استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی مطرح کرد: ۴۰۰ دشت ایران از جمله دشت کرمان درگیر فرونشست است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1587

استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی مطرح کرد: ۴۰۰ دشت ایران از جمله دشت کرمان درگیر فرونشست است
استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با تبیین پیامدهای تغییر اقلیم در ایران گفت: ۴۰۰ دشت ایران درگیر مسئله فرونشست است و شواهدی از تحریک‌پذیری گسل‌ها و وقوع زلزله ناشی از تغییر اقلیم وجود دارد.
مهدی زارع، در نشست تغییر اقلیم و ترویج علم به مناسبت هفته ترویج علم (۱۹ تا ۲۵ آبان) درباره گزارش‌های منتشر شده در خصوص تحت‌تأثیر قرار گرفتن ایران از پدیده تغییر اقلیم، اظهار داشت: در ابتدای مطرح‌شدن تغییر اقلیم در ایران مقاومت‌هایی صورت می‌گرفت؛ به‌گونه‌ای که برخی از متخصصان دانشگاهی اعتقاد داشتند برای تأیید این گفته نیاز به انجام سنجش است.
استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفت: در بدنه اجرایی سازمان هواشناسی و حفاظت محیط‌زیست مسئله تغییر اقلیم در دستور کار قرار گرفت.
زارع نمونه این آثار را خشکسالی‌های شدید دانست که در سه سال اخیر در ایران، افغانستان، ترکیه، عراق و سوریه رخ‌داده است.
او مسئله تغییر اقلیم را یک مسئله منطقه‌ای که می‌تواند مهاجرت‌های بزرگ را در پی داشته باشد عنوان کرد و گفت: در ایران نیز وضع به‌گونه‌ای است که ۴۰۰ دشت ایران به‌ویژه در تهران و البرز به‌عنوان کانون‌های تجمع جمعیت، درگیر پدیده فرونشست هستند.
زارع بیان کرد: همچنین در شهر اصفهان در منطقه استادیوم نقش‌جهان و فرودگاه، در تبریز به سمت فرودگاه و آذرشهر و دریاچه ارومیه و دشت‌های مهم استان کرمان دچار پدیده فرونشست زمین هستند.
او با تأکید بر اینکه این چالش، چالشی نیست که به‌صورت آنی و ناگهانی ایجاد شده باشد، افزود: در افغانستان با ۴۰ میلیون جمعیت برآورد می‌شود ۱۰ درصد از این جمعیت یعنی ۱۰ میلیون نفر در فقر کامل و گرسنگی قرار دارند که می‌تواند جابه‌جایی‌های داخلی و خارجی بزرگی را شکل دهد و این همان تنش‌هایی است که به دلیل مهاجرت افغانستانی‌ها در پاکستان و ایران رخ‌داده است.
زارع ادامه داد: برای حل معضلات تغییر اقلیم باید دستور کار اصلی روی میز قرار گیرد و همه کشورهای منطقه دور یک میز جمع شوند و درباره آن مذاکره کنند. به نظر من حل این مشکل به دست دانشمندان این کشورها قرار دارد تا با هم‌افزایی آن را بهبود بخشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :