۷ سال بعد از اجرا به این نتیجه رسیدند که تقاطع شاهرخ‌آباد روی مسیل ساخته شده. پول‌هایی که از جیب بیت‌المال می‌رود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1548

۷ سال بعد از اجرا به این نتیجه رسیدند که تقاطع شاهرخ‌آباد روی مسیل ساخته شده. پول‌هایی که از جیب بیت‌المال می‌رود
گزارش | مرضیه قاضی‌زاده
کارشناسی را انداختند بعد از ساخت پروژه. بعد از ۷ سال کار روی تقاطع غیرهم‌سطح شاهرخ‌آباد، متوجه شدند که محل ساخت روی مسیل است و بخش زیادی از زمین‌هایی که زیرگذر از زیرش عبور کرده، تملک نشده است. دو گزینه روی میز راهداری است، اول ادامه تقاطع غیرهمسطح و دوم ساخت میدان در جاده‌ای که سرعت ماشین تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. برآورد پیشرفت فیزیکی پروژه متفاوت است، از ۳۰ تا ۸۰ درصد اعدادی اعلام شده؛ اما رئیس شورای زنگی آباد معتقد است که اگر با تورم امسال بخواهند همین پل را تا همین مرحله بسازند باید ۴۰ میلیارد تومان هزینه کنند.
یک ماه است که به دلیل پروژه‌ای که هنوز مشخص نیست به چه طریق ساخته می‌شود، مسیر ورودی روستای شاهرخ‌آباد مسدود شده. هر کس که از کرمان می‌آید برای ورود به روستا مسیر برگشت جاده را در خطرناک‌ترین حالت ممکن قطع می‌کند. محمدی یکی از معلمان این روستا به «کاغذ وطن» می‌گوید: «از ۱۱ مرداد ورودی روستا را بسته‌اند، نه علامتی گذاشتند و نه جتی چراغی. تمام این مدت ما به‌اجبار برای ورود به روستا، از وسط جاده زنگی آباد عبور می‌کنیم و از طریق کوچه‌های خاکی وارد روستا می‌شویم.»
شاهرخ‌آباد، در ۲۰ کیلومتری کرمان است. روستایی که ۴ کیلومتر تا شهر زنگی‌آباد فاصله دارد و نزدیکی روستای چهارده‌معصوم است. بین مردم زنگی‌آباد و شاهرخ‌آباد بر سر این تقاطع بحث است. ساکنین زنگی‌آباد خواستار تقاطع غیرهم‌سطح هستند و شاهرخ‌آبادی‌ها میدان دوکی‌شکل را مطالبه می‌کنند. بااین‌حال مردمان هر دوی این مناطق خواستار طرحی هستند که تصادف را در این منطقه کاهش و باعث سهولت رفت‌وآمد شود.
آنچه پروژه غیر هم‌سطح‌سازی شاهرخ‌آباد را متوقف کرد. شکایت مالک به دستگاه قضا و بعد هم حکم دادستان بود، اما آنچه پروژه را به سمت میدان دوکی‌شکل سوق داد، قرارگیری این سازه در مسیر رودخانه است. ایرانمنش، رئیس شورای شاهرخ‌آباد دراین‌رابطه می‌گوید: «این پل در مسیر رودخانه فصلی است. قرار بوده این پل را در ۴ هکتار اجرا کنند و بعد دیدند نمی‌توانند زمین را آزاد کنند و هی جمعش کردند. پیمانکار پروژه می‌گوید این رمپ‌هایی که می‌زنند، استاندارد نیست و حتی دادستان خواسته تا این تقاطع غیرهم‌سطح را پر کنند»
*۲ هزار و ۵۰۰ امضا برای ادامه تقاطع غیرهم‌سطح
تاکنون قریب ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کارزار اعتراض به تغییر پروژه پل تقاطع شاهرخ‌آباد را امضا کردند. کارزاری که شاهرخ‌آبادی‌ها معتقدند امضاکنندگانش از اهالی شهر زنگی‌آباد هستند. در متن این کارزار خطاب به ریاست‌جمهوری، وزیر راه و شهرسازی استاندارد نوشته شده «حذف پل یعنی نادیده‌گرفتن ۸۰ درصد پیشرفت کار». در این متن از مقامات خواسته شده تا جهت هدرنرفتن بیت‌المال از این اقدام غیرفنی اداره کل راهداری کرمان جلوگیری شود.
از شروع پروژه شاهرخ‌آباد تاکنون ۷ سال زمان گذشته. زنگی آبادی رئیس شورای شهر زنگی‌آباد، فردی که مدعی پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه غیرهم‌سطح سازی است مدعی است که به قیمت روز ۴۰ میلیارد تومان روی این پروژه هزینه شده است. او به «کاغذ وطن» می‌گوید: «می‌خواهند بی‌خیال این پروژه شوند و حداقل ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان دیگر هزینه کنند و یک میدان را اجرا کنند. آیا این هدررفت پول بیت‌المال نیست؟ الان می‌گویند تقاطع در مسیر رودخانه است. چگونه راهداری مطالعاتی دراین‌رابطه نداشته است. اگر مطالعه شده پس ایراد چیست و اگر هم مطالعه نشده چگونه این پروژه ساخته شده است.»
احسان عراقی‌زاده مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان پاسخ مشخصی به هیچ‌کدام از این پرسش‌ها ندارد. عراقی‌زاده به «کاغذ وطن» می‌گوید: «هنوز مشخص نیست که این پروژه به چه صورت دوکی‌شکل و تقاطع غیرهم‌سطح اجرا شود و دراین‌رابطه باید شورای حفظ حقوق بیت‌المال که به ریاست رئیس‌کل دادگستری استان است دراین‌رابطه تصمیم‌گیری کند.» به گفته او این پروژه نه فقط در اجرایی‌شدن در مسیل و تملک‌نکردن زمین بلکه در سایر موضوعات نیز مشکل جدی دارد.
راهداری دو پروژه را روی میز دادگستری گذاشته. اول ادامه تقاطع غیرهم‌سطح که به دلیل تملک‌نشدن زمین‌هایش سه ماه است که با حکم دادگاه متوقف شده و دوم اجرای میدان دوکی‌شکل. اجرای میدان در مسیری تعریف شده که اساساً جاده است و سرعت ماشین در این مسیر به بالای ۱۱۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. اینکه چگونه این مسیر ایمن‌سازی خواهد شد؟ موردی است که راهداری معتقد است از طریق ایجاد سرعت‌گیر صورت می‌گیرد. رضا ناصری، معمار و شهرساز اما معتقد است که ایمن‌سازی این مسیر به‌راحتی ممکن نیست و اتفاقاً تقاطع غیرهم‌سطح در جاده گزینه بهتری است: «به‌طورکلی غیر هم‌سطح‌سازی برای جاده و آزادراه است و میدان می‌تواند خیلی خطرناک باشد مخصوصاً اگر دو طرف مسیر جاده است. اگر میدان به‌صورت دوکی‌شکل باشد و آشکارسازی نشود و روشنایی‌اش به‌خصوص شب‌ها مداوم نباشد می‌تواند بسیار خطرناک باشد»
شب است و خودروها مسیر ۲۵ کیلومتری کرمان به زنگی‌آباد را با نهایت سرعت می‌روند. پروژه این تقاطع هنوز روی میز دادگستری نیمه‌باز مانده؛ اما جاده بروکراسی اداری نمی‌فهمد. روستاییان شاهرخ‌آباد برای آمدن به روستا هنوز مسیر برگشت زنگی‌آباد-کرمان را با ترس می‌شکنند. تنها حافظشان آیت‌الکرسی است که می‌خوانند و با بسم‌الله و پاییدن جاده، مسیر برگشت خودروهایی که از زنگی آباد به سمت کرمان می‌روند را قطع می‌کنند و به سمت روستا می‌روند.
یک ماه است که به دلیل پروژه‌ای که هنوز مشخص نیست به چه طریق ساخته می‌شود، مسیر ورودی روستای شاهرخ‌آباد مسدود شده. هر کس که از کرمان می‌آید برای ورود به روستا مسیر برگشت جاده را در خطرناک‌ترین حالت ممکن قطع می‌کند. محمدی یکی از معلمان این روستا به «کاغذ وطن» می‌گوید: «از ۱۱ مرداد ورودی روستا را بسته‌اند، نه علامتی گذاشتند و نه جتی چراغی. تمام این مدت ما به‌اجبار برای ورود به روستا، از وسط جاده زنگی آباد عبور می‌کنیم و از طریق کوچه‌های خاکی وارد روستا می‌شویم.»
تاکنون قریب ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کارزار اعتراض به تغییر پروژه پل تقاطع شاهرخ‌آباد را امضا کردند. کارزاری که شاهرخ‌آبادی‌ها معتقدند امضاکنندگانش از اهالی شهر زنگی‌آباد هستند. در متن این کارزار خطاب به ریاست‌جمهوری، وزیر راه و شهرسازی استاندارد نوشته شده «حذف پل یعنی نادیده‌گرفتن ۸۰ درصد پیشرفت کار». در این متن از مقامات خواسته شده تا جهت هدرنرفتن بیت‌المال از این اقدام غیرفنی اداره کل راهداری کرمان جلوگیری شود.

‏1 نطر برای “۷ سال بعد از اجرا به این نتیجه رسیدند که تقاطع شاهرخ‌آباد روی مسیل ساخته شده. پول‌هایی که از جیب بیت‌المال می‌رود

  1. سلام عرض ادب
    در مسیر روستای شاهرخ اباد به زنگی آباد منازن نزدیک جاده می‌باشد
    یعنی اگر تقاطع غیر هم سطح اجرا بشه باید قبل از شاهرخ اباد سرعت گیر و علائم گذاشته شود که این مسیر تردد مردم و اهالی شاهرخ اباد هسته بخصوص کشاورزان اهالی.
    نزدیک به ۱.۵کیلومتر جاده مسکونی میباشد وحداکثر سرعت۶۰ کیلوتر میباشد.
    پس با توجه به منطقه مسکونی بودن و تقاطع غیر هم سطح که در مسیر رودخانه سیلاب زده شده بهترین حالت میدان هسته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 59
  • امروز: 169
  • دیروز: 218
  • هفته: 1,450
  • ماه: 7,940
  • سال: 26,562