جزئیات حادثه یک قاچاق‌بر سوخت در شرق کرمان. تجارت کثیف و سرانجام مرگِ دردناکی که عبرت‌انگیز نیست

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1646

جزئیات حادثه یک قاچاق‌بر سوخت در شرق کرمان. تجارت کثیف و سرانجام مرگِ دردناکی که عبرت‌انگیز نیست
سُها خدیش- شب‌هنگام کلیپی در فضای مجازی انتشار یافت مبنی بر اینکه سرعت زیاد یک پژو و واژگونی آن در بم، به آتش‌سوزی منجر شده و آن‌قدر آتش ناگهانی و وسیع بوده که سریع، راننده و سرنشینان احتمالی را سوزانده است.
از همان ابتدا و نحوه آتش‌گرفتن خودرو، گمان‌ها این بود که یا خودرو گازسوز بوده و انفجار کپسول آن سبب این آتش شده یا قاچاق سوخت که به علت سرعت زیاد خودرو، قاچاق، محتمل‌تر بود؛ خبرنگار ایرنا نیز وقتی پیگیر موضوع شد، رئیس پلیس‌راه در بم تأیید کرد که حمل سوخت در خودرو سواری پژو و سرعت بالا، سبب این حادثه غم‌انگیز شده است.
آن‌طور که گزارش شده راننده به‌تنهایی در خودرو بوده و سرنشین دیگری نداشته است؛ راننده‌ای که در آتش جان‌باخته است و چند خانواده را داغدار کرد؛ آن هم برای چند میلیون سود بیشتر با تجارتی که حاصل قاچاق سرمایه‌های ملی ایرانیان است.
شرق و جنوب استان کرمان به علت نزدیکی به استان‌های مرزی بیشتر در معرض قاچاق سوخت و دیگر فرآورده‌ها، حتی قاچاق انسان (حمل اتباع غیرمجاز) است.
راننده قصد عبور با سرعت بالا داشته
رئیس پلیس‌راه بم-زاهدان درباره این حادثه توضیح داد: راننده حامل سوخت قاچاق به علت واژگونی و مشتعل شدن خودرو در مقابل پلیس‌راه بروات از توابع بم، زنده در آتش سوخت.
سروان نعیم مفلحی اظهارداشت: خودرو پژو ۴۰۵ حامل سوخت قاچاق از سمت بروات به زاهدان در حال حرکت بوده که بعد از برخورد با نیوجرسی مقابل پلیس‌راه بروات واژگون شد و راننده جان خود را از دست داد.
وی افزود: سرعت این خودرو بسیار بالا بوده و راننده قصد داشته با سرعت بالا از مقابل پلیس‌راه بگذرد که کنترل خود را ازدست‌داده، به نیوجرسی مقابل پلیس‌راه برخورد کرده، خودرو بلافاصله واژگون شده و آتش‌گرفته است.
رئیس پلیس‌راه بم – زاهدان بیان کرد: نیروهای پلیس‌راه بلافاصله با سه عدد کپسول آتش‌نشانی که در پلیس‌راه بوده اقدام به خاموش‌کردن آتش کردند؛ اما جوابگوی شعله‌های زیاد آتش نبود.
وی اضافه کرد: نیروهای پلیس با فوریت موضوع را به آتش‌نشانی اطلاع دادند و ۲ ماشین آتش‌نشانی یکی از شهر بروات و دیگری از منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید برای خاموش‌کردن این خودرو به محل حادثه اعزام شدند.
سرهنگ مفلحی گفت: طبق شواهد خودرو تک‌سرنشین بوده و فقط راننده در این حادثه جان خود را ازدست‌داده است که تیم امداد و نجات بقایای پیکر فرد جان‌باخته را پس از بیرون‌کشیدن، تحویل عوامل مربوطه دادند.
پدیده‌ای باسابقه، اما به چه قیمت؟
پدیده قاچاق فرآورده‌های نفتی که توسط خودروهای بدون پلاک یا مخدوش انجام می‌شود همواره زمینه‌ساز حادثه‌های بسیاری در جاده‌های ارتباطی جنوب و شرق استان شده است؛ از جمله اینکه هفتم دی‌ماه امسال در برخورد یک دستگاه پژو ۴۰۵ دیگر حامل سوخت با پراید در جاده رستم‌آباد- ریگان پنج سرنشین ۲ خودرو در صحنه تصادف جان خود را از دست دادند.
همچنین سوم دی‌ماه امسال نیز برخورد یک خودرو وانت سوخت‌بر در جاده قلعه‌گنج به کهنوج در جنوب کرمان موجب سوختن و مرگ یک نفر و مصدومیت ۲ سرنشین دیگر شد.
۲۰ مرداد امسال نیز سه نفر در تصادف جاده میاندران – زهکلوت در ۴۷ کیلومتری رودبارجنوب در جنوب استان کرمان به علت برخورد وانت حامل سوخت قاچاق با یک خودرو پراید جان خود را از دست دادند و یک نفر هم زخمی شد.
این درحالی است که آمار سوانح مربوط به خودروهای قاچاق‌بر هم در بحث سوخت و هم اتباع بیگانه در استان کرمان بالا و هزینه‌هایی که برای خود شهروندان و کشور ایجاد می‌شود از ابعاد مختلف به‌ویژه حوزه بهداشت و درمان زیاد است؛ هر از چند وقتی خبرهای مربوط به سوانح این خودروها، تلفات و مصدومیت افراد یا آتش‌گرفتن خودروها مخابره می‌شود و صحنه‌های دردناکی را به تصویر می‌کشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :