برگزاری نشست ستاد سفر در غیاب برخی دستگاهها. برنامه‌ریزی برای افزایش سفر؛ در نبود بلیت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1660

برگزاری نشست ستاد سفر در غیاب برخی دستگاهها. برنامه‌ریزی برای افزایش سفر؛ در نبود بلیت
گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
کاغذ وطن – از ابتدای سال قرار است مشکل بلیت حل شود. نیمه اسفندیم و کمتر از ۲۰ روز به نوروز مانده مشکل بلیت تشدید شده و در ستاد سفری که با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان، تشکیل شد نه نماینده‌ای از راه‌آهن شرکت کرد و نه راه‌آهن. باتوجه‌به حضور نداشتن شهرداری در این جلسه صحبتی از وضعیت آذین‌بندی مرکز استان در ایام نوروز هم صورت نگرفت.
سعید شاهرخی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ستاد سفر خواستار رسیدگی به میدان گنجعلی‌خانی و جمع‌آوری متکدیان شد. صحبتی که به علت حضور نداشتن نماینده‌ای از شهرداری پاسخی به آن وضعیت داده نشد. دبیر ستاد سفر میراث‌فرهنگی است، اداره‌ کلی که مسئول دعوت در جلسه است . علاوه بر شهرداری علت حضور نداشتن نمایندگانی از راه‌آهن و فرودگاه هم در این جلسه مشخص نیست.
مشکل بلیت در کنار آذین‌بندی شهر موضوعاتی است که سید مصطفی آیت‌اللهی موسوی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار روی آن دست می‌گذارد. او به‌عنوان ریاست جلسه از میراث‌فرهنگی می‌خواهد تا هماهنگی لازم با شهرداری‌ها صورت‌گرفته و وضعیت شهرهای تمام استان و خصوصاً شهر کرمان رسیدگی شود.
مشکل بلیت دیگر موضوعی است که هم از سمت اعضای جلسه به آن اشاره می‌شود و هم مورد تأکید معاون استاندار است. آیت‌اللهی موسوی در این جلسه به‌صراحت اعلام می‌کند که حتی در پیداکردن بلیت هواپیما برای مأموریت‌های کاری هم دچار مشکل است. پیش‌ازاین جلسه، استاندار هم‌بارها به کمبود بلیت اشاره و گفته بود که حتی معاونان وزارتخانه در سفر به کرمان دچار مشکل هستند و بارها پیگیری برای بلیت از سمت استانداری صورت‌گرفته است. با وجود تشدیدشدن مشکل بلیت خصوصاً با پیش‌فروش‌ها مشخص نیست که ستاد سفر از چه بابت و برای افزایش حضور گردشگر از چه طریق برگزار شده است؟
*به‌کارگیری افسران بازنشسته راهنمایی‌ورانندگی در ایام عید با بودجه شهرداری
اهم صحبت‌ها در این ستاد روی کاهش حجم تصادفات نوروز است. معاون استاندار با اشاره به درصد بالای تصادف در سی‌کیلومتری شهرها تأکید دارد که به هر طریق از طریق برگزاری موکب‌هایی در این فاصله و پذیرایی از مسافران، یک وقفه در سفر ایجاد و خستگی راننده برطرف شود. موضوعی که به گفته او مشابه‌اش سالیان قبل در راور انجام شده و نتایجی مثبتی در کاهش تصادفات داشته است.
افزایش افسران راهنمایی‌ورانندگی در شهر کرمان از دیگر موضوعات این جلسه است. در این جلسه ذکر می‌شود که با موافقت شورا و بعد از آن فرمانداری بودجه‌ای از سمت شهرداری کرمان به راهنمایی‌ورانندگی در ایام عید پرداخت شده تا افسران بازنشسته و سایر نیروهای ممکن در این ایام به خدمت برگردند. معاون استاندار با اشاره به حضور افسران راهنمایی‌ورانندگی در شهرهای مشابه من‌جمله یزد از نمایندگان پلیس راهنمایی‌ورانندگی می‌خواهد تا در خصوص وظایف خود بهتر عمل کنند. او معتقد است اگر در سطح شهر تابلوی ورود ممنوع یا پارک ممنوع زده می‌شود و در به‌صورت شایع خلاف آن عمل می‌شود، بهتر است تا آن تابلو جمع‌آوری شود؛ چرا که بیش از هر چیز بی‌قانونی را رواج داده است. در این جلسه حتی با اشاره به یکی از تقاطع‌های غیرهم‌سطح و هزینه‌کرد ۲۰۰ میلیارد تومان بابت این تقاطع و وضعیت ترافیکی بالای این تقاطع به اعضای جلسه متذکر می‌شود که دلیل انتقادات مردم همین موضوعات است.
*معرفی کرمان روی بیلبوردهای یزد و سیستان و بلوچستان و خراسان
تبلیغات و معرفی شهر کرمان از دیگر موضوعات مورد تأکید این نشست است. موضوعی که اتاق بازرگانی کرمان به انجام آن متعهد شده و حالا معاونت عمرانی در انتقاد از عملکرد پارلمان بخش خصوصی می‌گوید: «شما انتقاد می‌کنید ولی کاری هم انجام نمی‌دهید.»
بهرامی، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی استان در این جلسه با اشاره به رتبه دوازدهم کرمان در غرفه‌ها نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، متذکر می‌شود که از ۱۵ تا ۱۸ اسفندماه گروهی از اینفلوئنسرهای داخلی و خارجی برای تبلیغ و معرفی کرمان به این استان می‌آیند. او در این ستاد متذکر می‌شود که تا ۴۸ ساعت قبل از نمایشگاه به جز شهرداری بم و خودروسازی بم کسی پولی به‌حساب واریز نکرده است و اگر توقعی برای حضور گردشگر دارید باید هزینه تبلیغات آن را هم متقبل شوید.
بهرامی در این ستاد با اشاره به وضعیت بلیت در کرمان متذکر شد که به دلیل مشکل بلیت برای جذب گردشگر از استان‌های مجاور برنامه‌ریزی شده است. به گفته او با یزد، سیستان و بلوچستان و خراسان مذاکره شده که به‌صورت تهاتری بیلبوردهای شهری این استان‌ها در اختیار کرمان قرار گیرد تا معرفی و تبلیغات جذب مسافر برای کرمان بر روی آن‌ها به نمایش درآید.
* ۸۰ درصد شکایت‌های وزارت بهداشت مربوط به وضعیت بهداشت بوده است
بهداشت از دیگر موضوعات مورد تأکید این ستاد بود. به گفته رئیس اورژانس کرمان بالغ بر ۸۰ درصد شکایت‌های که مسافران کرمان در وزارت بهداشت ثبت کردند مربوط به مسائل بهداشتی و سرویس بهداشتی بوده است. رئیس اورژانس کرمان با اشاره به اینکه وضعیت سرویس‌های بهداشتی مرتبط با شهرداری است، گلایه کرد که بایستی این موضوعات در سطح شهر به‌درستی پیگیری شود. معاون استاندار نیز ضمن پذیرش این موضوع از وضعیت سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی در کرمان نیز انتقاد کرد و گفت برخی از این سرویس‌ها از امکانات اولیه مثل یک صابون ساده و بهداشت هم بی‌بهره هستند و لازم است تا راهداری و ادارات مربوطه این مسائل را پیگیری کنند. در این ستاد باتوجه‌به گلایه بسیار مسافرین از سرویس‌های بهداشتی در سطح شهر بارها از سمت اعضا پیشنهاد و درخواست شد که سرویس‌های بهداشتی مساجد در این ایام همیشه باز باشد. معاون استاندار همچنین در این جلسه خواست تا سرویس‌های بهداشتی که در قرارداد زمان استانداری رزم حسینی قید شده و ساخته شده است در این ایام بازگشایی شوند. به گفته آیت‌اللهی موسوی بسیاری از این سرویس‌ها ساخته شدند؛ اما درب آن‌ها همچنان بسته است.
از دیگر مسائل مورد تأکید معاون استاندار در این نشست به اعضای حاضر و فرماندارانی که در قالب وبینار و مجازی در جلسه حضور داشتند پرهیز از تشکیل موازی کارگروه‌های مشابه و پیگیری مشکلات مشخص و تکراری است. او به طور خاص از اعضای حاضر در جلسه خواست که به هر طریق دیگری کرده تا مشکلات نوروز ۱۴۰۲ در نوروز ۱۴۰۳ هم تکرار نشود.
علی‌رغم اینکه کمتر از ۲۰ روز به پیک سفر مانده، کرمان هنوز آماده حضور گردشگران نیست و این را می‌شود حتی از توجه مسئولان ذی‌ربط از جلسه ستاد سفر دید. ستادی که بسیاری از اعضا و خصوصاً اعضای شاخصی مثل شهرداری‌ها و راه‌آهن در آن شرکت نداشتند و بخش زیادی از فضای سالن شهید مرتضوی خالی ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :