نقش ریش‌سفیدان در پیشگیری از وقوع جرم بسیار بااهمیت است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1571

نقش ریش‌سفیدان در پیشگیری از وقوع جرم بسیار بااهمیت است
سُها خدیش- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان از استفاده ریش‌سفیدان و سران طوایف در پیشگیری از وقوع جرم تاکیدکرد و گفت: نقش ریش‌سفیدان و سران قبایل و طوایف در کاهش جرایم و ترویج فرهنگ صلح و سازش و پرهیز از انتقام‌جویی‌ها بسیار بااهمیت است.
سید مهدی قویدل در نشست با خبرنگاران شهرستان‌های شرقی استان کرمان افزود: تهاجمات فرهنگی با سرعت ماورایی مرزهای فرهنگی ما را می‌شکند و به جلو می‌رود و از وظایف بسیار مهم ما، خصوصاً اصحاب رسانه که از ارکان مهم مبارزه با تهاجمات هستند اینکه آمادگی کامل در بحث مبارزه با تهاجمات فرهنگی داشته باشیم.
او بیان کرد: رسانه‌ها در بُعد اقدامات پیشگیرانه نقش پررنگی دارند و ما در بحث اطلاع‌رسانی عمومی تلاش داریم قوی عمل کرده و اقدامات مؤثری که در حوزه دادگستری و حقوق عامه انجام می‌شود را اطلاع‌رسانی کنیم تا امیدآفرینی در جامعه ایجاد شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان اظهارکرد: نقش رسانه بسیار مهم است و دستگاه قضایی از مطالبه‌گری قانونی به‌صورت جدی حمایت می‌کند بر همین اساس قوه قضاییه یک‌سری مسیرها و سامانه‌هایی را برای این موضوع ایجاد کرده است .
به گفته او سامانه جامع اطلاعات مردمی یعنی سجام راه‌اندازی شده و مردم می‌توانند با ثبت‌نام در این سامانه تمام موارد مانند ترک فعل مسئولان، فساد، پارتی‌بازی و تبعیض و دیگر مشکلات را به‌صورت نام خودشان یا حتی گمنام ارسال نمایند و با دریافت کد رهگیری نتیجه کار قابل‌پیگیری است .
قویدل ادامه داد: ظرفیت‌ها و ذخایر زیادی در استان کرمان وجود دارد؛ اما متأسفانه در بحث آسیب اجتماعی، مشکلات و جرایم و فقر رتبه خوبی نداریم و این موضوع نگران‌کننده است.
او عنوان کرد: دستگاه قضا از تمام نهادهای مردمی غیرسیاسی، غیردولتی و غیرانتفاعی حمایت می‌کند و به دنبال جذب نهادهای مردمی است تا با عضویت در سامانه سجام بتوانند در حل و پیگیری مشکلات مشارکت داشته باشند .
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان اضافه کرد: رسانه وظیفه مهمی دارد و در این برهه از زمان که مورد تهاجم و اهداف شوم دشمنان در موضوعات مختلف هستیم نباید به دنبال تخریب و خود تحقیری و خودزنی‌های سیاسی و اجتماعی باشیم؛ بلکه باید به دنبال انسجام، وحدت و همگرایی باشیم .
قویدل با اشاره به شناسایی ظرفیت‌های بومی و محلی در پیشگیری از وقوع جرم خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌های شهرستان‌های شرقی استان استفاده از ریش‌سفیدان و سران قبایل است که کمک‌کننده خوبی هستند .
او می‌گوید نقش ریش‌سفیدان و سران قبایل و طوایف در کاهش جرایم و ترویج فرهنگ صلح و سازی و پرهیز از انتقام‌جویی‌ها بسیار بااهمیت است و بیش از ۱۵۰ سرطایفه فعال و معتمد و متنفذ در شرق استان کرمان داریم
به گفته او از مهم‌ترین افکار دشمن اختلاف‌افکنی در بین شیعه و سنی و طوایف و قبایل است .
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان افزود: موضوع تصادفات در شرق استان کرمان بسیار نگران‌کننده است و بحث‌های سرقت و ضرب جرح عمدی و تصادفات سه اتهام اول در استان کرمان هستند .
قویدل توضیح داد: دستگاه قضا هر ساله خود را در معرض نقد قرار می‌دهد و در سطح ملی جشنواره نقد برتر را در سطح ملی برگزار می‌کند و اصحاب رسانه می‌توانند در هر موضوعی از جمله رفتار قضات، رسیدگی به پرونده، اطاله دادرسی، اجرای احکام و… در این جشنواره مشارکت داشته باشند.
او با اشاره به جشنواره رسانه و عدالت گفت: استان کرمان ابداع‌کننده طرح جشنواره رسانه و عدالت بوده است که از سال ۹۶ تاکنون سه دوره این جشنواره و به‌صورت دوسالانه برگزار شده است .
به گفته او در جشنواره سال ۱۴۰۰ با رشد ۷۰ درصدی مشارکت اصحاب رسانه را شاهد بودیم .
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: اختتامیه چهارمین جشنواره رسانه و عدالت مشمول حضور میدانی اصحاب رسانه شده است، علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در زمینه تیتر، خبر، گزارش، مصاحبه، یادداشت و چندرسانه‌ای از تاریخ ۱ تا ۱۵ آبان‌ماه ۱۴۰۲ به آدرس دبیرخانه جشنواره واقع در روابط‌عمومی دادگستری کرمان ارسال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 99
  • امروز: 97
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,498
  • ماه: 7,908
  • سال: 25,941