نقش‌ کمرنگ بهره‌وری در رشد اقتصادی استان‌

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره

نقش‌ کمرنگ بهره‌وری در رشد اقتصادی استان‌

یک‌سال درآمد عملیاتی مس بیشتر از کل منابع استان برای تحقق رشد ۵.۹ درصدی

برای تحقق رشد ۵.۹درصدی استان به ۶۰هزار و ۱۵۴ میلیارد تومان منابع نیاز است که این رقم کمتر از بودجه عملیاتی شرکت ملی صنایع مس در سال گذشته است.

استان کرمان برای ۱۴۰۱ رشد ۷.۷ درصدی را نشانه گرفته. طبق برآورد سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی استان برای تحقق این رشد نیاز به ۶۰ هزار و ۱۵۴ میلیارد تومان اعتبار است. اعتباری که ۳۰درصدش بر روی تسهیلات بانکی سوار است و ۲۱ درصدش هم منابع آورده بخش خصوصی . نکته جالبی که در بین منابع تامین این اعتبار وجود دارد رساندن سهم منابع خارجی از ۵۰۰میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۹هزار و ۲۳میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ و دیگری افزایش منابع حاصل از صندوق توسعه ملی از صفر به ۳هزار و ۸میلیارد تومان تا جایی که سهم این بخش از کل منابع  به ۵درصد برسد. مواردی که در دومین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان در قالب یک پاورپوینت ارائه شده و بدون هیچ توضیحی از چگونگی حصول آن به سمع و نظر اعضای شورا رسید. 

محور دومین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان ارائه یک پاورپوینت از مسیر رشد اقتصادی استان بود که توسط رییس سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی استان ارائه شد. استانی که در ۷الی ۸ سال گذشته رشد اقتصادی‌اش میانگین ۴درصد بوده هدفش برای رشد اقتصادی سال جاری ۷.۷درصد است. طبق اطلاعاتی که جعفر رودی در این جلسه ارائه داد است سه سناریو برای رشد اقتصادی امسال مطرح است. مسیر اول رشد اقتصادی ۵.۹درصدی که بر مبنای ادامه روند فعلی است و تکیه بر صندوق توسعه استانی. مسیر دوم دستیابی به رشد اقتصادی ۷.۷درصدی با تکیه بر افزایش اختیارات استانی و سناریو سوم که مربوط به شرایط مطلوب است تحقق رشد ۸.۵ درصدی است. 

در سناریوی اول که ادامه روند رشد اقتصادی سالیان قبل است حدود ۶۰هزار و ۱۵۴میلیار تومان اعتبار نیاز است. این میزان در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۷هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان بوده است. 

افزایش ۵.۵.برابری سهم منابع خارجی 

عمده منابع این رشد بر سه محور ۳۰ درصد تسهیلات بانکی ( ۱۸هزار و ۴۶میلیارد تومان)، ۲۱ درصد منابع آورده بخش خصوصی( ۱۲هزار و ۶۳۲میلیارد تومان)، ۱۵درصدمنابع خارجی(۹هزار و ۲۳میلیارد تومان)و ۱۴درصد هم بودجه عمومی دولت ( ۸هزار و ۴۲۲میلیارد تومان)، ۶درصد منابع شهرداری ‌ها(۳هزار و ۶۰۹میلیارد تومان) و ۵درصد از محل صندوق توسعه ملی  سوار است.

 از بین این منابع دو اعتبار منابع خارجی و صندوق توسعه ملی رشدی چندد صد درصدی داشتند. به طوریکه اعتبار صندوق توسعه ملی از صفر به ۳هزار و ۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است. منابع خارجی نیز از ۵۰۰میلیارد تومان به ۹هزار و ۲۳میلیارد تومان رسیده است. علیرغم افزایش اعتبار در نظر گرفته شده از محل  منابع خارجی تا ۵.۵ برابر  و یا افزایش سهم صندوق توسعه ملی از صفر به ۳هزارو ۸میلیارد تومان هیچ توضیحی در خصوص چگونگی حصول و منابع این بودجه در نظر گرفته نشده است. 

نقش کمرنگ بهره وری در رشد اقتصادی

نکته قابل تامین دومین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان رقم منابعی است که برای تحقق این رشد در نظر گرفته شده است . به طوری که برای تحقق رشد ۵.۵ درصدی اعتباری بالغ بر ۶۰هزار و ۱۵۴میلیارد تومان نیاز است که نسبت به تجهیز منابع ۳۷هزار و ۱۴۵میلیارد تومانی سال گذشته حکایت از رشد ۶۱.۷درصدی منابع دارد. موضوعی که نشان دهنده این امر است که رشد اقتصادی استان سرمایه محور است. و تمرکز بر روی سرمایه‌گذاری‌های جدید است تا افزایش بهره‌وری در استان.

این موضوع البته در نمودار تحقق رشد اقتصادی در هر سه سناریو رشد نیز بروز کرده. به طوریکه ۴.۳ درصد از رشد اقتصادی امسال بر روی ادامه روند فعلی سوار است. در ادامه برای دستیابی به رشد اقتصادی ۵.۹ درصدی نیاز است تا  سرمایه گذاری‌های جدید خارج از روند تا ۰.۴درصد رشد یابند و ۱ درصد هم از محل ظرفیت‌های خالی و ۰.۲درصد از طریق بهره وری محقق شود. در سناریوهای ۷.۷ و ۸.۵ درصدی رشد اقتصادی هم به همین منوال بیشترین سهم بر دوش سرمایه‌گذاری‌های جدید گذاشته شده و توجهی به افزایش بهره وری در استان نشد است

رابر در سال پیش رو جهش خواهد زد

در این جلسه اما رشد اقتصادی شهرستان‌ها نیز به تفکیک ارائه شد. به طوریکه در سناریو تحقق رشد ۷.۷ درصدی بناست که شهر کرمان رشد ۷.۵درصدی را تجربه کند. رابر نیز رشد ۲۰.۳ درصدی، کوهبنان رشد ۱۵.۷درصدی و شهربابک نیز رشد اقتصادی ۱۵.۱ درصدی را خواهند داشت و به این ترتیب بالاترین رشد اقتصادی در استان را به خود اختصاص خواهند داد. در این سناریو رشدسیرجان ۹.۱ درصد، رفسنجان ۷.۵درصد،  بم ۵.۹ درصد و زرند نیز ۱۰.۸درصد رشد خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 17
  • امروز: 41
  • دیروز: 335
  • هفته: 2,636
  • ماه: 7,882
  • سال: 24,484