استاندار کرمان در شورای گفت‌وگو مطرح کرد. به‌جای قطع برق کشاورزان، رانت انرژی معادن حذف شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1551

استاندار کرمان در شورای گفت‌وگو مطرح کرد. به‌جای قطع برق کشاورزان، رانت انرژی معادن حذف شود
استاندار کرمان در شورای گفت‌وگو بار دیگر به سیاست‌های غلط در معادن حمله کرد او به‌صورت مشخص از مس نام برد و گفت: مس ۵۵ هزار میلیارد تومان سود دارد که ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان آن رانت انرژی است.
به گزارش «کرمان نو» محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اعتراض به اجرایی‌نشدن ماده ۲۰ قانون معادن و گرفتن محدوده‌های معدنی از افراد غیرمتخصص، گفت: متأسفانه اکنون جای خالی در استان نداریم و همه پهنه‌ها مسدود شده‌اند.
او گفت: اولین کسی که در استان بیشترین پهنه‌های معدنی را گرفته و هیچ کاری انجام نداده است، ایمیدور است و باید این مسائل پیگیری شود.
فداکار در این جلسه با ذکر یک مثال عینی در خصوص اجرایی‌نشدن ماده ۲۰ و مشکلات استان، توضیح داد: پهنه‌های معدنی به افراد غیرمتخصص واگذار شده و در مواردی واگذاری آن‌ها به پیرمردان و پیرزن‌ها دیده می‌شود.
او دراین‌رابطه ادامه داد: اکنون یک پهنه معدنی در اختیار پیرزنی بوده با مرگ او بین وراث در خصوص این معدن بحث است و متأسفانه این وراث هیچ‌کدام تخصصی در بحث معدن ندارند.
او بر حذف رانت انرژی تأکیدکرد و گفت: بهتر است این رانت انرژی به معادن داده نشود تا مجبور نشویم برق کشاورزان را قطع کنیم و این افراد را دچار مشکل کنیم.
استاندار کرمان در همچنین از سرمایه‌گذاری‌نکردن معادن در بحث بهره‌وری انتقاد کرد و گفت: الان داریم کاتد مس را قیمت‌هایی بین ۴ تا ۵ هزار دلار صادر می‌کنیم و کاری دراین‌رابطه نمی‌کنیم و حتی مفتول مسی نساختیم، درصورتی‌که با سرمایه‌گذاری می‌توانیم ۱۵ مجموعه مثل مس شهید باهنر داشته باشیم.
فداکار با بیان اینکه بایستی سرمایه‌گذاری در حوزه تکنولوژی و کارهایی ازاین‌دست داشته باشیم، گفت: متأسفانه معادن کاری انجام نمی‌دهند و عادت کردند که یک پول قلمبه‌ای همیشه برایشان بیاید، درصورتی‌که با سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها علاوه بر سودآوری می‌توانند از تخفیفات قانونی هم بهره‌مند شوند.
* معادن، پروژه‌های تحقیقاتی را به دانشگاه‌های استان ندادند
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز از همکاری‌نکردن معادن با دانشگاه‌های استان خبر داد.
به گفته امیر حسن‌زاده، معادن پروژه‌های تحقیقاتی را به دانشگاه‌های استان نمی‌دهند و این پروژه‌ها را با دانشگاه‌های دیگر انجام می‌دهند.
او ادامه داد: وقتی معادن، پروژه‌های تحقیقاتی را با دانشگاه تهران می‌بندند، چطور توقع دارند دانش در استان افزوده شود.
حسن‌زاده با بیان اینکه معادن بزرگ باید پیشران باشند، اما بخش خصوصی بزرگ ما حضور پررنگی ندارد، گفت: در معادن در حد نسل یک و ۲ هستیم و هنوز به نسل سه هم نرسیدیم و ابتدا باید نسل‌ها را به مرحله بالاتر ببریم و بعد به فکر هوشمندسازی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 10
  • امروز: 215
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,450
  • ماه: 7,603
  • سال: 25,087