استاندار کرمان: ۳۰ درصد مراجعهکنندگان از خدمات دستگاههای اجرایی رضایت ندارند
استاندار کرمان گفت: «۵۰ درصد مردم از خدمات دستگاههای اجرایی و روشهای آن اطلاعی ندارند که رقم بسیار بالایی است و به هر شکلی باید به رفع این مشکل کمک کنیم؛ همچنین حدود ۳۰ درصد مراجعهکنندگان از خدماتدهی دستگاههای اجرایی رضایتمندی بالایی ندارند.»
استاندار کرمان گفت: تعدد سامانههای موجود در دستگاههای اجرایی بهجای رفع مشکلات مردم، به مشکلی و گرهی جدید برای کار آنان تبدیل شده است.
محمدمهدی فداکار در نشست شورای راهبری توسعه و تحول اداری استان کرمان افزود: گاهی سامانهها و دستگاهها به یکدیگر متصل نیست و این موضوع گرفتاری مردم را افزایش داده است.
او اظهار داشت: در این زمینه مدیران یک دور بهعنوان منتقد، روشها و فرایندها را بازنگری کنند کار دشواری نیست اما میتواند به رفع مشکلات مردم کمک کند.
نماینده عالی دولت در استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش با تبریک ولادت امام هشتم شیعیان علی ابن موسیالرضا (ع) گفت: ۵۰ درصد مردم از خدمات دستگاههای اجرایی و روشهای آن اطلاعی ندارند که رقم بسیار بالایی است و به هر شکلی باید به رفع این مشکل کمک کنیم.
او ادامه داد: همچنین حدود ۳۰ درصد مراجعهکنندگان از خدماتدهی دستگاههای اجرایی رضایتمندی بالایی ندارند.
فداکار عنوان کرد: باید سیستم راهنمایی خوب در دستگاههای اجرایی استان کرمان ایجاد شود، زیرا بخشی از مراجعهکنندگان شاید نتوانند از سیستم هوشمند استفاده کنند؛ لذا هر ۲ مورد باید وجود داشته باشد.
او با بیان اینکه برخی دستگاهها مراجعه مردمی چندانی ندارند گفت: وجود میز راهنما در برخی دستگاهها ضروری است و بخشی از مشکل مردم را رفع میکند و گره بسیاری را میگشاید.
او یادآور شد: برخی از این اقدامات برای رهنمایی و کمک به مراجعهکنندگان هزینه چندانی ندارد و فقط باید ضمن توجه به نیروی انسانی و نظارت شود، در این زمینه برخی دستگاهها در دیگر استانها حتی حاضر به راهنمایی مراجعهکنندگان نیستند و برخی جاها برچسب (سؤال نفرمایید) نصب شده که ما در استان کرمان باید برعکس آن عمل کنیم.
استاندار کرمان افزود: گاهی گیر کار مردم فقط یک پاسخ است؛ اما نوع برخورد و راهنمایی اولیه میتواند گرهگشای کارهای مراجعهکننده باشد.
ضرورت ارتقای بهرهوری در دستگاههای اجرایی
او با بیان اینکه دستگاههای اجرایی استان کرمان تلاش کنند تا این استان امسال رتبه خوبی در حوزه بهرهوری کسب کند گفت: زمانی رقم قبض برق ما بالا میرود باید اصلاحاتی در مصرف انجام دهیم؛ اما گاهی برخی ادارات حتی به آن فکر هم نمیکنند، در این زمینه برخی غیر ضروریات را میتوان مدیریت و حذف کرد.
فداکار در ادامه با اشاره به هزینه نگهداری ماشینآلات ادارات و راهکارهای کاهش این هزینه تصریح کرد: گاهی خرابی شیر آب در برخی دستگاهها ۲ سال طول میکشد و برخی ساختمانهای اداری استان حتی ریزش کرده و اقدامی برای رفع آن نمیشود.
چالشهای حوزه انرژی
او با اشاره به چالشهای حوزه انرژی در تابستان و زمستانها گفت: انرژی حوزه مهمی است که کاستیهای آن گاهی خود را نشان میدهد و در این زمینه مدیران قبض برق را کنترل کنند؛ زیرا ما باید در مورد تأمین انرژی میلیونها انسان پاسخگو باشیم.
استاندار کرمان با بیان اینکه مدیران و افراد فعال درون دستگاههای اجرایی خودشان میتوانند بهترین منتقد باشند تصریح کرد: ارزیابیهای سازمان مدیریت را کنار بگذارید و باوجدان کاری به این بخش ورود کنید و در این زمینه تجربه موفق خود را برای دیگران بازگو کنید.
ارتقای آموزشها برای مدیران ضروری است
او اضافه کرد: نکته دیگر آموزش است و مدیران در خصوص تمامی حوزهها بهویژه قوانین جدید مطالعه داشته باشند و نگذارند اطلاعات دستگاهها و افراد راکت بماند.
فداکار افزود: آموزش برای مدیران امری ضروری است و در این زمینه اطلاعات ما باید بهعنوان یک ضرورت روزانه بهروز شود. مدیران در حوزه آموزش، بهرهوری و خدماتدهی با نگاه خود انتقادی وارد عمل شوند و سپس ببینید که چه اتفاقاتی در حوزه کاری شما میافتد.