رتبه اول کرمان در فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1663

رتبه اول کرمان در فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی
گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
هنوز وفای به عهد و صداقت و درستی در میان کرمانی‌ها پر رنگ است. کرمان در این مؤلفه رتبه اول کشور را کسب کرده و فعالان اقتصادی کرمان نسبت به ۳۱ استان دیگر کشور نمره بهتری را در این نماگر به کرمان دادند. این نماگر یکی از ۷ نماگری است که در شاخص امنیت سرمایه‌گذاری لحاظ می‌شود، شاخصی که در نهایت طبق پژوهش‌های اتاق بازرگانی، کرمان را جز ۵ استان امن کشور از دید سرمایه‌گذاران قرار داده است.
داده‌های مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی می‌گوید کرمان پنجمین استان امن از نظر سرمایه‌گذاران است. این گزارش ۱۹ اسفند منتشر شده و بر مبنای اطلاعات ۱۴۰۱ است. داده‌هایی که اگرچه کرمان را در رتبه پنجم قرار داده؛ اما به این نکته هم اشاره دارد که امنیت سرمایه‌گذاری در کرمان نسبت به سال‌های قبل (از سال ۹۸ به این سمت) کمتر شده است. نمره سال ۱۴۰۱ ۶.۲۲ بوده، اما این شاخص در سال‌های ۱۴۰۰ و ۹۸ زیر ۶ بوده است (نمرده ۱۰ به معنای ناامنی مطلق است)
شاخص امنیت سرمایه‌گذاری شامل ۷ نماگر و ۳۸ مؤلفه است (۱۷ مؤلفه آماری و ۲۱ مؤلفه پیمایشی) است. این ۷ نماگر شامل مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض، شفافیت و سلامت اداری، ثبات و پیش‌بینی‌پذیری مقررات و رویه‌های اجرایی، فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی، ثبات اقتصاد کلان، تعریف و تضمین حقوق مالکیت و عملکرد دولت است. در کشور عملکرد دولت بدترین نمره را در بین فعالان اقتصادی در سال ۱۴۰۱ گرفته و به‌طورکلی نمره ۸ به این نماگر داده شده است، بهترین نمره هم به مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض با نمره ۴.۸۶ داده شده است.
در بین این ۷ نماگر بدترین نماگر از دید فعالان اقتصادی کرمان ثبات اقتصاد کلان بوده و دادن نمره ۶.۹۵ کرمان را در جایگاه هجدهم قرار دادند. بهترین نماگر در کرمان هم فرهنگ فای به عهد و دوستی بوده که کرمان در بین الباقی استان‌ها در این نماگر در رتبه یک قرار گرفته است. کرمان در الباقی نماگرها در رتبه‌های زیر ۸ قرار گرفته است، به‌غیراز نماگر شفافیت و سلامت اداری که کرمان در آن در رتبه ۱۵ قرار گرفته است.
بر اساس نتایج این مطالعه، برای سال ۱۴۰۱ نیز همانند سال ۱۴۰۰، مجدداً از بین ۹ حوزه فعالیت اقتصادی، حوزه معدن به جز نفت و گاز مناسب‌ترین ارزیابی را به خود اختصاص داده است و در سال ۱۴۰۱ فعالان مشارکت‌کننده در پایش‌ها از حوزه کاری نفت خام و گاز طبیعی، تأمین آب و برق و گاز نامناسب‌ترین ارزیابی را از وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری داشته‌اند؛ درحالی‌که برای سال ۱۴۰۰ این حوزه ارتباطات و توزیع (حمل‌ونقل، انبارداری، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی) بوده که نامناسب‌ترین ارزیابی را از وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری از خود نشان داده بوده است.
شاخص امنیت سرمایه؛ گذاری در سال ۱۴۰۱ با کمیّت ۶.۵۶ از ۱۰ (کمیّت ۱۰ به معنای ناامنی مطلق سرمایه‌گذاری) به‌دست‌آمده است. درحالی‌که برای سال ۱۴۰۰ مقدار ۶.۱۶، در سال ۱۳۹۹ مقدار ۶.۳۰ و در سال ۱۳۹۸، مقدار ۶.۰۳ محاسبه شده بود. به عبارتی روند آن به سمت نامناسب‌تر شدن رفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 127
  • امروز: 25
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,405
  • ماه: 7,804
  • سال: 26,006