افزایش تورم استان کرمان در مهرماه. کالاهای خوراکی و خدمات صدرنشین تورم

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1578

افزایش تورم استان کرمان در مهرماه. کالاهای خوراکی و خدمات صدرنشین تورم
گزارش | مرضیه قاضی‌زاده
به گزارش «کاغذ وطن» به نقل از مرکز آمار اگر شهریور ماه کالاها با نرخ ۲.۳ درصد افزایش یافتند، ماه مهر قیمت‌ها با شیب بیشتری و با نرخ ۲.۸ درصد مسیر گرانی را طی کردند.
کاغذ وطن – تورم ماهانه خانوار کرمانی مهرماه نسبت به شهریور ماه افزایش داشته. اگر شهریور ماه کالاها با نرخ ۲.۳ درصد افزایش یافتند، ماه مهر قیمت‌ها با شیب بیشتری و با نرخ ۲.۸ درصد مسیر گرانی را طی کردند. بااین‌حال طبق گزارش مرکز آمار تورم نقطه‌به‌نقطه کرمان که میزان افزایش قیمت‌ها از مهر سال گذشته تا مهر امسال را نشان می‌دهد، نسبت به متوسط کشور کمتر است. تورم نقطه‌به‌نقطه کرمان در مهر ۳۸.۷درصد و در کشور ۳۹.۲درصد است.
هم‌زمان با بازگشایی مدارس نرخ تورم ماهانه افزایش داشته. موضوعی که خود را در کل کشور نشان داده. طبق داده‌های مرکز آمار ایران تورم ماهانه در مهر ۱۴۰۲ برابر با ۲.۳۴ درصد بوده که نسبت به ماه قبل خود ۰.۳۴ واحد درصد بیشتر شده است. در کرمان اما این افزایش قیمت شیب بیشتری داشته، تورم ماهانه کرمان از ۲.۳درصد در شهریورماه به ۲.۸درصد در مهرماه رسیده است. بااین‌حال هنوز شکاف تورم کرمان با متوسط کشور پر نشده است و تورم کرمان کمتر از متوسط کشوری است.
*بیشترین تورم برای یزد
طبق داده‌های این گزارش تورم نقطه‌به‌نقطه مهرماه در کشور ۳۹.۲درصد و در کرمان برابر ۳۸.۷ درصد است. در میان استان‌ها بیشترین گرانی‌ها برای یزد با تورم ۵۰.۵ درصد بوده است. تورم تهران نیز برابر ۳۴.۷درصد و کمتر از تورم متوسط کشوری است.
آن چیزی که تورم کشور را به سمت بالا سوق داده، تورم بالا در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات است. حال‌آنکه در یک ماه مهر تورم این بخش ۳.۳ درصد بوده و تورم گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی‌ها برابر ۰.۵درصد بوده است. در کرمان نیز به طبع کشور بیشترین گرانی در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات بوده است و تورم در این بخش برابر ۴.۴ درصد و تورم کالاهای خوراکی و آشامیدنی‌ها برابر ۰.۸درصد بوده است.
*رشد تورم ماهانه در شهر و روستا
طبق این آمارها تورم ماهانه بخش شهری از ۲.۱ درصد در شهریور امسال به ۲.۴ درصد رسیده است. همچنین آمارها گویای آن است که تورم نقطه‌به‌نقطه بخش شهری با ۰.۳ واحد درصد کاهش نسبت به شهریور امسال ۳۹.۳ درصد اعلام شده است. به عبارتی در مهرماه سال جاری قیمت کالا در بخش شهری نسبت به مهر سال گذشته ۳۹.۳ درصد رشد داشته است. تورم در بخش روستایی با رشد در تورم ماهانه همراه بوده است. براین‌اساس تورم ماهانه بخش روستایی در شهریور سال جاری ۱.۶ درصد بوده که در مهرماه به ۲ درصد رسیده است.
شواهد حاکی از آن است که تورم نقطه‌به‌نقطه بخش روستایی در مهرماه امسال نسبت به شهریورماه سال جاری تغییری نداشته است.
*پسته روی مسیر ریزشی
مرکز آمار در گزارشی که به بررسی متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب مناطق شهری کشور پرداخته است نشان داده که در گروه نان و غلات، اقلام ” برنج خارجی درجه یک ” با ۴,۶ درصد و ” شیرینی خشک ” با ۲. ۷ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به “برنج ایرانی درجه یک ” با ۳. ۲- است.
در گروه گوشت قرمزُ سفید و فراورده‌ها آن نیز، اقلام “ماهی قزل‌آلا” با ۷,۸ درصد و ” گوشت گاو یا گوساله ” با ۳. ۲ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.
در گروه، لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به” شیرخشک” با ۵,۸ درصد، ” تخم‌مرغ ماشینی” با ۳. ۶ درصد، و ” کره پاستوریزه” با ۳. ۰ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به” روغن‌نباتی جامد” با ۲. ۵- درصد و ” روغن‌مایع” با ۲. ۲- درصد است.
در گروه میوه و خشکبار نیز، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به ” کشمش‌پلویی ” با ۳,۵ درصد و ” مغز گردو ” با ۳. ۳ درصد همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به ” پرتقال” با ۲۳. ۴- درصد، ” انار” با ۱۶. ۸- درصد و ” هندوانه ” با ۱۳. ۹- درصد است. آنچه مشخص است در این ماه قیمت پسته نسبت به ماه قبل کاهشی بوده و جایگزین‌های آن یعنی مغز گردو و بادام درختی نسبت به شهریورماه افزایش قیمت داشتند. مطابق این گزارش پسته به طور متوسط در شهریورماه کیلویی ۸۰۳ هزار تومان به فروش رفته و در مهرماه این نرخ به ۷۹۷ هزار تومان رسیده است.
در گروه سبزی‌ها و حبوبات نیز بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به” کدوسبز ” با ۷,۶ درصد، ” قارچ” با ۵. ۷ درصد و ” گوجه‌فرنگی ” با ۴. ۳ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به ” خیار ” با ۱۲. ۹- درصد، ” بادمجان” با ۴. ۰- درصد و ” سیب‌زمینی” با ۲. ۷- درصد است.
*مسکن و آموزش رکورددار تورم
بالاترین تورم ماهانه ثبت شده طی مهرماه ۱۴۰۲، در کالاهای مرتبط با آموزش و با نرخ ۲۱.۶ درصد رقم خورده است. این گروه کالایی عمدتاً شامل هزینه تحصیلات مانند شهریه، هزینه کتب درسی و لوازم موردنیاز برای تحصیلات است. هرساله به دلیل بازگشایی مدارس، تورم کالاهای مربوط به این گروه دچار جهش در مهرماه می‌شود. بااین‌وجود مشاهده می‌شود تورم وقوع یافته در این گروه کالایی حداقل از سال ۱۳۹۰ بی‌نظیر بوده است.
بررسی دوازده‌گانه شاخص قیمت مصرف‌کننده در این مقطع نیز نشان‌دهنده آن است که تورم آموزش و مسکن رکورددار در بین سایر کالاها بوده است. گروه مسکن در ماه گذشته با ۴.۳ درصد تورم ماهانه، دچار تورم نسبتاً بالایی نسبت به گذشته خود شده است. به‌طورکلی حدود ۳۶ درصد از بودجه خانوار به مسکن اختصاص می‌یابد و مهرماه یکی از ماه‌هایی است که تورم مسکن در آن افزایش پیدا می‌کند. دلیل این موضوع می‌تواند در رفتار دوره‌ای مصرف مسکن توجیه شود.
بر اساس داده‌های مرکز آمار مشاهده می‌شود تورم مسکن ثبت شده در مهرماه سال جاری، علاوه بر آنکه نسبت به سایر ماه‌های ۱۴۰۲ با نرخ تورم بیشتری روبه‌رو شده است، نسبت به مهر ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز در سطوح بالاتری قرار گرفته است. رکوردزنی‌های تورم در بخش مسکن عمدتاً از مسیر رشد قیمت اجاره خانوارهاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 4
  • امروز: 44
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,279
  • ماه: 7,432
  • سال: 24,916