کیفیت پایین فضای محدود ورزشی جیرفت در نبود توجه و نظارت متولیان شرایط استفاده را سخت کرده است. سرانه ورزشی در جیرفت؛ کم و نامطلوب

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1536

کیفیت پایین فضای محدود ورزشی جیرفت در نبود توجه و نظارت متولیان شرایط استفاده را سخت کرده است. سرانه ورزشی در جیرفت؛ کم و نامطلوب 

گزارش: سمیه خدیشی

مربی یکی از باشگاههای فعال: سالن‌ورزشی نه‌تنها دستگاه خنک‌کننده ندارد؛ بلکه از لحاظ وضعیت بهداشتی و تأمین آب آشامیدنی هم با مشکل روبرو هستیم.

 کاغذوطن – ورزش به‌عنوان تفریح اصلی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان است. در شهرهای جنوبی که گرما اجازه حضور در فضای آزاد را نمی‌دهد، ورزش به سالن‌ها محدود می‌شود. اما این اماکن ورزشی در شهرهای جنوبی مانند جیرفت، علی‌رغم نبود امکانات بهداشتی، دستگاه خنک‌کننده ندارند و این وقت فراغت، با رنج همراه می‌شود.

 تابستان می‌شود و آغاز فصل فراغت دانش‌آموزان. نوجوانان و جوانانی که خسته از ماه‌ها و روزهای پشت‌سرهم مدرسه، حالا دل به اوقات فراغت بسته‌اند. معدود تفریح در اختیار شهرهای جنوبی که نام محرومیت هم در کنار خود دارد، ورزش است.

 اما گرمای تابستان، ورزش را از فهرست تفریح و اوقات فراغت بچه‌ها خط می‌زند. شاید گرمای جنوب برای کسانی که از دور تعریفی از جنوب شنیده‌اند به خونگرمی و خلق‌وخوی مهمان نوازی ساکنانش تعریف شود؛ اما برای کسانی که در ظل گرما زندگی می‌کنند تعریفی غیر از این دارد.

 حتی فوتبال در کوچه هم محدود به غروب‌هایی می‌شود که نسیم بادی شدت گرما را کمتر می‌کند.

 *عطای ورزش را به لقایش می‌بخشند

 محمدحسام که ۱۰ سال دارد می‌گوید: به فوتبال علاقه دارد و چند روزی هم در یکی از باشگاه‌های ورزشی فوتبال که ثبت‌نام کرده بود بازی می‌کرد. ولی او مثل خیلی‌های دیگر به‌خاطر شدت گرمای سالن نتوانست ادامه بدهد.

 او می‌گوید: بعد از فعالیت ورزشی به‌خاطر شدت گرما نمی‌توانستم به‌راحتی نفس بکشم.

 یکی از والدین که همراه کودک خود به سالن ورزشی می‌آید، شرایط سرویس‌های بهداشتی سالن را نامناسب می‌داند و می‌گوید ترجیح می‌دهد که فرزندش دیگر سالن نیاید.

 مسئول یکی از باشگاه‌های سطح شهر که سالن تختی را در جیرفت برای تمرین اجاره کرده است، می‌گوید: هیچ نظارتی بر این سالن‌های ورزشی وجود ندارد.

 *جای خالی نظارت بر اماکن ورزشی

 او به کاغذطن گفت: این سالن نه‌تنها دستگاه خنک‌کننده ندارد؛ بلکه از لحاظ وضعیت بهداشتی و تأمین آب آشامیدنی هم با مشکل روبرو هستیم به‌طوری‌که با پخش فیلم وضعیت نامناسب بهداشتی سالن در فضای مجازی مسئولان اداره ورزش و جوانان به فکر افتادند و از این مجموعه بازدیدی کردند.

 این مربی باشگاه با اشاره به اینکه شغل ما این است مجبوریم در هر شرایطی دوره‌هایمان را برگزار کنیم، ادامه داد: بعد از بازدید رئیس اداره ورزش بود که وضعیت کمی بهبود پیدا کرد و مسئول سالن مجبور به نصب یک روشویی شد. اما این اقدامات خیلی جزئی بود و مشکل کامل برطرف نشده است.

 او با انتقاد از وضعیت سالن ورزشی تختی و نبود نظارت اداره کل به این سالن‌ها اظهار داشت: راه‌اندازی سیستم سرمایشی این سالن نیاز به اعتبار و هزینه سنگینی ندارد؛ بلکه با کمتر از ۱۰ میلیون تومان این مشکل برطرف می‌شود.

 این مربی می‌گوید: حتی پیشنهاد دادیم شهریه‌ای که از ما دریافت می‌کنید به این کار اختصاص دهید؛ اما به نظر می‌رسد قصدی برای تعمیر ندارند.

 او عنوان می‌کند: اداره کل وقتی این سالن‌ها را مزایده می‌گذارد باید شرایط آنها را ارزیابی کند و از این اماکن بازدید کند چرا که ممکن است با اعتراض ما صاحب سالن از اجاره مجدد این مکان به من خودداری کند و ما مجبوریم سکوت کنیم.

 از سال ۸۴ واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی مصوب شده و اماکن ورزشی از طریق مزایده به این بخش واگذار می‌شود.

 آن طور که می‌گویند در این طرح درآمد حاصل از اجاره اماکن ورزشی به بخش خصوصی به‌حساب خزانه می‌رود و به هر میزان که سهم شهرستان باشد، از درآمد اماکن به‌حساب اداره کل واریز و اداره کل هم سهم هر شهرستان را واریز می‌کند و با این درآمد قرار است که کمبودهای اعتباری شهرستان در حوزه ورزش رفع گردد.

*اختصاص اعتبار ۵ برابری نسبت به سال قبل

 فرماندار جیرفت که بارها در شورای ورزش شهرستان جیرفت از اوضاع ورزش این شهرستان انتقاد کرده، معتقد است باید توجه بیشتری به ورزش، به‌ویژه به بخش جوانان شود؛ زیرا دشمن درصدد نفوذ در میان این قشر است.

 احمد بلندنظر بیان داشت: در کارگروه برنامه‌ریزی اعتبارات و از محل اعتبارات استانی سال جدید در موضوع ورزش برای تجهیز و تعمیرات لازم در این حوزه مبلغ ۱۰ میلیارد و هشتصد میلیون تومان اعتبار اختصاص‌داده‌شده که البته این اعتبارات مربوط به ۱۴۰۲ است که به این تابستان نمی‌رسد.

 او با اشاره به اینکه بخش عمده این اعتبار برای تعمیر و تجهیز سالن‌های ورزشی اختصاص می‌یابد اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ اعتباربخش ورزش حدود ۲ میلیارد تومان بوده است که این میزان اعتبار را در سال جدید به دلیل اهمیت و جایگاه ورزش حدود پنج برابر در نظر گرفتیم.

 او ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی و تجهیز اماکن ورزشی شاهد بهبود وضعیت در این حوزه باشیم.

* اعتباری برای تعمیرات نداریم

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان جیرفت در صحبت‌هایش به این موضوع که سالن‌های ورزشی به بخش خصوصی واگذار شده است اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از سالن‌های ورزشی به نام شهید زحمتکشان سیستم سرمایشی آن در حال تعمیر است و از دو ماه قبل دچار مشکل شده است.

 محمود خانی ادامه می‌دهد: دیگر سالن ورزشی موجود سالن تختی است که سیستم سرمایشی آن نیز خراب شده؛ اما متأسفانه برآورد هزینه تعمیرات آن بسیار بالاست و منتظر بودجه جدید هستیم که اعتبار اختصاص بیابد تا بتوانیم تعمیرات را انجام دهیم.

 رئیس اداره ورزش و جوانان جیرفت بیان داشت: به افرادی از بخش خصوصی که سالن‌ها در اختیار آنها قرار گرفته تذکر داده‌ایم و مهلت داده شده که تعمیرات را انجام دهند و دراین‌رابطه هم اخطار گرفته‌اند که اگر تعمیرات مربوطه انجام نگیرد به اداره کل معرفی می‌شوند.

 خانی دررابطه‌با نحوه بازرسی و نظارت بر این اماکن ورزشی می‌گوید: نظارت بر این سالن‌ها به عهده اداره کل ورزش و جوانان است و البته در این سیستم بوروکراسی وجود دارد به‌طوری‌که بازرس باید بازدید انجام دهد و بعد از مشاهده موارد خطا و گزارش نوشته شود و بعد از آن اخطار داده می‌شود و مهلت داده می‌شود.

 او اشاره کرد: بازرسی‌ها به‌صورت تصادفی و سرزده انجام می‌شوند.

 او که می‌گوید: به مجموعه تختی اخطار داده شده است این اخطار هم کتبی و هم تلفنی انجام‌گرفته است و طی بازدیدی که اخیراً داشتیم یک‌سری اقدامات اصلاحی در حال انجام است.

 این سالن علاوه بر مشکل سرمایشی دررابطه‌با وضعیت سرویس‌های بهداشتی هم مشکل داشته است که در بازدید اخیر تا حدودی رفع شده است.

 محمود خانی با اشاره به اینکه سالن ورزشی تختی سال گذشته هم این مشکل را داشته و اما امسال گرمای شدید آن را تشدید کرده است اظهار داشت: از طرفی در سال جدید، کسانی که از این سالن‌ها استفاده می‌کنند، از سر دلسوزی یا شیطنت بیشتر روی این موضوع در حال مانور دادن هستند.

 وضعیت فضای ورزشی جیرفت نسبت به متوسط استان کمتر است، آن‌طور که قبلاً مطرح شده بود سرانه فضای ورزشی ۳۰ سانتیمتر به‌ازای هر نفر و به‌شدت پایین است. درحالی‌که در برخی نقاط دیگر استان این میزان به سه مترمربع به‌ازای هر نفر هم می‌رسد. همین سرانه و فضای کم هم کیفیت پایینی دارد و این موضوع حال ورزش را در این شهر بدتر می‌کند که نتیجه کم‌توجهی و نبود نظارت در این بخش است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :