پزشکان در اعتراض به تعرفه‌های پایین اعلام شده در بخش پیوند دانشگاه افضلی‌پور دست از کار کشیدند. اعتراض پزشکان به تعرفه بخش پیوند عضو را تعطیل کرد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1575

پزشکان در اعتراض به تعرفه‌های پایین اعلام شده در بخش پیوند دانشگاه افضلی‌پور دست از کار کشیدند. اعتراض پزشکان به تعرفه بخش پیوند عضو را تعطیل کرد
گزارش | کاغذ وطن
قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی کرمان: عمل پیوند کلیه از اهداکننده زنده به متقاضی تا حدی متوقف شده؛ اما پیوند از فرد مرگ مغزی به بیمار متقاضی پیوند انجام می‌گیرد.
اختلاف بر سر تعرفه‌های پزشکی ده‌ها بیمار متقاضی پیوند کلیه در شهر کرمان را سرگردان کرده و این افراد همچنان بر روی تخت‌های دیالیز به دنبال نقطه امیدی برای بهبود هستند.
درب بخش پیوند دانشگاه افضلی‌پور به روی بیمارانی که متقاضی پیوند از اهداکننده زنده هستند، بسته است و بسیاری از خانواده‌ها با وجود پیدا کردن اهداکننده عضو امکان پیوند ندارند.
بسیاری از این بیماران که برای ادامه زندگی خود به دستگاه‌های دیالیز وابسته هستند پس از مدت‌ها تلاش برای پیداکردن اهداکننده زنده و مشکلاتی که در این مسیر طی کرده‌اند در انتظار فرارسیدن نوبت پیوند بودند؛ اما اعلام تعرفه‌های پزشکی برای کادر درمان و عدم قبول این تعرفه موجب شده است پزشکی برای پیوند در کرمان وجود نداشته باشد.
هر چند تلاش‌های زیادی برای رفع این مشکل از سوی دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است؛ اما پزشکان تعرفه‌های پایین را مانع بزرگ رفع این مشکل می‌دانند و خواستار تجدیدنظر وزارتخانه برای اصلاح تعرفه‌ها هستند.
سال‌ها در انتظار اهداکننده کلیه بودم
محمد یکی از اعضای خانواده بیمار نیازمند پیوند کلیه می‌گوید: سال‌ها در انتظار عضو بودیم و اقدامات زیاد و هزینه‌های قابل‌توجهی انجام دادم حالا که زمان پیوند فرا رسیده امکان عمل وجود ندارد؛ چون بخش پیوند بیمارستان غیرفعال شده است.
او از مسئولان خواست هر چه زودتر این مشکل را پیگیری کنند و دلیل بسته‌شدن بخش پیوند را بررسی و به اطلاع مردم برسانند که چه روی داده است که بخش پیوند غیرفعال شده است.
این بیمار گفت: حالا می‌گویند برای پیوند به شهر دیگری بروم و چون یافتن اهداکننده مشکل است باید مجدد به دنبال طی مراحل قبل باشم.
احمد یکی دیگر از متقاضیان پیوند کلیه است که می‌گوید: شش ماه برای پیداکردن اهداکننده و انجام آزمایش‌های مختلف کوشش کردم، تمام تلاشم را به کار بستم تا بتوانم از دیالیز نجات پیدا کنم؛ اما حالا که نوبت پیوند رسیده است عمل انجام نمی‌شود و کسی هم پاسخگو نیست، بخش پیوند کلیه کرمان یکی از بخش‌های پیوند فعال در کشور بود از مسئولان تقاضا دارم پیگیری کنند که چرا این بخش فعالیت نمی‌کند و بیماری مانند من که هر هفته ۲۵۰ کیلومتر از شهرستان برای پیوند به این بیمارستان می‌آمدند حالا باید ناامید به خانه‌هایشان برگردند.
مسئولان مشکل را رفع‌کنند
این متقاضی پیوند کلیه گفت: بیمار کلیه‌ای باتوجه‌به شرایط و هزینه زیادی که برای درمان دارند تنها امیدشان پیوند است مسئولان بالادستی باید مشخص کنند که چه کسی مسبب بروز این مشکل در کرمان است.
او ادامه داد: الان بلاتکلیف هستیم و هر بار که به بخش مراجعه می‌کنیم پاسخ قطعی برای بازگشایی بخش دریافت نمی‌کنیم.
یکی دیگر از متقاضیان پیوند می‌گوید: برخی تعرفه‌های پزشکی را موجب بسته‌شدن بخش می‌دانند، عدم وجود پزشک را دلیل بسته‌شدن بخش اعلام می‌کنند آیا پزشکان در مقابل بیماران مسئولیت اجتماعی ندارند؟ بسیاری از مردم سلامتی شأن تهدید می‌شود و نیاز جدی برای این پیوند دارند تا بتوانند به زندگی ادامه دهند.
محمد می‌گوید: هر کس که مسبب بسته‌شدن بخش است باید نسبت به این بیماران احساس مسئولیت کند و مشخص شود چرا چنین مشکلی روی داده است؟
او ادامه داد: حتی افرادی که قبل از بسته‌شدن بخش عمل پیوند انجام داده‌اند برای کارهای درمانی بعد از درمان مجبورند در سایر بیمارستان‌های کرمان بستری باشند که تخصصی پیوند نیستند و اگر بیمار دچار بیماری دیگری شود چه کسی پاسخگو خواهد بود؟
در حال پیگیری برای حل مشکل هستیم علی خزائلی، قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی کرمان دراین‌خصوص می‌گوید: تعطیلی بخش را به این معنی که هیچ فعالیتی انجام نمی‌شود را نمی‌پذیریم، ممکن است از عمل پیوند کلیه از اهداکننده زنده به متقاضی تا حدی متوقف شده باشد؛ اما موارد پیوند از فرد مرگ مغزی به بیمار متقاضی پیوند صورت‌گرفته است.
او بیان کرد: موارد پیوند از افراد مرگ مغزی به بیمار به‌هیچ‌وجه متوقف نشده است و پیوند انجام می‌شود.
خزائلی افزود: همه شرایط، اتاق عمل، پرستار، دارو و پرداخت‌هایی که باید داشته باشیم انجام می‌دهیم به نظر می‌رسد پزشکان به دنبال اصلاح تعرفه‌ها باشند و این از عهده دانشگاه علوم پزشکی کرمان خارج است.
این مقام مسئول گفت: ما نقطه‌نظرات را منعکس کرده‌ایم و تا وقتی پاسخی صورت نگیرد ما مکلف به همان تعرفه‌های قبلی هستیم و از حدود توانایی و فعالیت ما خارج می‌شود.
قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: به‌صورت مستمر و پیگیر جلساتی با گروه مجهز پیوند انجام شده و نقطه‌نظرات پیگیری شده است و تلاش کردیم که مشکل را رفع کنیم.
او ادامه داد: دود اختلاف به چشم مردم می‌رود انتظار دارم دوستان بزرگوار با درک شرایط موجود پای‌کار بیایند تا مشکل بیماران رفع شود.
گفته می‌شود تعرفه‌های اعلامی که برای پزشکان مشخص شده است دلیل اصلی بروز این مشکل است تعرفه‌هایی که ابلاغ شده؛ اما پزشکان حاضر به اجرای آن نیستند. در این میان دود این مشکل به چشم بیماران می‌رود و در این میان بیمارانی که افراد اهداکننده را با هزاران زحمت پیدا کرده‌اند بلاتکلیف مانده‌اند. هم اکنون ده‌ها خانواده با وجود پیدا کردن اهداکننده کلیه امکان پیوند ندارند و همچنان در بخش‌های کلیه شهر کرمان اقدام به دیالیز می‌کنند فرایندی سخت که به دلیل عدم فعالیت بخش پیوند بیمارستان افضلی‌پور کرمان متوقف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 64
  • امروز: 3
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,238
  • ماه: 7,391
  • سال: 24,875