در پی انفجارهای تروریستی گلزار شهدا؛ مداخلات روانی و اجتماعی در ۲۷ مدرسه کرمان ارائه می‌شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1629

در پی انفجارهای تروریستی گلزار شهدا؛ مداخلات روانی و اجتماعی در ۲۷ مدرسه کرمان ارائه می‌شود
سوگ از دست دادن عزیزان برای هر سنی متفاوت است و کودکان در برابر ماتم و از دست دادن عزیزانشان در هر سنی با عکس العمل منحصر به فردی واکنش نشان می‌دهند.به طوری که کودکان مختلف در یک خانواده واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند. در حادثه اخیر تروریستی حدود 26 دانش آموز شهید شدند. این موضوع برای دوستان و همکلاسی های این افراد تجربه تلخ و سختی است.
هر مرگی برای کودک دشواری‌هایی دارد و طیف وسیعی از واکنش‌های احساسی و رفتاری را شامل می‌شود؛ از جمله تغییر در الگوی خواب یا اشتها، احساس غمگینی، عصبانیت یا اضطراب؛ ایزوله‌سازی اجتماعی؛ افکار مداوم در مورد مرگ؛ یا وجود احساسی مبنی بر حضور فرد فوت‌شده. مشکلات همراه با سوگ کودکان با توجه به سن کودک، سطح رشد، تجربیات قبلی زندگی، سلامت عاطفی قبل از مرگ و محیط خانوادگی و اجتماعی متفاوت است.
مشکلات روانی – اجتماعی کودکان و نوجوانان تاثیر مستقیم بر یادگیری و فرآیند تحصیل آنها دارد. پژوهش های بیشماری نشان میدهد که از هر پنج دانش آموز یک نفر دچار مشکلات مربوط به سلامت روانی است و متاسفانه به سبب عدم پیشگیری، اینگونه اختلالات رفتاری تا مقاطع تحصیلی بالاتر و حتی تا هنگام ورود به جامعه در دانش آموزان ماندگار است
رییس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان در ابن باره در گفت‌وگو با ایسنا خبرداده است، در پی انفجارهای تروریستی گلزار شهدا، تیم‌های مداخلات روانی و اجتماعی تشکیل شده و این خدمات در ۲۷ مدرسه کرمان به دانش‌آموزانی که به نوعی در این حادثه درگیر شده‌اند، ارائه می‌شود.
نورالله شیخ پور با اشاره به اینکه تیم های مداخلات اجتماعی در سه سطح فعالیت می‌کنند افزود: تیم‌های مداخلات اجتماعی و روانشناسی در سه سطح خانواده و هم‌کلاسی‌های دانش آموزان شهید، دانش آموزان مجروح، دانش آموزانی که والدین و خانواده آنها شهید شده و چهارم دانش آموزانی که به صورت حضوری و یا از طریق رسانه ها شاهد حادثه تروریستی بوده اند، تشکیل شده و به افراد خدمات ارائه می دهند.
او با اشاره به حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان در روز چهارشنبه ۱۳ دی ماه ادامه داد: از روز بعد از حادثه، کمیته مداخلات روانی و اجتماعی آموزش و پرورش استان کرمان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی در این اداره کل تشکیل و مصوب شد، مداخلات روانی اجتماعی برای دانش آموزانی که به نوعی در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان درگیر هستند توسط مشاوران آموزش و پرورش انجام شود.
رییس اداره امور تربیتی و مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان ادامه داد: در این کمیته مصوب شد مداخلات روانی و اجتماعی برای والدین و خانواده این دانش آموزان نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی انجام شود.
او تصریح کرد: همچنین آموزش‌هایی برای مشاوران آموزش و پرورش استان کرمان در روز شنبه با راه اندازی کارگاه مداخلات روانی اجتماعی توسط دکتر بهرام نژاد به عنوان یکی از روانشناسان مطرح کرمان در آموزش و پرورش برگزار شد که مشاوران آموزش های لازم را در مواجهه با این دانش آموزان را فرا گرفتند.
شیخ پور تصریح کرد: یکی از اساتید بنام کشوری در وبینار یک روزه مشاوران کل استان کرمان، نوع و چگونگی مداخلات روانی و اجتماعی پس از حادثه تروریستی را آموزش داد و به تناسب آمار اولیه ۲۳ دانش آموز شهید ۲۳ تیم مداخلات اجتماعی تشکیل شد که این تیم ها از روز شنبه کار مداخلات اجتماعی و روانی خود را در مدارس آغاز کردند.
او با بیان اینکه تیم های دیگری نیز برای مدارس محل تحصیل سه دانش آموز اضافه شده به آمار دانش آموزان شهید حادثه انفجار تروریستی کرمان در حال تشکیل است و به زودی فعالیت خود را در مدارس آغاز خواهند کرد، گفت: مشاوران آموزش و پرورش از روز شنبه کار مداخلات روانی و اجتماعی را به صورت گسترده در مدارس آغاز کرده‌اند که در این راستا به صورت روزانه با دانش آموزان تماس برقرار می کنند و آموزش‌ها را به صورت گروهی به دانش آموزان ارائه می دهند.
رییس اداره امور تربیتی و مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: نشستی نیز در بهزیستی استان کرمان با محوریت مداخلات روانی و اجتماعی تشکیل و مقرر شد با توجه به اینکه آموزش و پرورش یک روانپزشک بیشتر ندارد از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی برای ارائه خدمات روانی و اجتماعی به جامعه هدف و حتی والدین دانش آموزان استفاده شود.
او اظهار داشت: از طرفی تیم مداخلات روانی اجتماعی در مدارس با محوریت مدیر مدرسه کار غربالگری دانش‌آموزان را در چهار سطح انجام می دهد که سطح اول شامل مدارسی است که دانش آموز شهید دارند و اولویت نخست هستند.
شیخ پور افزود: سطح دوم شامل دانش آموزانی است که در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان مجروح، سطح سوم شامل دانش آموزانی است که والدین آنها شهید شده‌اند و سطح چهارم شامل دانش آموزانی است که به نوعی شاهد حادثه تروریستی بوده اند.
او گفت: در کنار مداخلات روانی اجتماعی انجام شده در مدارس، چهار مرکز روانشناختی نیز در استان کرمان، زرند و نرماشیر وجود دارد که متخصصان ما در این مراکز به دانش آموزان خدمات ارائه می کنند.
رییس اداره امور تربیتی و مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به برگزاری مراسم سوگواری برای شهدا در مدارس طی هفته گذشته گفت: از روز شنبه با توجه به اینکه بازگشت به زندگی عادی صورت گرفته تاکید و سعی بر این است شرایط در این مدارس به حالت عادی برگردد.
وی با بیان اینکه بزودی تیم مداخلات روانی اجتماعی برای ۲ دانش آموز اتباع که به تازگی به لیست اضافه شده اند و دانش آموز پیش دبستانی نیز تشکیل و فعال خواهد شد گفت: کمیته فوریت های مداخلات روانی اجتماعی چهار جلسه برای دانش آموزان طی یک ماه با محوریت کنترل افکار مزاحم، بازگویی روانشناختی، اجتناب و بازگشت به زندگی عادی و پیش برانگیختگی برگزار می کند.
شیخ پور تاکید کرد: خدمات روانی اجتماعی برای دانش آموزان و والدین تاثیر پذیرفته از حادثه تروریستی ۱۳ دی سال جاری تا ۶ ماه آینده ارائه می شود.
وی گفت: همچنین خط ارتباطی ۱۵۷۰ برای ارائه مشاوره از ساعت هشت تا ۲۰ آماده پاسخگویی به افراد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 15
  • امروز: 7
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,676
  • ماه: 7,590
  • سال: 25,268