مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان: بودجۀ سازمان ما با گستره مسئولیت‌های آن هم‌خوانی ندارد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1638

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان: بودجۀ سازمان ما با گستره مسئولیت‌های آن هم‌خوانی ندارد
گزارش کرمان نو
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان، گفت: گستردگی مسئولیت‌های سازمان ما در بخش‌های عمرانی، زیباسازی و فضای سبز با بودجۀ آن هم‌خوانی ندارد.
به گزارش کرمان‌نو و به نقل از کرنا، یدالله علیزاده در تشریح عملکرد سازمان متبوع خود در سال ۱۴۰۲، با بیان اینکه امور مربوط به فضای سبز مناطق پنج‌گانه شهرداری، از آذرماه سال گذشته به طور کامل به سازمان ما واگذار شد، توضیح داد: این امور تا قبل از اینکه به ما واگذار شود، در اختیار بخش خصوصی بود، اما در حال حاضر، طبق قراردادی که با سازمان همیاری‌های شهرداری بسته شده، ۵۵۶ کارگر جهت نگهداری و توسعه فضای سبز در اختیار سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان است تا به امور فضای سبز رسیدگی کنند.
او ادامه داد: ساماندهی کلیۀ تابلوهای سطح شهر و صدور مجوز تابلوهای صنفی و تبلیغاتی، زیباسازی، اِلمان‌های شهری و فضاسازی مناطق پنج‌گانۀ شهری به مناسبت‌های مختلف با محوریت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری انجام می‌شود.
*مشکلات تامین آب فضای سبز شهری
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان، با بیان اینکه یکی از کارهایی که در زمینۀ فضای سبز باید انجام شود، تأمین آب است، اظهار داشت: طی سه سال گذشته ۱۵ حلقه چاه در نقاط مختلف شهر، حفر شده است.
علیزاده، در خصوص وضعیت منابع آبی فضای سبز شهر، یادآور شد: در حال حاضر، ۴۴ حلقه چاه در سطح شهر داریم؛ عمق چاه‌ها در سال‌های قبل ۸۰ تا ۱۰۰ متر بود، اما الان بالای ۲۵۰ متر حفاری می‌شود.
او تصریح کرد: در قسمت غربی شهر، از چهارراه «فرهنگیان» به سمت شهرک «الغدیر»، شهرک «شهرداری» و فرودگاه، عملاً آبی وجود ندارد؛ دو حلقه چاه را به دلیل شوری بسیار بالا بستیم چراکه نمی‌توانیم از آب با EC حدود ۱۳ هزار در فضای سبز استفاده کنیم؛ فقط یک حلقه چاه روبه‌روی دانشکده فنی داریم که شوری آن هم بسیار بالا و حدود ۷۰۰۰ است و ۵۰% هم شنیدهٔ دارد.
مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان، تأکید کرد: اگر فکری به حال تأمین آب فضای سبز نشود، فضای سبز شهر کرمان تا چهار، پنج سال آینده از بین می‌رود؛ زیرا چاه‌های موجود از همین چاه‌های جذبی داخل خانه‌ها تغذیه می‌شود و با اجرای شبکۀ فاضلاب شهری، چاه‌های جذبی حذف می‌شود و فاضلاب خانه‌ها به شبکۀ فاضلاب شهری متصل می‌شود و چاه‌های موجود تغذیه نمی‌شوند و آب‌دهی چاه‌ها شدیداً کاهش پیدا می‌کند.
*هزینه سنگین برق چاههای آب
علیزاده یادآور شد: برای نصب پمپ و استخراج آب از چاه نیاز به تأمین برق داریم و این هزینه برای هر چاه حدود یک میلیارد تومان است.
او با بیان اینکه جنگل «قائم (عج)» مشکل شدید کمبود آب داشت و دور آبیاری درختان جنگل به ۸۰ تا ۹۰ روز رسیده بود، خاطرنشان کرد: درگذشته، آب‌های زیرسطحی اطراف مسجد جامع جمع‌آوری می‌شد و به سمت «بلدالامین» هدایت می‌شد که این آب‌ها از ۱۰ سال پیش توسط آب منطقه‌ای به بخش خصوصی واگذار شده بود و حدود ۶۰ لیتر بر ثانیه آب به سمت شهر «زنگی‌آباد» می‌رفت.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان، ادامه داد: با کمک شهردار سابق و معاون خدمات‌دهی، ازطریق استانداری پیگیری کردیم و با همکاری آب منطقه‌ای خوشبختانه از ابتدای سال جاری در حدود همان ۶۰ لیتر آب بر ثانیه، معادل سه حلقه چاه ۲۰ لیتر بر ثانیه، به سمت جنگل آمد و دور آبیاری درختان جنگل «قائم (عج)» به ۴۵ روز کاهش پیدا کرد؛ شوری این آب بسیار کمتر از آب چاه‌هاست و بنابراین کیفیت فضای سبز جنگل «قائم (عج)»، خیلی بهتر شده است.
علیزاده با اشاره به حفر یک حلقه چاه در مجموعۀ تولید گل‌وگیاه شهرداری از حدود سه سال پیش، خاطرنشان کرد: این آب کیفیت نسبتاً بهتری از آب سطح شهر دارد و در کنار آن یک مخزن ۷۵۰ مترمکعبی بتنی نیز برای ذخیرۀ آب ساخته شد.
*خودکفایی در تامین گل فضای سبز
او با بیان اینکه در مجموعۀ تولید گل‌وگیاه شهرداری حدود ۳۸ شاسی گلخانه داشتیم که شش شاسی هم طی شش ماه گذشته به آن اضافه شده، افزود: تولید گل‌های فصلی مجموعۀ تولید گل‌وگیاه شهرداری در سال ۱۴۰۰، تقریباً یک میلیون و ۹۰۰ هزار گل بود که امسال به سه میلیون و ۶۰۰ هزار رسیده است؛ این میزان به‌جز گل‌های فصلی است که در اسفندماه کاشته می‌شود.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان، ادامه داد: در سال جاری در زمینۀ تولید گل‌های فصلی، افزایش صددرصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشتیم؛ میزان تولید گل‌های فصلی داخل گلدان نیز در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰۰۰ گلدان بود که در سال جاری به ۵۰ هزار گلدان افزایش یافت.
علیزاده خاطرنشان کرد: تا سال ۱۴۰۰ در زمینۀ تولید درختان مثمر و غیر مثمر فعالیتی نداشتیم؛ در سال ۱۴۰۱، ۱۰۰۰ اصله درخت کاشته شد و در سال جاری ۳۵ هزار اصله درخت مثمر و غیر مثمر کاشته شده است و تلاش داریم سال آینده به تولید ۱۰۰ هزار اصله درخت برسیم.
*کاشت گیاهان دارویی در فضای سبز
او بیان کرد: در زمینۀ کاشت گیاهان دارویی از ابتدای سال‌جاری ۷۰۰۰ نهال گیاهان دارویی کاشته شده است و برای سال آینده، افزایش تعداد شاسی‌ها و اضافه شدن حدود ۱۰۰۰ متر شاسی استاندارد مکانیزه را در برنامه داریم؛ همچنین برای افزایش تولید گل‌های فصلی به پنج میلیون، برنامه‌ریزی شده است.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان، درخصوص میزان تولیدات هر یک از مناطق شهرداری از دی‌ماه سال گذشته تاکنون، گفت: در منطقۀ یک شهری، ۱۰ هکتار افزایش سطح زیر کشت و توسعه فضای سبز داشتیم؛ در منطقۀ دو شهری، سه هکتار افزایش کشت داشتیم؛ در منطقه سه شهری، پنج هکتار و ۷۰۰ مترمربع توسعۀ فضای سبز داشتیم؛ در منطقۀ چهار شهری، حدود پنج هکتار و در منطقۀ پنج شهری، حدود یک هکتار و ۳۰۰ مترمربع توسعۀ فضای سبز محقق شده است.
علیزاده با اشاره به کاشت پنج هکتار درخت مثمر و غیرمثمر در دامنۀ کوه‌های «صاحب‌الزمان» مشرف به «گلزار شهدا» طی یک ماه گذشته، افزود: واکاری ۲۱۰ هکتار کمربند سبز شهر کرمان نیز توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری، در حال انجام است.
*اجرای طرح ارگان سبز
او با اشاره به اینکه در حال حاضر، شهر کرمان حدود ۱۰۶۰ هکتار فضای سبز دارد، افزود: سرانۀ فضای سبز در شهر کرمان با احتساب کمربند سبز، ۱۴.۸۴ متر است که با توجه به جمعیت حدود ۷۰۰ هزار نفری شهر کرمان باید به بیش از ۱۵ متر برسد؛ سرانۀ فضای سبز بدون احتساب کمربند سبز حدود ۱۲ متر است.
مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان با اشاره به طرح «ارگان سبز» این سازمان، خاطرنشان کرد: در سال‌جاری، در کنار اقدامات فضای سبز شهری، کمک ویژه‌ای به سازمان‌ها و نهادهایی ازجمله سپاه ثارالله، بهزیستی، فرمانداری، استانداری، موزه صنعتی، ستاد عتبات، معراج شهدا، بیمارستان شهید باهنر، بیمارستان افضلی‌پور و شاهزاده محمد (ع) در زمینۀ فضای سبز داشتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 4
  • امروز: 125
  • دیروز: 240
  • هفته: 2,035
  • ماه: 7,673
  • سال: 25,237