استاندار کرمان: غفلت در مقابل آفت برگخوار کشاورزی را نابود می‌کند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1601

استاندار کرمان: غفلت در مقابل آفت برگخوار کشاورزی را نابود می‌کند
استاندار کرمان با اشاره به اینکه همه باید به مقابله با آفت برگخوار ذرت که در ارزوئیه مشاهده شده کمک کنیم گفت: اعتباری می‌گذاریم اما مبارزه با آفت باید به صورت جدی پیش برود و اگر دیر اقدام و کوتاهی کنیم کشاورزی نابود می شود.
به گزارش ایرنا، محمدمهدی فداکار در نشست شورای اداری ارزوئیه افزود: در خصوص آفت برگخوار ذرت این شهرستان با وزیر جهاد کشاورزی رایزنی کردیم و وزیر در خصوص گندم اظهار نگرانی کرد.
او با بیان اینکه سال گذشته در مورد خرما با هجوم یک آفت مواجه شدیم و مردم جیرفت خود آموزش دیدند و کار مقابله را آغاز کردند افزود: اکنون وضعیت بهتر است و حداقل شهامت برخورد با این مساله به وجود آمده اما پایش و مراقبت دائمی می‌خواهد.
استاندار کرمان با اشاره به اینکه برای مقابله با این آفت باید با برنامه باید پیش برویم که دچار آسیب نشویم عنوان کرد: ذرت و گندم کنار هم و پشت سر هم کشت می شود و امکان سرایت بین این ۲ بسیار زیاد است، لذا باید تمام توان و ظرفیت استان کرمان را به کار بگیریم تا این آفت از بین برود، تمامی آفات در اینجا وجود دارد و دیر اقدام کشاورزی ما را نابود می کند.
او با اشاره به تخلیه خانه‌ها و روستاهای کوچکی به علت از بین رفتن کشاورزی گفت: ذرت و گندم نهاده دامی و غذای مردم هستند، اگر پسته نباشد مشکلی به وجود نمی آید اما ضرورت گندم و نهاده دامی بیشتر است.
فداکار با‌بیان اینکه تجربیات کشاورزان هم مستندنگاری شود تا بخش‌های دیگر کشور از این تجربیات استفاده کنند یادآور شد: نباید کار را رها کرد و اگر غفلت شود این آفت ماندگار می‌شود و هیچ‌کاری از دست ما بر‌نمی‌آید.
او افزود: خودرو از دستگاه‌ها تامین شود و بسیج هم در سازماندهی مناطق حمایت‌کنند تا کار در قالب قرارگاهی پیش رود، ارزش دارد همه کاری کنیم که ذرت دچار آسیب آفت نشود.
فداکار ابرازداشت:توقع بیشتری از وزارت جهادکشاورزی داریم که پای کار باشد و پشتیبانی کند، آنان باید وقت بگذارند، آموزش و پایش کنند و گزارش دهند تا تصمیم گیری شود.
او افزود: محور زندگی مردم ارزوئیه کشاورزی است و مشکل آفت برگخوار در فاریاب نیز مشاهده شده و باید جدی با برنامه و هدفمند به این حوزه وارد شویم.
استاندار کرمان همچنین اضافه‌کرد: کمیته‌امداد کار بسیار خوب و با برنامه ای در راه اندازی پنل خورشیدی انجام داده و درآمد خوبی دارد که خانواده‌های تحت پوشش را تقریبا بی نیاز می کند.
او افزود: وضعیت راه‌های ارزوئیه پیگیری می‌شود اما استان کرمان بسیار گسترده است و اعتبارات واقعا پاسخگو نیست و دستگاه ها خود را بدهکار کردند تا کار انجام دهند.
فداکار عنوان‌کرد: شرکت گاز به لحاظ سرعت کار پیشتاز کشور است اما میانگین گازرسانی کشور ۹۴ درصد و استان کرمان بیش از ۸۰ است لذا کار باید با سرعت پیش برود و امیدوارم دهه فجر این طرح ها افتتاح شود.
معادن ارزوئیه جای خود را پیدا نکردند
او تصریح‌کرد: معادن ارزوئیه نتوانسته با وجود سابقه طولانی، جای خود را پیدا کند، این حوزه ظرفیت خوبی دارد اما صندوق فولاد نتوانسته کار را جمع کند.
استاندار کرمان گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جدی‌تر پای کار بیاید و ما هم کمک می‌کنیم معادن ارزوییه ظرفیت خوبی است که نیاز به توجه دارد و کارگران چند نسل در معدن فعالیت می کنند و امیدوارم کار پیش رود.
او بیان‌کرد: پروژه مسکن ملی نیز در استان کرمان جدی پیش می‌رود و برای مسکن محرومان و آبخیزداری قرارداد بزرگی امضا می شود و بخش اول آن مربوط به آبخوان و آبخیزداری است که امیدوارم به‌زودی اجرا شود تا باری را از دوش استان بردارد.
فداکار افزود:امیدوارم ایستگاه تحقیقات کشاورزی باوجود ظرفیت‌ها به مرکزی برای تحقیقات تبدیل شود.
او با اشاره به احیای قنوات ارزوئیه ادامه‌داد: زمین پروژه سرمایه‌گذاری سنگ گارنت در ارزوییه نیز اگر منع قانونی نداشته باشد، کار انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 18
  • امروز: 16
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,685
  • ماه: 7,599
  • سال: 25,277