در سفر معاون وزیر میراث فرهنگی مطرح شد: وعده برگزاری گردهمایی سالانه باستان‌شناسان ایران در جیرفت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1643

در سفر معاون وزیر میراث فرهنگی مطرح شد: وعده برگزاری گردهمایی سالانه باستان‌شناسان ایران در جیرفت
در سفر رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور به همراه رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی وزارت میراث‌فرهنگی و مشاور رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی باهدف اتخاذ تصمیمات لازم دررابطه‌با موضوعات پیرامون از محوطه تاریخی شهر قدیم جیرفت، کنار صندل و محطوط آباد و همچنین موزه میراث‌فرهنگی این شهرستان بازدید کردند.
به گزارش «کاغذوطن» مصطفی ده‌پهلوان با اشاره به اینکه تصویب عرصه و حرایم محوطه‌های مهم شهر جیرفت از اهمیت و اولویت برخوردار است بیان داشت: در تصویب عرصه و حریم مجموعه کنار صندل سعی می‌کنیم که زیست مردم هم در نظر گرفته شود که بتوان با کمترین تنش اجتماعی در منطقه این کار صورت گیرد و میراث گران‌سنگی که در این خطه از ایران وجود دارد را برای نسل آینده حفظ کنیم.
معاون وزیر بازدید از موزه شهرستان جیرفت از نمونه بازسازی شده از مجسمه گلی نقش‌برجسته نیم‌تنه انسان که در دل تپه کنار صندل کشف شده بود، و بعد از آن به دلیل بی‌توجهی و تحت‌تأثیر عوامل طبیعی تخریب شد، در محل موزه جیرفت رونمایی شد.
رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی وزارت میراث‌فرهنگی، با بیان اینکه استان کرمان به دلیل وجود اقلیم‌های متفاوت با تنوع خیره‌کننده محوطه‌های باستانی از لحاظ وسعت و کمیت روبرو هستیم، ادامه داد: این حجم از تنوع در محوطه‌های تاریخی و باستانی نگاه ویژه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و باستان‌شناسی را می‌طلبد.
سجاد علی‌بیگی افزود: به‌واسطه کشفیات باستان‌شناسی در حوزه هلیل‌رود در استان کرمان است که این منطقه را در اوج شهرت قرارداد و نتیجه آن ثبت ده‌ها محوطه باستانی در کنار سرشاخه‌های هلیل‌رود بود، اوج این تعدد مناطق ثبت شده در دهه هشتاد است.
او انجام پژوهش‌های باستان‌شناسی توسط پژوهشگران در این منطقه را سبب شناخت منطقه در سطح بین‌المللی دانست و افزود: باید زمینه‌ای فراهم شود تا که پژوهش‌هایی در منطقه انجام گیرد و پژوهشگران بتوانند نتایج خود را بازتاب دهند و در این راه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور در کنارشان قرار گرفته به آنها کمک می‌کند.
از طرفی مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری استان از رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی درخواست کرد که با نگاه به ظرفیت باستان‌شناسی استان کرمان با اولویت شهرستان جیرفت به‌عنوان میزبان بیست و دومین گردهمایی سالانه باستان‌شناسان ایران در اسفند سال آینده دیده شود و رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی وزارت میراث‌فرهنگی دراین‌رابطه وعده امکان بررسی برپایی این گردهمایی را در سال آینده به این شهرستان داد.
اعظمی: کمباین فرسوده ۲۵ درصد غلات تولیدی را هدر می‌دهد
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه تسهیلات خرید تراکتور پرداخت نشده است، گفت: ۲۵ درصد محصول تولیدی غلات کشور همراه با کاه و کلش علی رغم نیاز فراوان و هزینه تولید بالا به راحتی از بین می‌رود.
ذبیح الله اعظمی ساردوئی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص پرداخت تسهیلات به متقاضیان خرید تراکتور و کمباین، گفت: متاسفانه پرداخت تسهیلات به متقاضیان خرید تراکتور که شرایط لازم از جمله زمین را دارند و در سامانه سماک ثبت‌نام کرده‌اند صورت نگرفته و معمولا بروکراسی اداری آن زمان‌بر و طولانی است.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی برای واردات ده دستگاه کمباین وش چین پنبه مزارع کشور را با توجه به نیاز موجود پیگیری‌کرد که متاسفانه پرداخت نشد، ادامه داد: یکی از مسائل مهم در کمباین برداشت غلات خصوصا گندم ریزش است و اگر دستگاه‌ها قدیمی و فرسوده باشند حداقل تا 25 درصد ریزش محصول دارند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ناوگان کمباین برداشت غلات کشور فرسوده است و به روز نشده، عنوان کرد: 25 درصد محصول تولیدی غلات کشور همراه با کاه و کلش علی رغم نیاز فراوان و هزینه تولید بالا به راحتی از بین می‌رود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از تراکتورهای موجود در کشور مربوط به دهه‌های 60 و50 هستند و کیفیت پایین و مصرف سوخت بالایی دارند، ادامه داد: باید هرچه سریع تر تراکتورهای فرسوده از رده خارج و محصولات به‌روز تولید داخل و وارداتی جایگزین آنها شوند.
اعظمی اضافه کرد: امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی و معاونت مکانیزاسیون در خصوص تمامی ماشین آلات بخش کشاورزی شامل تراکتور، کمباین و چاپر و دستگاه‌های برداشت سیب زمینی و کشت نشاء را نوسازی کند زیرا در این حوزه از سایر کشورها خیلی عقب هستیم.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: جنوب شرق کشور به واسطه‌ مرزهای شرقی به محلی برای قاچاق سوخت شده است، افرادی با خرید تراکتورهای قدیمی و فرسوده که قایلیت استفاده کمی دارند سهمیه سوخت آنها را دریافت و اقدام به قاچاق آن می‌کنند. این اقدام باعث می‌شود ضریب مکانیزاسیون پایین باشد و میزان تراکتور برخی از شهرستانها دو برابر نیاز آن شهرستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 33
  • امروز: 62
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,641
  • ماه: 7,895
  • سال: 25,749