افتتاح پروژه بزرگ گاز در جنوب‌کرمان؛ افزایش سهم جنوب کرمان از انرژی پاک

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1306

افتتاح پروژه بزرگ گاز در جنوب‌کرمان؛ افزایش سهم جنوب کرمان از انرژی پاک

 جنوب استان کرمان عقب ماندگی‌های زیادی را در زیرساخت تجربه می‌کند. یکی از این محرومیت‌های همیشگی را در گازرسانی به شهرها، روستاها و صنایع داشت.  این در حالی بود که ایران یکی از بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی در دنیا است.

 روزگذشته بزرگترین پروژه گازرسانی کشور در استان کرمان افتتاح شد و نوبت استفاده از گاز طبیعی به عنوان پاک‌ترین، فراوان‌ترین، در دسترس‌ترین و ارزان‌ترین منبع برای تولید انرژی،‌ پس از حدود گذشت 28 سال از متصل شدن استان کرمان به شبکه سراسری گاز کشوری به جنوب کرمان رسید و  جنوب‌کرمان مشعل گاز شعله‌ور شد.

در این مراسم که وزیر نفت از طریق ویدئو کنفرانس  شرکت داشت، استاندار ، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای‌اسلامی و نماینده مردم پنج شهر جنوبی در مجلس شورای اسلامی مدیرعامل شرکت گاز استان و مسوولان اداری شهرستان جیرفت  حضور داشتند.

محمد‌مهدی فداکار استاندار کرمان اظهار داشت: امروز پروژه‌های گازرسانی به هفت شهر، 174 روستا و 191 صنعت با هزینه‌ای بالغ بر 3 هزار و 451 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

استاندار کرمان تصریح کرد: همچنین عملیات اجرایی گازرسانی به سه شهر و 274 روستا و 713 صنعت با اعتباری بالغ بر هزار و 650 میلیارد تومان آغاز می‌شود.

او با بیان اینکه بیش از یک سوم پروژه‌های در حال افتتاح در استان کرمان است، افزود: بیش از 60 درصد افتتاحیه‌های استان کرمان مربوط به شرکت گاز است که میزان برخورداری کرمان از میانگین کشوری در حوزه گاز بالاتر رفته است.

کمبود گاز راه توسعه استان معدنی کرمان را می‌بندد 

فداکار با اشاره به اینکه کرمان استان معدنی است، گفت: برای توسعه معادن و خدمت‌رسانی در این حوزه، یکی از ضروریات تامین زیرساخت‌ها است و کمبود گاز، امکان توسعه در این حوزه را از ما سلب می‌کند.

او با تاکید بر اینکه ما به ظرفیت این مهم نیاز داریم، افزود: هم اکنون 20 میلیون متر مکعب فروش گاز داشتیم و از سال 1403 اگر این اتفاق رخ ندهد امکان پاسخگویی وجود ندارد، از سوی دیگر نیازهای توسعه به گاز نیز وجود دارد.

استاندار کرمان بیان کرد: با توجه به اینکه استان کرمان ظرفیت انرژی خورشیدی منحصر به فردی دارد ما آمادگی داریم و شرکت‌های استان هم آماده هستند تا 3 هزار مگابایت انرژی خورشیدی را در استان شروع کنیم و تضمین فروش انرژی هم با وزارت نیرو باشد.

 او ضمن ارایه پیشنهاد به وزارت نیرو که با همکاری با وزارت نفت با توجه به امکان انرژی خورشیدی و کمک صندوق توسعه ملی و شرکت گاز  ادامه داد: گازی که از طریق استفاده از انرژی خورشیدی ذخیره می شود برای مصرف پروژه‌های استان و به عنوان خوراک برای صنایع  در اختیار پتروشیمی ذخیره شود.

گازرسانی توسعه عادلانه به دنبال دارد

به گزارش کرمان‌نو، ذبیح‌اله اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مراسم افتتاح پروژه گازرسانی استان کرمان در شهر درب‌بهشت شهرستان جیرفت، پیشرفت و گسترش عملیات گازرسانی را محور توسعه و توزیع عادلانه امکانات دانست و افزود: علاوه بر توسعه زیرساخت، وجود گاز در هر روستا یا منطقه امنیت غذایی را به دنبال دارد و در پی آن از مهاجرت روستاییان و کشاورزان جلوگیری می‌کند.

اعظمی خطاب به وزیر نفت اظهارداشت: این  منطقه بر محور کشاورزی است و با توجه به وجود ظرفیت گلخانه‌‌ای این منطقه عملیات گازرسانی به  ۳ هزار هکتار گلخانه لازم و ضروری است.

او تسهیل در امر گاز‌رسانی به گلخانه‌ها و نظر مساعدت وزیر را در ارایه تسهیلات واجب دانست و افزود: گسترش گازرسانی در سازه‌های گلخانه باعث کاهش قاچاق سوخت می‌شود.

اعظمی با اشاره به دستور قبلی وزیر مبنی بر توسعه گازرسانی به بخش اسفندقه  گفت: با توجه به ظرفیت کشاورزی و معدنی منطقه گازرسانی به این بخش را در دستور کار قرار دهید.

پنج شهرستان جنوبی در سند توسعه مکران

در ادامه این مراسم نماینده مردم شهرستان‌های قلعه گنج، رودبار، فاریاب، منوجان و کهنوج در مجلس شورای اسلامی اظهار‌داشت: بهره‌برداری از پروژه‌های گازرسانی در جنوب کرمان همزمان با سراسر کشور انجام شده است.

منصور شکرالهی با تشکر از توجه ویژه رئیس جمهور به جنوب کرمان و حضور در روستای محروم کروچان گفت: با دستور رئیس جمهور شهرستان‌های قلعه گنج، رودبار، فاریاب، منوجان و کهنوج جزو سند توسعه مکران قرار گرفته است و امیدواریم که توسعه زیرساختی این امر در این شهرستان‌ها دیده شود.

نماینده مردم شهرستان‌های قلعه گنج، رودبار، فاریاب، منوجان و کهنوج در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتظار است نگاه توسعه‌ای به مناطق محروم سرعت بگیرد، افزود: سرعت گازرسانی به مناطق جنوب استان کرمان خوب است اما انرژی گاز، زیربنای توسعه است و این مهم باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

 مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان افزود: پروژه نام برده در حوزه گازرسانی بزرگترین پروژه در صنعت گاز کشور است و گفتنی است در حال حاضر گازرسانی در استان کرمان با رشدی برابر 6 درصد در حال انجام می باشد و این در صورتی است که رشد گازرسانی در کشور برابر 2 درصد است.

منوچهر فلاح گفت: استان کرمان دارای 84 شهر است که در حال حاضر 76 شهر آن گازدار هستند و گفتنی است 25 شهر آن در چهار ساله اخیر، با رشد قابل توجهی نسبت به سال های گذشته گازدار گردیده اند.

 مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان بیان کرد: با اقدامات ویژه جهادی در بازه چهارساله 97 تا 1400 درصد تحت پوشش شهری با دستیابی به عدد 98 درصد به میانگین کشوری دست یافت.

به گفته فلاح با تمرکز بر مناطق محروم استان به خصوص شهر های جنوبی، در حال حاضر 6 شهر در دست اجرا و 2 شهر در دست طراحی هستند.

 با اجرای این پروژه‌های گازرسانی و فراهم آوردن شرایط جهت بهره مندی خانوارهای کرمانی، تاکنون 144 هزار خانوار، از دریافت سالیانه قریب به 7 میلیون کپسول LPG بی نیاز گردیده اند.

او افزود: در سال 1400 به ازای هر روز 125 ظرفیت پذیرش اشتراک جدید در استان ایجاد شده و اکنون تعداد 742  هزار مشترک از نعمت گاز طبیعی در استان برخوردارند که از این تعداد، بیش از 44 هزار مشترک در طول دولت سیزدهم به جمع مشترکین شرکت گاز استان پیوسته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 80
  • امروز: 22
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,447
  • ماه: 7,231
  • سال: 24,623