افت محصولات باغی ۱۷ استان طی ۱۲ سال؛ جایگاه چهارمی کرمان در تولید محصولات باغی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1615

افت محصولات باغی ۱۷ استان طی ۱۲ سال؛ جایگاه چهارمی کرمان در تولید محصولات باغی
مرکز آمار اطلاعات مقدار تولید کل محصولات باغی را به تفکیک استان‌های کشور منتشر کرد که بر اساس آن استان کرمان پس از مازندران و آذربایجان شرقی و غربی رتبه چهارم تولید محصولات باغی را به خود اختصاص داده است.
مرکز آمار اطلاعات مقدار تولید کل محصولات باغی را به تفکیک استان‌های کشور منتشر کرد. در این گزارش آمار مربوط به تولیدات فعالیت‌های باغداری در هر سال از ابتدای دهه ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۱ موجود است. فعالیت‌‌های زراعت و باغداری زیربخش مهم فعالیت‌های کشاورزی هستند که به گزارش مرکز آمار در مجموع ۷۱ درصد از ارزش افزوده این بخش را به خود اختصاص داده‌اند. در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۱ میلیون و ۹۳۰ هزار تن محصولات باغی در کشور تولید شده است. استان مازندران در تولید این محصولات با اختلاف قابل توجهی در صدر استان‌های کشور است.
بیشترین محصولات باغی در مازندران تولید می‌شود
به تعریف مرکز آمار باغداری کشت و کار محصولات دائمی با هدف بهره‌برداری اقتصادی است. احداث و نگهداری باغ میوه، باغ گل‌ محمدی و خزانه اینگونه محصولات در زمین و نیز زیر پوشش (مانند پلاستیک) فعالیت باغداری محسوب می‌شود ولی پرورش این نوع گیاهان در داخل گلدان و سایر ظروف باغداری محسوب نمی‌شود.
مرکز آمار با استفاده از طرح‌های آمارگیری به جمع‌آوری اطلاعات تولید باغداری‌ها پرداخته است. مطابق آمار این مرکز در سال ۱۴۰۱ در استان مازندران ۲ میلیون و ۸۵۶ هزار تن محصولات باغی تولید شده که بیشترین مقدار تولید این محصولات در کشور بوده است. پس از این استان بیشترین تولید محصولات باغی را استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی داشته‌اند. در آذربایجان غربی ۱ میلیون و ۲۴۷ هزار و در آذربایجان شرقی ۱ میلیون و ۲۴۲ هزار تن محصولات باغی تولید شده است. حجم تولید این محصولات در کرمان نیز برابر با ۱ میلیون و ۹۳ هزار تن بوده است. اما بقیه استان‌های کشور در این سال کمتر از ۱ میلیون تن محصول باغی تولید کرده‌اند.
کمترین تولید محصولات باغی در کشور برای استان قم بوده است. در این استان در این سال ۱۵ هزار تن میوه و سایر محصولات باغی تولید شده است.
از سوی دیگر داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد در مقایسه با سال ۱۴۰۰ تولیدات باغی اغلب استان‌های کشور کاهش یافته است.
کاهش رشد تولیدات باغی در کشور در یک سال گذشته
حجم تولید محصولات کشاورزی و از جمله محصولات باغداری تابع عوامل مختلفی است. شرایط آب و هوا، وضعیت بازار و رویکرد دولت نسبت به تولید داخلی این محصولات بخشی از این عوامل هستند.
بررسی‌ها حاکی از کاهش تولید محصولات باغی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن است. در این یک سال حجم تولید از ۱۳ میلیون و ۱۱۴ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به میزان ۹ درصد تا سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. این کاهش در ۲۰ استان کشور وجود داشته با وجود اینکه در ۱۱ استان دیگر حجم تولیدات بیشتر شده است.
بیشترین کاهش تولید در باغداری‌ها در این یک سال مربوط به استان کرمانشاه بوده که در آن حجم تولید از ۴۳ هزار تن به ۲۶ هزار تن رسیده و به مقدار ۳۹ درصد کم شده است. کهگیلویه و بویر احمد و آذربایجان غربی نیز دو استان دیگری بوده‌اند که از حجم تولیداتشان به مقدار زیادی کاسته شده است.
از سوی دیگر و با وجود کاهش تولیدات باغی در اغلب استان‌ها در برخی استان‌ها مقدار تولید رو به رشد بوده است. بیشترین افزایش تولیدات در این یک سال مربوط به استان گلستان بوده که از ۹۱ هزار تن به ۱۳۳ هزار تن رسیده، یعنی ۴۶ درصد رشد کرده است.
اما با وجود کاهش حجم محصولات باغی در یک سال اخیر نگاهی بلندمدت‌تر نشان می‌دهد در یک دهه اخیر حجم تولید این محصولات به طور کلی در کشور بیشتر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 12
  • امروز: 110
  • دیروز: 240
  • هفته: 2,020
  • ماه: 7,658
  • سال: 25,222