بررسی رشد قیمت ۵۳ قلم کالای خوراکی در آبان ۱۴۰۲. صدرنشینی گوجه و گوشت در رشد قیمت‌ خوراکی‌ها

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1602

بررسی رشد قیمت ۵۳ قلم کالای خوراکی در آبان ۱۴۰۲. صدرنشینی گوجه و گوشت در رشد قیمت‌ خوراکی‌ها
بررسی مرکز آمار ایران از قیمت ۵۳ قلم کالای خوراکی نشان می‌دهد در مقایسه با آبان سال گذشته، برخی محصولات مانند گوشت قرمز، تورم شدیدی را تجربه کرده‌اند.
هر ماهه آماری تحت عنوان میانگین سطوح قیمت خوراکی‌ها منتشر می‌شود که نشان می‌دهد قیمت اقلام خوراکی به‌طور متوسط در نقاط شهری چقدر بوده است. به‌طور کلی، تورم به افزایش متداوم و فراگیر همه اقلام کالایی گفته می‌شود. معمولا به افزایش قیمت یک کالای خاص، تورم اطلاق نمی‌شود اما در این گزارش منظور از تورم یک کالا، همان شدت رشد قیمت آن کالاست.
رشد ماهانه اقلام خوراکی در آبان ۱۴۰۲
چنانچه رشد قیمت یک کالا در ماه مد نظر را نسبت به ماه گذشته‌اش بسنجیم، تورم ماهانه کالای مورد بررسی، به دست می‌آید. بر اساس گزارشی که اخیرا از مرکز آمار منتشر شده، مشاهده می‌شود در ماه گذشته گوجه فرنگی و کدو سبز بیشترین افزایش قیمت را از میان ۵۳ قلم کالای اصلی سفره خانوار تجربه کرده‌اند به‌طوریکه گوجه طی یک ماه با ۴۶.۲ درصد و کدو سبز با ۱۳.۵ درصد افزایش قیمت مواجه شده است.
عموما محصولات کشاورزی به دلیل فصلی بودن در ماه‌های مختلف سال با نوسان قیمت مواجه می‌شوند و احتمالا دلیل افزایش شدید قیمت گوجه طی یک ماه اخیر مرتبط به شرایط کشت آن است. همچنین مشاهده می‌شود در آبان، قیمت خیار و پرتقال نیز در مقایسه با مهر ماه افت کرده و رشد قیمت آن‌ها به ترتیب منفی ۷.۱ و منفی ۱۹.۳ درصد برآورد شده است.
از میان کالاهای مهم خوراکی نیز مشاهده می‌شود که در ماه گذشته، برنج ایرانی و روغن مایع با ۱.۲ درصد و ۳.۳ درصد کاهش قیمت مواجه بوده‌اند درحالیکه سطح قیمت تخم مرغ ۲.۸ درصد، تن ماهی ۳.۴ درصد و گوشت گوساله با ۱.۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :