رئیس کانون انبوه‌سازان در گفتگو با بازار مطرح کرد. قیمت تمام‌ شده هر متر مسکن ملی ۸ تا ۱۰ میلیون

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1570

رئیس کانون انبوه‌سازان در گفتگو با بازار مطرح کرد. قیمت تمام‌ شده هر متر مسکن ملی ۸ تا ۱۰ میلیون
برزگر، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر اینکه قیمت تمام‌ شده هر متر مسکن ملی در شهرهای مختلف بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان است گفت: ۵۰ درصد هزینه ساخت مسکن به مصالح ساختمانی بازمی‌گردد.
رشد قیمت مصالح ساختمانی این روزها با وجود رکود در حوزه ساخت و ساز باز هم روند صعودی به خود گرفته است.
فعالان بازار مسکن می گویند که اگر چه سالهای سال است روند ساخت و ساز رو به پایین است اما قطعا نمی‌توان تورم در بازار مصالح ساختمانی را بی تاثیر در قیمت تمام شده ساخت دانست. به خصوص در مورد نقش سیمان و فولاد و تاثیری که این دو مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده دارند.
برخی فعالان نیز با رد این موضوع که سیمان و فولاد تاثیری بسزا در قیمت نهایی مسکن داشته باشند می گویند سیمان تنها ۵ درصد سهم در قیمت نهایی مسکن دارد و نمی‌تواند با رشد قیمت، قیمت تمام شده مسکن را تحت تاثیر قرار دهد.
جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در خصوص نقش سیمان و فولاد و نوسانات آنها در قیمت تمام شده مسکن می گوید: ساختمان تنها بخش صنعتی کشور است که ۱۰۰ درصد محصولات آن در داخل تولید می‌شود و می توان گفت که خودکفایی در این بخش باعث افتخار است. اما با قاطعیت می‌گویم که بیش از ۵۰ درصد هزینه ساخت مسکن به مصالح ساختمانی بازمی‌گردد و قطعا نوسانات آن می‌تواند در قیمت نهایی مسکن تاثیر گذار باشد.
وی ادامه داد: به هر حال در این شرایط فولاد و سیمان سهم قابل توجهی از هزینه ساخت را به خود اختصاص نمی‌دهد و سهم اصلی به زمین و در نهایت به خدمات مهندسی و پروانه ساختمانی نیز باز می‌گردد.
رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد دولت و پیمانکاران در ادامه راه پروژه نهضت ملی مسکن با افزایش قیمت تمام شده مواجه و به مشکل بخورند؟ گفت: قطعا اینطور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :