شبهه در انتخابات اتاق اصناف‌جیرفت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1324

شبهه در انتخابات اتاق اصناف‌جیرفت

انتخابات اتاق اصناف جیرفت در حالی برگزار شد که اعتبارنامه بعضی از اصناف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده تمام می‌شود و عملاً باید انتخابات مجدد برگزار شود

معاون بازرگانی سازمان صمت:  از سمت هیات عالی نظارت ما ملزم به برگزاری انتخابات شدیم

اتاق اصناف در هر شهرستان ترکیبی از روسای اتحادیه‌های صنوف تولیدی – خدمات فنی و توزیعی – خدماتی است این افراد از طریق انتخابات مشخص می شوند. معاون تجارت و خدمات وزارت صمت به نقل از پایگاه خبری کار و کارآفرینی می‌گوید: در ۲ سال کرونا انتخابات اصناف عقب مانده بود و از مجموع ۳۹۳اتاق شهرستان ۳۱۰ اتاق لازم است که انتخابات در آن‌ها برگزار شود.

علیرضا شاه میرزایی افزود: انتخابات حدود ۲۰۰ اتاق همزمان در تاریخ ۲۸ شهریور ماه طبق قرار قبلی انجام می‌شود  مابقی اتاق‌ها نیز به زودی برگزار خواهد شد. او از الزام قانونی خبر داده که طبق آن مانع حضور افرادی که ۲دوره متوالی یا چهار دوره متناوب هیات مدیره اتحادیه یا هیات رئیسه اتاق بوده‌اند می‌شود.  مطابق گفته معاون وزیر صمت تاریخ ۲۸شهریور این انتخابات در شهرستان جیرفت نیز برگزار شد اما روند اجرا  و زمان برگزاری این انتخاب مورد گلایه صاحبان اصناف و شرکت کنندگان در این انتخابات است. هیات اجرایی  یکی از افراد مطلع و صاحب صنف در جیرفت به خبرنگار کاغذوطن می‌گوید: انتخابات هیات رئیسه اصناف جیرفت در حالی برگزار می‌شود که تا چند روز دیگر یعنی تاریخ ۱۰مهر اعتبارنامه تعداد زیادی از اتحادیه‌های جیرفت پایان می‌یابد و این انتخابات که با پرداخت مبلغی به اداره صنعت معدن و تجارت و هزینه زیاد برگزار شده است برگزاری این انتخابات  اکنون و در این زمان سوری است. او‌ که معتقد است اداره بازرگانی صنعت،معدن تجارت در جیرفت با اهداف خاصی چون تغییر ترکیب هیات رییسه اتحادیه‌‌ها مصر بر برگزاری این انتخابات بود تصریح کرد: با توجه  به مدت چند روز مانده به پایان اعتبارنامه اتحادیه‌ها باید از هدر رفت بیت المال جلوگیری می شد و مانند بعضی شهرها در کشور انتخابات هیات رئیسه در دو مرحله برگزار می گردید.

یکی از شرکت کنندگان در انتخابات از درخواست انصراف تعدادی از کاندیداهای اصناف قبل از برگزاری انتخابات خبر داد و گفت:  رییس هیات اجرایی این انتخابات سازمان صمت است و  قبل از برگزاری انتخابات تعدادی از کاندیداهای اصناف ۷ روز قبل از  زمان انتخابات در تاریخ ۲۱شهریور درخواستی  مبنی بر انصراف از انتخابات تحویل سازمان صمت دادند. او با بیان اینکه این درخواست به دلیل جلوگیری از تحمیل  هزینه برگزاری بی‌موقع انتخابات بوده است گفت: درخواست انصراف این افراد به صورت کتبی به سازمان صمت داده شده اما متاسفانه به جز یک نفر انصراف بقیه در سامانه ثبت نشد و بقیه مجبور به  شرکت در انتخابات شدند.

رئیس اتاق اصناف جیرفت مشکل را در ضعف مدیران اجرای انتخابات می‌داند و می‌گوید: معاون بازرگانی صمت جنوب کرمان مجری انتخابات است و قانون را به طور کامل به اجرا در نیاورده است. میرکهنوج می گوید: افرادی که ۱۰ الی ۱۵روز دیگر اعتبارنامه آنها پایان می ‌یابد چرا باید از این افراد به عنوان  هیات رییسه اتاق اصناف  برای انتخاب سمتی ۴ساله در این انتخابات  ثبت نام به عمل آورند. او با اشاره به  تفویض اختیاری که هیات عالی نظارت به  جنوب استان کرمان داده است ادامه می دهد: دست اندرکاران ذیربط در سازمان صمت  با انجام مکاتبات  از طریق کمیسیون  می‌توانشتند برای تعویق زمان برگزاری انتخابات اقدام لازم را  انجام دهند و همان طور که حدود ۱۵۰شهر دیگر اتاق های اصناف مشکلاتی داشتند و همزمان با سراسر کشور انتخابات برگزار نگردید،در جیرفت هم ی‌توانست این انتخابات برگزار نشود. میرکهنوج گفت :  ۲۷رییس اتحادیه اصناف در انتخابات شرکت کردند و  علاوه بر اینکه این مراسم در مکان مناسب برگزار نشد نکان برگزاری از  جایگاه مناسب  روسای اتحادیه و هیات اجرایی   برخوردار نبود و مکان و‌نحوه اجرای مراسم در شان شرکت کنندگان نبود. او افزود: تعداد ۸ نفر   از شرکت در مراسم انتخابات  انصراف دادند  و  طبق  قانون این حق را داشتند  اما انصراف این افراد در سامانه ثبت نشد و این انتخابات در حالی برگزار شد که اعتبارنامه تعداد زیادی از افراد ۱۰ یا ۱۵ روز دیگر پایان می ‌یابد و عملا این انتخابات  به جای  دوره چهار ساله  حدود ۱۵روزه است.

رییس اتاق اصناف جیرفت می گوید: اعتراض ما به این دلیل است که باید برای این مشکل راهکاری اندیشیده می شد، برای برگزاری این  انتخابات هزینه ۴میلیون تومانی به کمیسیون نظارت جهت اجرای انتخابات پرداخت شده است و این رقابت انتخاباتی فقط برای ۱۰ روز انجام گرفته وبا پایان یافتن اعتبارنامه تعدادی از اصناف باید مجدد برگزار شود. میرکهنوج افزود: انتخابات صنف میدان‌داران ۶ماه پیش باید انجام می‌گرفت که به موقع برگزار نشد و در انتخابات جدید در حالی که اعتبارنامه آن باطل و منقضی شده بود اما بدون توجه به قانون از این فرد رای اخذ شد‌. معاون بازرگانی اداره صنعت معدن و تجارت جنوب کرمان در رابطه با نحوه برگزاری انتخابات هیات رئیسه اتاق اصناف جیرفت به کاغذ‌وطن گفت: طبق تقویمی که  از سوی هیات عالی نظارت ارسال شده در تاریخ ۲۸شهریور انتخابات برگزار شد. محسن مشایخی گفت: برگزاری انتخابات یکسری مقدمات دارد از جمله  ثبت نام ،اعلام فراخوان زمان برگزاری  تا  برگزاری انتخابات که همه مراحل تحت نظر هیات اجرایی انجام گرفته است. مشایخی به ماده ۳۵ قانون  نظام صنفی اشاره کرد و گفت: مطابق این قانون هر فردی که ۲ دوره متوالی یا چهار دور متناوب عضو هیات رییسه بوده است  نمی توانند در این انتخابات شرکت کنند و بر همین اساس دو نفر از ثبت نام شدگان مشمول قانون شده و از روند انتخابات حذف شدند.

مشایخی پایان روز ثبت نام  و انصراف افراد را ۲۱شهریور    یعنی ۷روز قبل از روز انتخابات ذکر کرد و گفت: یکی از مشمولان  انصراف خود را روز ۲۱ ام و در مهلت قانونی  ارائه داد و نفر دیگر هم که اعلام انصراف را در محدوده قانونی اعلام نکرده بود، از سامانه خودکار حذف گردید و بعد از این تاریخ ارسال تایید اطلاعات از طریق سامانه انجام و سامانه بسته شد. او ادامه داد: افراد تا قبل از ارسال اطلاعات ،دسترسی به سامانه دارند و شخصا می‌توانستند اقدام به انصراف کنند‌ و نیاز به تحویل مکتوب انصراف نبود.  مشایخی با اشاره به اینکه یک هفته قبل از روز برگزاری انتخابات  باید اطلاعات  ارسال شود افزود: اتفاقی که افتاده است، تعدادی از افراد درخواست مکتوب انصراف از انتخابات  را در روز بعد از بسته شدن سامانه به اداره تحویل دادند که امکان ثبت درخواست این افراد وجود نداشت.  او اظهار داشت: به دلیل  پیگیری حق قانونی این افراد موضوع را از هیات عالی نظارت استعلام گرفتیم و در پاسخ ما اعلام شد که انصراف از شرکت در انتخابات اگر با هدف  به حدنصاب نرسیدن انتخابات باشد قابل قبول نیست.

درخواستی که به رویت خبرنگار ما رسیده است  تاریخ ۲۱است اما معاون بازرگانی صمت می گوید این نامه به تاریخ ۲۱ نوشته شده است اما ثبت در سامانه دبیرخانه سازمان صمت در تاریخ ۲۲ ام صورت گرفته است. او ادامه می دهد: در خواست مکتوب  در حالی صورت گرفته که نیاز نبوده و اگر سامانه باز باشد می‌توانستند در مهلت قانونی خودشان از طریق سامانه اقدام به انصراف کنند.

مشایخی در رابطه یا پایان زودهنگام اعتبارنامه تعدادی از صاحبان اصناف و اعضای احتمالی هیات رئیسه می گوید:  انتخابات سراسر کشور اجرا شد و به هیات عالی نظارت  این موارد گفته و حتی به دلیل اهمیت موضوع شخصا حضوری  مراجعه و مکتوب هم پیگیری انجام گرفت، اما متاسفانه هیات عالی نظارت قبول نکردند. او در جواب سوال اینکه در تعدادی از شهرهای کشور همزمان  این انتخابات برگزار نشده است اظهار کرد:  در این شهرها امکان دارد افراد ثبت نام نکرده یا انصراف دادند و تعداد به حد نصاب  نرسیده است و  انتخابات برگزار نگردیده،  زیرا برای حد نصاب دو سوم افراد باید شرکت کنند.

مشایخی تصریح کرد: در انتخابات مذکور۱۲ نفر داوطلب داشتیم که دو سوم  از ۲۷نفر اعضا باید در انتخابات شرکت می کردند  و تعداد شرکت کنندگان که به حد نصاب نرسیدند و انتخابات به مرحله دوم رسید.  معاون بازرگانی سازمان صمت جنوب کرمان  یا اشاره به اینکه از زمان فراخوانی تا برگزاری اطلاع رسانی انجام گرفته اظهار داشت: از سمت هیات عالی نظارت ما ملزم به برگزاری انتخابات شدیم  و برای سازمان صمت درانتخابات اتحادیه ها هیچ شخص و گروهی جز اجرای قانون اهمیت ندارد.

رییس اتاق اصناف جیرفت می گوید: اعتراض ما به این دلیل است که باید برای این مشکل راهکاری اندیشیده می شد، برای برگزاری این  انتخابات هزینه ۴میلیون تومانی به کمیسیون نظارت جهت اجرای انتخابات پرداخت شده است و این رقابت انتخاباتی فقط برای ۱۰ روز انجام گرفته وبا پایان یافتن اعتبارنامه تعدادی از اصناف باید مجدد برگزار شود.

میرکهنوج افزود: انتخابات صنف میدان‌داران ۶ماه پیش باید انجام می‌گرفت که به موقع برگزار نشد و در انتخابات جدید در حالی که اعتبارنامه آن باطل و منقضی شده بود اما بدون توجه به قانون از این فرد رای اخذ شد‌.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :