شهردار جیرفت در جمع هنرمندان صنایع‌دستی مطرح کرد: بازارچه دائمی صنایع‌دستی در جیرفت راه‌اندازی می‌شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1715

شهردار جیرفت در جمع هنرمندان صنایع‌دستی مطرح کرد: بازارچه دائمی صنایع‌دستی در جیرفت راه‌اندازی می‌شود
سمیه خدیشی – در دومین روز از هفته صنایع‌دستی فعالان این حوزه در جیرفت با حضور شهردار، معاون فرماندار و رئیس اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری در محل خانه خلاق صنایع‌دستی این شهر گرد هم جمع شدند.
این نشست، با هدف آشنایی با هنرمندان عرصه صنایع‌دستی و مطرح‌کردن مشکلات و چالش‌های پیش‌روی آنها برگزار شد.
شهردار جیرفت در این مراسم ضمن تبریک هفته صنایع‌دستی به هنرمندان و صنعتگران این عرصه گفت: طی ۱۰ ماهی که در شهرداری جیرفت فعالیت دارم شاهد حرکت‌های خوبی از مدیرکل میراث‌فرهنگی استان بودم از جمله در بحث کاوش در کنار صندل و همچنین برگزاری مراسم امروز به همت رئیس اداره میراث‌فرهنگی جیرفت که همه این فعالیت‌ها حاکی از آن است قطار میراث در جیرفت به حرکت درآمده است.
هادی ربانی با بیان اینکه میراث در سال‌های پیش در جیرفت خیلی ضعیف عمل کرده، افزود: باتوجه‌به تمدن پنج‌هزارساله این شهر و ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی غنی جیرفت باید میراث‌فرهنگی خیلی بیشتر از اینها در این شهر کار می‌کرد.
شهردار جیرفت عنوان کرد: باتوجه‌به اینکه مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اهل جیرفت و جنوبی است، انتظار می‌رود نیم‌نگاهی هم به جیرفت داشته باشد.
*شهرداری حامی میراث فرهنگی
ربانی با بیان اینکه شهرداری و مجموعه شورای اسلامی شهر جیرفت در کنار میراث‌فرهنگی هستند، خواستار فعالیت‌های این حوزه در سطحی بالاتر و هم‌طراز با ظرفیت‌های تاریخی و تمدنی این شهر شد.
شهردار جیرفت با بیان اهمیت صنایع‌دستی در حفظ فرهنگ‌های بومی هر منطقه افزود: هنرمندان صنایع‌دستی ذوق و هنر فرهنگ هر منطقه را در دست‌سازهای بی‌نظیر خود نشان می‌دهند و باید در حفظ و معرفی آن تلاش کرد.
هادی ربانی در راستای کمک به رونق کسب‌وکار این هنرمندان اظهار داشت: باهدف حفظ صنایع‌دستی و کمک به هنرمندان این عرصه بعد از رایزنی‌های انجام‌گرفته با اعضای شورای شهر راه‌اندازی بازارچه دائمی صنایع‌دستی را در برنامه‌های شهرداری قرار می‌دهیم و محل این بازارچه در پارک ساحلی شهر است.
*ارائه تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی
او با بیان اینکه شهرداری در راستای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی ارائه تسهیلات به این افراد را در نظر دارد افزود: با صلاحدید میراث‌فرهنگی اسامی ۱۰ نفر از هنرمندان فعال جهت معرفی به بانک و اخذ تسهیلات به شهرداری اعلام شود.
ربانی با قول پرداخت تسهیلات ۱۵۰ میلیون‌تومانی به ۱۰ نفر از فعالان حوزه صنایع‌دستی گفت: با معرفی هنرمندان از سوی میراث‌فرهنگی این هنرمندان جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شوند.
فاریابی معاون فرماندار جیرفت نیز در این مراسم ضمن تقدیر از فعالیت‌های اخیر میراث‌فرهنگی در جیرفت گفت: در این مدتی که من در فرمانداری هستم حضور میراث‌فرهنگی در فرمانداری کم‌رنگ بوده است، باتوجه‌به رسالتی که بر دوش میراث‌فرهنگی است باید بیش‌ازپیش فعال شود و باید ابتدا سازوکار ایجاد شود، این ایراد در جیرفت بوده و تحولی که می‌شود سازوکار نیاز دارد.
در ادامه هنرمندان صنایع‌دستی که بیشتر در رشته‌های گلیم‌بافی، حصیربافی، پته‌دوزی، تراش سنگ و چوب و قالی‌بافی فعال هستند از نبود بازار فروش محصولات، عدم توانایی در خرید مواد اولیه برای تولید، نبود مکانی دائمی برای عرضه تولیدات خود در شهر و همچنین ناتوانی در هزینه‌های گزاف شرکت در نمایش صنایع‌دستی در شهرهای مختلف کشور را از عمده مشکلات خود برشمردند.
در جیرفت ۱۰۰ کارگاه تولیدات صنایع‌دستی وجود دارد که از این تعداد ۳۰ کارگاه فعال مانده‌اند و مابقی ۷۰ کارگاه به‌صورت نیمه‌فعال به کار خود ادامه می‌دهند.
آن‌طور که مسئولان میراث‌فرهنگی می‌گویند، هنرمندان بیمه شده صنایع‌دستی در جیرفت ۳۰۰ نفر هستند که ۳۰ نفر از این تعداد بازنشسته شده‌اند، امسال نیز ۹۰ نفر از هنرمندان تأییدیه برای برقراری بیمه تأمین اجتماعی را دریافت کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 4
  • امروز: 3
  • دیروز: 182
  • هفته: 1,173
  • ماه: 4,343
  • سال: 35,550