وزیر جهاد کشاورزی: محدودیت منابع آبی جایگاه گیاهان دارویی را متمایز می‌کند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1637

وزیر جهاد کشاورزی: محدودیت منابع آبی جایگاه گیاهان دارویی را متمایز می‌کند
وزیر جهاد کشاورزی گفت: محدودیت منابع آبی کشور و تغییر الگوی کشت مبتنی بر چالش‌های اقلیمی، بیش‌ازپیش جایگاه گیاهان دارویی که عموماً رشد مقطعی داشته و متحمل به کم‌آبی است را متمایز می‌کند.
محمدعلی نیک‌بخت در پیامی به نخستین همایش به‌نژادی گیاهان دارویی در دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: گرچه اولویت اول بخش کشاورزی ایجاد امنیت غذایی پایدار است؛ اما نقش غیرقابل‌انکاری در توسعه کسب‌وکارهای غذایی و ثروت‌آفرینی برای ایران اسلامی نیز دارد.
او تأکید کرد: میهن عزیز ما با تنوع آب‌وهوایی فوق‌العاده دارای پتانسیل بالا و قابل‌توجهی در تولید انواع محصولات گیاهی به‌ویژه گیاهان دارویی است به‌طوری‌که در حال حاضر در زمینه تولید برخی از این محصولات جایگاه جهانی دارد.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: به طور حتم ارتقای این جایگاه می‌تواند نقش به سزایی در تولید ناخالص ملی داشته باشد، لازمه رسیدن به چنین هدف والایی استفاده بهینه از منابع پایه و نهاده‌های کشاورزی است.
نیکبخت خاطرنشان کرد: در آینده جایگاه خاص گیاهان دارویی به طور قابل‌ملاحظه‌ای در تغییر و اصلاح الگوی کشت و بهره‌برداری از مراتع به چشم خواهد آمد و در این راستا تولید انواع سازگار با منافع مختلف کشور و متناسب با اهداف کاربردی متفاوت، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.
او ادامه داد: در دنیای امروز کشورهایی که توانستند تولید محصولات کشاورزی خود را برپایه پژوهش‌های علمی و فنّاوری‌های جدید برنامه‌ریزی کنند، حرف اول را می‌زنند.
نیکبخت تصریح کرد: فاصله‌گرفتن بخش گیاهان دارویی در فرایند ژنتیک و به‌نژادی در مقایسه با سایر گونه‌های گیاهی در عین داشتن تنوع بسیار بالای ژنتیکی گیاهان دارویی کشور نقصان بزرگی است که به نحوی در توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی و طب سنتی اثر گذاشته و در توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی و طب سنتی اثر داشته است.
وی افزود: گیاهان دارویی از حیث تنوع زیستی، حفاظت از خاک در اراضی شیب‌دار، جلوگیری از ریزگردها، حفظ اکوسیستم گیاهی و حتی حشرات و جانوران در بخش‌های خام‌فروشی در زمینه‌های مختلف مانند ادویه‌جات محصولات فراوری شده در طب سنتی، مدرن و در فرآورده‌هایی نهایی دارویی، آرایشی و بهداشتی دارای اهمیت بسیار بالایی است و رشد و توسعه آن نیاز به همکفری، شبکه‌سازی و تلاش روزافزون ذی‌مدخلان این حوزه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :