و نوشته است بسیاری از کشورهای با درآمد پایین و متوسط با تورم بالای مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند. این کشورها بیشتر در آفریقا، آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، جنوب آسیا، اروپا و آسیای مرکزی قرار دارند.

این گزارش با معرفی 10 کشور نخست جهان از نظر میزان تورم سالانه مواد غذایی کشور ونزوئلا را در جایگاه نخست از این نظر قرار داده است. نرخ تورم سالانه مواد غذایی در این کشور منتهی به ژوئن 2023 بالغ بر 414 درصد بوده که بیشتر از هر کشور دیگر در جهان است. یعنی قیمت مواد غذایی در این کشور طی یک سال گذشته بیش از 5 برابر شده است.

لبنان با تورم 280 درصدی مواد غذایی در رتبه دوم و زیمبابوه با 256 درصد در رتبه سوم از این نظر قرار داشته اند. آرژانتین با 117 درصد، سورینام با 71 درصد، مصر با 66 درصد، سیرالئون با 58 درصد، غنا با 54 درصد، ترکیه با 54 درصد و هائیتی با 46 درصد به ترتیب در رتبه های چهارم تا دهم از این نظر قرار گرفته اند.

آمارهای بانک جهانی از افت قابل توجه تورم مواد غذایی در ایران خبر داده است. ایران در گزارش ماه های قبل این نهاد بین المللی از نظر میزان تورم مواد غذایی جزو 10 کشور نخست قرار داشت اما در گزارشی که اخیرا منتشر شده و مربوط به تورم 12 ماهه منتهی به ژوئن 2023(خرداد 1402)است در این فهرست قرار نگرفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :