ترمز سفر کرمانی‌ها به بندرعباس را بکشید

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 923

ترمز سفر کرمانی‌ها به بندرعباس را بکشید

در حالی روند ابتلاء به ویروس کرونا در کرمان صعودی شده که حجم بالای سفر کرمانی‌ها به بندرعباس و قشم نگران کننده است.

پیش بینی می‌شود با توجه به سیر صعودی این بیماری و با توجه به عادی انگاری که در جامعه دیده می‌شود به زودی استان کرمان درگیر موج جدیدی می‌شود که به احتمال زیاد در روزهای نوروز به اوج خواهد رسید.

طبق شواهد موجود در استان کرمان روند مسافرت کرمانی‌ها به شهرهای مختلف استان هرمزگان به خصوص کیش، قشم و بندرعباس افزایش چشمگیر یافته است این در حالیست که هیچ مانعی در خصوص سفر بین استان‌ها وجود ندارد و ادامه این روند به زودی هر دو این استان‌ها را در آستانه پیک جدید قرار می‌دهد.

تورهای کرونایی در منطقه گردشگری کویر شهداد

عکس این سفرها نیز در تابستان روی می‌داد و هرمزگانی‌ها به صورت گسترده به مناطق سردسیر استان کرمان سفر می‌کردند.

از سوی دیگر حضور تورهای گردشگری در قالب اتوبوس‌های مملو از جمعیت در کویر شهداد و دریاچه جوان به تهدیدی دیگر تبدیل شده است و که بدون هر گونه نظارتی در حال افزایش است.

حجم سفر به شهداد به حدی است که در روزهای انتهایی هفته ترافیک سنگین در محور کرمان – شهداد روی می‌دهد.عادی انگاری و تصور اینکه با ورود واکسن پیک کرونا گذشته است موجب شده بسیاری از مردم مشکلات پیش روی را نادیده بگیرند و حتی از زدن ماسک نیز خودداری کنند.

افزایش جلسه‌های اداری بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی

با گذر در بازار بزرگ کرمان و مناطق گردشگری این شهر نیز می‌توان حجم زیادی از مردم را دید که بدون رعایت فاصله اجتماعی در حال خرید هستند.

با نزدیک شدن به ایام نوروز شاهد حضور بیشتر مردم در بازار هستیم و ادامه این روند دغدغه‌های بهداشتی را بیشتر کرده است. آنها رعایت نمی‌شود هم رواج پیدا کرده است و به کرات عکس جلسه‌ها‌ی اداری منتشر می‌شود که تنها نکته مثبت آنها ماسک‌هایی است که بر چهره مدیران قرار دارد و خبری از فاصله گذاری نیست.

همین چند ماه قبل بود که افزایش مرگ و میر بر اثر کرونا بخش جدیدی به آرامستان کرمان افزوده شد با وجود گذشت مدت کوتاه اگر مردم کرمان به این بخش از آرامستان مراجعه کنند می‌بینند که دیگر جای دفن در این بخش نیز وجود ندارد! فراموشی کرونا در آستانه نوروز نگرانیها را افزون کرده و به نظر می‌رسد با ادامه شرایط فعلی بخش بیشتری از مردم با بیماری کووید ۱۹ دست به گریبان خواهند شد.

یکی از شهروندان کرمانی که به قشم سفر کرده است می‌گوید: با اصرار خانواده به این جزیره سفر کردیم، در طول مسیر هیچ گونه کنترلی صورت نگرفت و طبیعتاً استنباط ما این بود که اگر محدودیتی وجود دارد باید در طول مسیر اعمال می‌شد.وی ادامه داد: تعداد افرادی که از استان‌های دیگر به قشم سفر کرده‌اند قابل توجه است و بدون هیچ مشکلی از «لندی گراف» استفاده و با خودرو به جزیره آمده‌اند.

یکی از اهالی شهداد نیز می‌گوید: پس از اینکه موج سوم کرونا فروکش کرد شاهد افزایش حضور مسافران حتی از استان‌های مختلف در منطقه گردشگری کویر شهداد هستیم و به ویژه اطراف دریاچه شهداد چادر می‌زنند و تراکم جمعیتی هم بسیار بالاست.

ابراهیم سلیمانی می‌گوید: هر چند در این کسادی بازار و مشکلات موجود در آستانه نوروز، در بازار شهداد کمی اوضاع بهتری پیدا کرده اما نگرانی از شیوع کرونا در این شهر کوچک هم بین مردم ایجاد شده است.

وی گفت: متأسفانه روزانه چندین دستگاه اتوبوس مملو از گردشگر به این منطقه می‌آیند و پروتکل‌های بهداشتی را هم رعایت نمی‌کنند برای دیدن این منظره از مسئولان دعوت می‌کنیم یک روز پنجشنبه و جمعه به کلوت های شهداد بروند.به بازار کرمان هم سری می زنیم، مملو از جمعیت افرادی است که برای فرار از شلوغی‌های بازار نوروز زودتر خریدهای عید را شروع کرده‌اند.

ازدحام جمعیت در بازار کرمان

محدثه احسانی یکی از این افراد است که می‌گوید: می‌خواستم در بازار کرمان خرید کنم اما ازدحام جمعیت به حدی است که به سختی می‌توان از بازار عبور کرد.

وی افزود: در بسیاری از موارد مردم حتی ماسک هم نزده‌اند و مغازه‌های هم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی مملو از جمعیت است مسئولان چرا هر بار تمام محدودیت‌ها را بر می‌دارند و موج جدید ایجاد شود و در نهایت همه چیز را گردن مردم می‌اندازند و می‌گویند مردم رعایت نکردند.

او گفت: تصمیم گرفتم خریدها را به صورت اینترنتی انجام دهم و امیدواریم مردم در این زمینه جهت دهی شوند تا شاهد بروز موج جدید کرونا در اوج ایام نوروز نباشیم و مجبور نباشیم در ایام نوروز ایام پر التهابی را سپری کنیم.

مدیران دستگاه‌های اجرای پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند

استاندار کرمان ضمن هشدار به مردم و مسئولان گفت: عادی انگاری کرونا در هیچ سطحی قابل قبول نیست تمام مدیران دستگاه‌های اجرایی باید نظارت جدی در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند.

علی زینی وند افزود: عادی انگاری کرونا یعنی اینکه دقیقاً در ایام نوروز مردم به جای شادی آمار و ارقام نگران کننده از شیوع را ببینند.

وی ادامه داد: در زمان حضورم در کرمان یکی از مهمترین خواسته‌های بنده از مدیران رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود و این موضوع را با جدیدیت رصد می‌کنم.

استاندار کرمان تاکید کرد: تمام مدیران در همه دستگاه‌های وظیفه دارند در قالب طرح شهید سلیمانی با کانون‌های شیوع کرونا را شناسایی و حذف کنن.

وی گفت: اگر عادی انگاری در جامعه افزایش یابد در زمان اندکی محدودیت‌ها برمیگردد و اقتصاد را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد تا پایان تهدید کرونا باید با همدلی و همراهی مردم و مسئولان زمینه شیوع را از بین ببریم.

محمد ثمری، مدیرکل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص شرایط کنونی گفت: یک سال پرستاران و کادر درمان به سختی تحت فشار کرونا بودند و دچار خستگی شده‌اند از مردم می‌خواهیم رعایت کنند و اجازه ندهند بار دیگر درگیر اوج گیری بیماری در استان کرمان شویم.

سویه‌های مختلف کرونا در کمین مردم است

او سفر را یکی از عوامل شیوع بیماری دانست و گفت: با سفر مردم به شهرهای شلوغ عملاً زمینه شیوع سویه‌های مختلف بیماری ایجاد می‌شود و شادی سفر در زمانی اندک به غمی سنگین تبدیل می‌شود.

او گفت: پروتکل‌ها تعریف شده و باید توسط مردم و مسئولان اجرا شود، گروه‌های نظارتی در جامعه حضور دارند اما سوال این است تا چه زمانی باید تذکر دهیم، مردم می‌دانند خطر این بیماری جدی است و عدم استفاده از ماسک و رعایت نکردن فاصله اجتماعی می‌تواند مردم را با مشکلات جدی مواجه کند.

عدم رعایت نکات بهداشتی طی روزهای اخیر در استان کرمان چشمگیر شده که برخی از سیاست‌های دولت در زمینه برداشتن محدودیت‌ها در بی تفاوتی مردم نقش قابل توجه داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 64
  • امروز: 3
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,238
  • ماه: 7,391
  • سال: 24,875