در دی‌ماه ۱۴۰۲. سبزیجات، سوپاپ اطمینان تورم فقرا

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1638

در دی‌ماه ۱۴۰۲. سبزیجات، سوپاپ اطمینان تورم فقرا
گزارش| اکو ایران
بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه کل کشور در دی امسال کاهش پیدا کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان همه دهک‌ها، تورم خوراکی‌ها بر خلاف رویه‌ای که در آذر پیش گرفته بود، برای دهک‌های ثروتمند بیش‌تر از دهک‌های فقیر بوده است. به نظر می‌رسد کاهش شدید تورم «سبزیجات و حبوبات» عامل این رخداد باشد.
در هر اقتصاد تورم بالا و مستمر یکی از معضلات ساختاری است که قدرت خرید مردم را تغییر داده و رفاه آن‌ها را متاثر می‌سازد. بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار در دی ۱۴۰۲، تورم ماهانه کل کشور کاهش یافته است. البته این کاهش به معنای کمتر شدن قیمت خرید اقلام مختلف نیست. بلکه نشان می‌دهد اگرچه در دی‌ماه قیمت کالاها بیشتر شده، اما میزان افزایش قیمت در مقایسه با آذر امسال کمتر بوده است. همچنین در دی ۱۴۰۲ افزایش قیمت‌ها بیشتر از سمت اقلام غیرخوراکی بوده است.
در بازه زمانی بررسی شده تورم ماهانه همه دهک‌ها نسبت به آذر کاهش یافته است. با این حال، دهک‌ها در خصوص کالاهای خوراکی و غیرخوراکی تورم متفاوتی را تجربه کرده‌اند. تورم ماهانه اقلام خوراکی در میان دهک اولی ها کمترین مقدار را داشته است. این دهک ۱۰درصد از فقیرترین افراد جامعه را در بر گرفته است. در مقابل، تورم ماهانه هم برای اقلام خوراکی و هم برای غیرخوراکی در دهک دهم بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده است. این دهک، ۱۰ درصد از ثروتمندترین افراد جامعه را در خود جای داده است.
به طور کلی به دلیل بالا بودن سهم اقلام خوراکی در سبد مصرفی کم درآمدها، معمولا نرخ تورم این اقلام برای دهک اول بیشتر از سایر دهک ها است. اما در دی امسال این اتفاق به نحو دیگری رقم خورده و ثروتمندترین‌ها بیشترین تورم اقلام خوراکی را داشته‌اند.
دلیل این امر می‌تواند آن باشد که کالاهایی نظیر سبزیجات توسط خانورهای دهک اول به مقدار بیشتری نسبت به خانوارهای دهک دهم مصرف می شود. در دی ماه نسبت به آذر، تورم این اقلام کاهش قابل توجه داشته است. در مقابل بخشی از اقلام خوراکی مثل گوشت که بیشتر توسط ثروتمندان مصرف می شود، افزایش قیمت داشته است. لذا بالا بودن تورم خوراکی ثروتمندان می‌تواند ریشه در این اتفاق داشته باشد.
*کاهش تب تورم با شروع زمستان
تورم به معنای افزایش مستمر سطح عمومی قیمت‌ها است. البته باید توجه داشت این تعریف به معنای بالارفتن قیمت یک کالای خاص و در یک دوره زمانی نیست. بلکه چنانچه قیمت‌ گروهی از کالاها و خدمات متنوع مصرفی برای چند دوره و به صورت متوالی بیشتر شود، از آن با عنوان تورم یاد می‌گردد.
بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه کل کشور در دی ۱۴۰۲ به ۲.۶ درصد رسیده است. به بیان دقیق‌تر در دی امسال، خانوارها برای تهیه یک سبد مشخص از کالاها و خدمات مصرفی، در مقایسه با آذرماه ۲.۶ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند. همچنین، تورم ماهانه دی در کل کشور نسبت به آذر کاهش پیدا کرده است. البته آن‌چه گفته شد تصویر تورم کل کشور است. اما آیا اقشار مختلف فشار ناشی از افزایش قیمت‌ها را به یک اندازه احساس کرده اند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 33
  • امروز: 61
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,640
  • ماه: 7,894
  • سال: 25,748