۲۱ ماه از وعده استان‌شدن جنوب‌کرمان از طرف رئیس‌جمهور می‌گذرد و هنوز خبری از تحقق آن نیست. طولانی شدن وعده استان شدن جنوب

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1692

۲۱ ماه از وعده استان‌شدن جنوب‌کرمان از طرف رئیس‌جمهور می‌گذرد و هنوز خبری از تحقق آن نیست. طولانی شدن وعده استان شدن جنوب
گزارش | دانشجو
مردم استان کرمان باتوجه‌به وعده ئیس‌جمهور در خصوص تاسیس استان کرمان‌جنوبی، همچنان منتظر تحقق این وعده هستند.
رئیس‌جمهور که مرداد ۱۴۰۱ در قالب سفر استانی به همراه جمعی از اعضای هیئت دولت به کرمان سفرکرده بود، روز جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ در جمع اقشار مختلف مردم جنوب کرمان در محل مصلای شهر جیرفت گفته بود: موضوع استان شدن جنوب کرمان در دستور کار دولت است و استان جنوبی کرمان حتماً تشکیل خواهد شد.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تأکید کرده بود: این موضوع بارها مطرح شده، اما اجرای آن با تأخیر مواجه بوده و باتوجه‌به مطالعات و ظرفیت‌هایی که در جنوب استان وجود دارد حتماً در دستور است.
رئیس‌جمهور، گفته بود: هر وقت با حاج‌قاسم سلیمانی دیدار داشتیم نسبت به مناطق جنوب کرمان نگاه خاصی داشت و باور داشت که مردم جنوب استان بسیار صادق و وفادار به انقلاب اسلامی، ولایت و پایبند به خون مطهر شهیدان هستند.
*ضرورت‌های تاسیس استان کرمان جنوبی
استان کرمان در حال حاضر با داشتن ٢٥ شهرستان به عنوان بزرگترین استان کشور و نیز یکی از بزرگترین استان‌های منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود.
موضوع تقسیم این استان که حدود ١١ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است، همواره در دولت‌های مختلف مطرح شده، اما هیچگاه جنبه عملی پیدا نکرد.
جنوب استان کرمان هم اکنون دارای ٨ شهرستان، جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، رودبار‌جنوب، جازموریان، قلعه گنج، فاریاب و حدود یک میلیون نفر جمعیت است.
متاسفانه جنوب استان کرمان علیرغم همه قابلیت‌های گسترده‌ای که داراست و نیز حجم گسترده‌ای از اقدامات عمرانی و … صورت گرفته، از توسعه متوازن در مقابل سایر نقاط در برخی شاخص‌ها برخوردار نشده است و قطعا تاسیس استان کرمان جنوبی می‌تواند با افزایش اعتبارات مالی و عمرانی و استقرار ادارات كل و سازمان‌هاي مستقل مسیر توسعه روزافزون این منطقه زرخیز را هموارتر و خدمات رسانی دولت را به این مناطق تسهیل و سرعت بخشد.
اگر چه در سنوات قبل در جهت رفاه مردم و نیز زدودن طی کردن بعد مسافت با مرکز استان، تعدادی از ادارات کل در منطقه جنوب استان مستقل شدند، اما همچنان تعدادی از این ادارات کل در جنوب استان مستقل نشده و مردم مناطق جنوبی استان کرمان مجبورند تا مسافت چند صد کیلومتری را طی کنند تا به مرکز استان بیایند، که این امر ضمن افزایش هزینه‌های مالی و افزایش سفر‌های غیر ضرور داخل استانی، میزان ریسک خطر تصادفات را افزایش می‌دهد.
در زیر نظر تعدادی از نمایندگان مردم استان در خصوص تاسیس استان کرمان جنوبی از نظرتان می‌گذرد:
*مردم جنوب کرمان منتظر تشکیل استان کرمان جنوبی هستند
ذبیح‌الله اعظمی، نماینده جیرفت و عنبرآباد، گفت: مردم شهرستان‌های جنوب کرمان، منتظر تشکیل استان کرمان جنوبی، طبق قول رئیس‌جمهور هستند و مطالبه‌گر تحقق این وعده مهم هستند.
او با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی در سفر مردادماه سال قبل به استان کرمان و در جمع مردم شهرستان جیرفت، وعده تأسیس استان کرمان جنوبی را اعلام کرد و افزود: اما متأسفانه دولت هنوز لایحه تأسیس استان کرمان جنوبی را به مجلس ارائه نکرده است.
او اظهار داشت: تا کنون چندین بار با رئیس‌جمهور در خصوص تسریع در ارسال لایحه دولت در خصوص تأسیس استان کرمان جنوبی صحبت کرده‌ام.
وی بیان داشت: دکتر قالیباف قول داد در جلسه سران قوا این موضوع را مطرح و پیگیری نماید.
*مردم منتظر اجرایی شدن قول رییس جمهور هستند
شهباز حسن‌پور، نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس گفت: تقسیم استان کرمان به‌عنوان بزرگ‌ترین استان کشور، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و ما در مجلس منتظر ارائه لایحه دولت دراین‌خصوص، باتوجه‌به قول و صحبت رئیس‌جمهور در جمع مردم جنوب استان کرمان هستیم.
منتخب مردم کرمان و راور در مجلس دوازدهم اظهار داشت: رئیس‌جمهور در سفر سال قبل خود به استان کرمان در جمع مردم جنوب استان اعلام کرد که استان کرمان جنوبی پس از تقسیم استان کرمان، تأسیس خواهد شد، اما هنوز لایحه تشکیل استان کرمان جنوبی از سوی دولت به مجلس جهت تصویب ارائه نشده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در مجلس از لایحه دولت دراین‌خصوص با جدیت حمایت می‌کنم، اظهار داشت: تقسیم استان در افزایش اعتبارات بخش‌های مختلف و توسعه مناطق محروم نیز تأثیر مستقیم دارد.
*تاسیس استان کرمان جنوبی گامی مهم در جهت توسعه متوازن
همچنین محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، گفت: تأسیس استان کرمان جنوبی گامی مهم در جهت توسعه متوازن در بزرگ‌ترین استان کشور است و از این اقدام حمایت می‌کنم.
وزیر سابق علوم با مثبت ارزیابی‌کردن تأسیس استان کرمان جنوبی تأکید کرد: یکی از قابلیت‌های استان کرمان، این است که بزرگ‌ترین استان کشور است و این قابلیت را دارد که به ۲ قسمت تقسیم شود بدون اینکه واقعاً آسیبی به هر قسمت برسد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: تقسیم استان کرمان و تأسیس استان کرمان جنوبی، زمینه‌ساز این خواهد بود که هر دو استان بتوانند با یک شتاب بیشتری به توسعه متوازن بپردازند.
نماینده کرمان و راور تصریح کرد: این قابلیت وجود دارد که در یک فضای خوب سیاسی و همدلی این اتفاق بیفتد و استان کرمان جنوبی باتوجه‌به وعده رئیس‌جمهور، تأسیس شود.
*تاسیس استان کرمان جنوبی یک اتفاق مهم و تاریخی خواهد بود
منصور شکراللهی نماینده مردم کهنوج، قلعه گنج، منوجان، جازموریان، فاریاب، رودبارجنوب، گفت: دولت هنوز لایحه تأسیس استان کرمان جنوبی را به مجلس ارائه نداده است و از زمان ارائه لایحه اطلاعی ندارم.
شکراللهی افزود: با تأسیس استان کرمان جنوبی هم اعتبارات مستقل می‌شود و هم ادارات کل و سازمان‌های باقی‌مانده ارتقا خواهند یافت و هم بحث رفت‌وآمد مردم شهرستان‌های جنوبی به مرکز استان به‌منظور انجام امور اداری و… حذف و از بروز حوادث جاده‌ای نیز کاسته خواهد شد.
منتخب مردم شش شهرستان جنوبی در مجلس دوازدهم افزود: تشکیل استان کرمان جنوبی نیازمند ۲ همت اعتبار مالی است.
*اظهارات معاون پارلمانی رییس جمهور
سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در جدیدترین اظهارات دراین‌خصوص، ۱۴ اردیبهشت‌ماه امسال در سفر به کرمان در خصوص آخرین وضعیت لایحه تقسیم استان‌های کرمان و تهران گفت: این لایحه باتوجه‌به فرصت زمانی باقی‌مانده تا پایان مجلس فعلی، به مجلس دوازدهم ارائه خواهد شد.
او افزود: در بحث تقسیمات کشوری، موضوع تأسیس چندین استان جدید در کشور در دولت در حال نهایی‌شدن است که این موضوع هم در مورد تهران و هم در مورد کرمان و احتمالاً در مورد سیستان و بلوچستان صورت خواهد گرفت.
حسینی اظهار داشت: موضوع تأسیس استان کرمان جنوبی از نظر دولت نهایی شده است و قرار شد لایحه آن با موضوع تقسیم استان تهران با هم به مجلس ارائه شود.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تأکید کرد: موضوع تأسیس استان‌های جدید در دستور کار دولت است که به‌زودی به‌صورت یکجا اعلام و اطلاع‌رسانی خواهد شد.
او خاطرنشان کرد: لایحه تأسیس استان‌های جدید در کرمان و تهران به‌زودی و در آینده‌ای نزدیک به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 49
  • دیروز: 166
  • هفته: 1,283
  • ماه: 4,531
  • سال: 35,975