افزایش سگ‌های ولگرد در جیرفت؛ شهروندان در خطر گزیدگی سگ‌‌ها، مسئولان کَک‌ِشان نمی‌گزد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1718

افزایش سگ‌های ولگرد در جیرفت؛ شهروندان در خطر گزیدگی سگ‌‌ها، مسئولان کَک‌ِشان نمی‌گزد
ایرنا
شهردار جیرفت می‌گوید: برخی دستگاه‌ها‌در کاهش جمعیت سگ‌ها وظیفه خود نمی‌دانند و از زیر بار این مسئولیت شانه خالی‌می‌کنند.
با اینکه می‌گویند شهردار فعلی جیرفت توانسته تغییراتی در چهره این شهر ایجاد کند اما از نگاه شهروندان، جمع‌آوری دیرهنگام زباله‌ها و تعداد زیاد سگ‌های بی‌صاحب از جمله مشکلات جدی این شهر هستند که انتقاد فرماندار را هم در پی داشته است.
افزایش جمعیت سگ‌های بی‌صاحب خطر حمله به انسان را هم افزایش داده است کما اینکه طی روزهای اخیر یک زن ۴۵ ساله حین پیاده روی صبحگاهی مورد حمله تعدادی از این سگ‌ها قرار گرفت و چهار روز در بیمارستان بستری شد.
سگ‌های بی‌صاحب به‌راحتی در شلوغ‌ترین مناطق مرکز شهر جیرفت رفت و آمد می کنند و با توجه به هوای گرم این شهر علاوه بر خطر گازگرفتن مردم ممکن است عامل انتقال دیگر آلودگی‌ها و بیماری‌ها شوند.
فرماندار: جمع‌آوری اصولی و با برنامه باشد
فرماندار شهرستان جیرفت به‌تازگی در کارگروه کنترل و ساماندهی حیوانات بلاصاحب بر کنترل و ساماندهی این حیوانات تاکید کرد و گفت: افزایش چشمگیر این حیوانات به‌ویژه سگ‌های بلاصاحب باعث اعتراض شدید شهروندان شده است.
احمد بلندنظر بی‌توجهی به این مساله را سبب گسترش بیماری‌های واگیر میان انسان و حیوان دانست و افزود: در برخی موارد شاهد حمله و حیوان گزیدگی نیز هستیم که باید در این خصوص اقدامات پیشگیرانه را باید در دستور کار قرار داد.
او خواستار همکاری همه ادارات شد و بیان کرد: جمع آوری این حیوانات باید اصولی و با برنامه مشخص مدنظر شهرداری ها و دهیاری ها باشد، در غیر این صورت کنترل و ساماندهی به نتیجه نخواهد رسید.
فرماندار جیرفت ادامه داد: همکاری دانشگاه علوم پزشکی با شهرداری ها در واکسیناسیون پاکبانان ضرورت دارد زیرا این قشر بیشتر در معرض آسیب حاصل از حیوان گزیدگی هستند.
او ساماندهی کمپ (محل) نگهداری سگ‌های جمع آوری شده را نیز مهم دانست و اضافه کرد: دامپزشکی باید نسبت به واکسیناسیون و پلاک گذاری سگ‌ها در این محل برنامه.ریزی کند.
جزییات حمله سگ‌ها به یک خانم
رییس مرکز بهداشت جیرفت در این زمینه گفت: اخیرا خانمی ۴۵ ساله صبح زود در خیابان کشاورزی شمالی، حین پیاده روی مورد حمله تعدادی سگ قرار گرفت و بخش های مختلف بدن این خانم به دلیل گاز گرفتگی دچار چند مورد پارگی و شکستگی دست شد که حدود چهار روز در بیمارستان بستری بود.
دکتر علیرضا مقبلی ادامه داد: همکاران ما بلافاصله واکسن هاری را در داخل زخم‌های عمیق شکل گرفته تزریق کردند.
وی یادآور شد: مهمترین بیماری که سگ می‌تواند به انسان منتقل کند هاری است و این بیماری تنها امکان پیشگیری برای آن وجود دارد و درمان ندارد.
بعد از گزیدگی چکار کنیم؟
مقبلی افزود: باید از معرض حیوانات در درجه اول دوری شود و در صورت گازگرفتی و خراش احتمالی، ۲۰ دقیقه با آب و صابون روی زخم و داخل آن به دقت شست و شو شود.
وی تاکید کرد: افرادی که مورد گازگرفتگی قرار گرفته اند باید در اولین فرصت به مراکز بهداشتی مراجعه کنند، در چندین ناحیه واکسن تزریق می‌شود که صبح‌ها در خود مرکز بهداشت و به صورت ۲۴ ساعته در بیمارستان این کار صورت می‌گیرد.
رییس مرکز بهداشت جیرفت بیان کرد: دستورالعمل مدیریت کنترل جمعیت و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب از سوی وزارت کشور تدوین و ابلاغ می‌شود بنابراین متولی اصلی فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها هستند و بهداشت نقش آموزشی و پایشی در این زمینه دارد؛ و کنترل جمعیت بیشتر از سوی شهرداری‌ها است.
وی تاکید کرد: سگ می‌تواند تهدید کننده سلامت جامعه باشد بنابراین مرکز بهداشت یکی از اعضای کارگروه کنترل و ساماندهی حیوانات بلاصاحب است.
مقبلی اضافه کرد: زنده‌گیری، نگهداری در کمپ، تغذیه، کنترل سلامتی سگ ها در کمپ و عقیم سازی از جمله اقداماتی است که باید انجام شود و در این زمینه شهرداری ها، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها، دامپزشکی و مرکز بهداشت باید پای کار باشند.
جمعیتی که زیاد شده
وی تاکید کرد: جمعیت سگ‌ها در جیرفت زیاد شده است و اگر شهرهای دیگر را مقایسه کنیم جمعیت سگ‌ها به این شدت نیست؛ در مرکز شهر جیرفت نیز جمعیت سگ‌ها دیده می شود.
رییس مرکز بهداشت جیرفت ادامه داد: باید جمعیت این سگ‌ها کنترل شود چون سگ هر ۶ ماه یک بار می‌تواند زاد و ولد کند و اگر تغذیه آن مناسب باشد این جمعیت افزایش هم می‌یابد.
ضرورت جمع‌آوری به‌موقع زباله
وی با بیان اینکه انتظار می‌رود زباله‌ها در ساعت مناسب به شکل مناسب و برنامه‌ریزی شده جمع آوری شود افزود: شهروندان نیز هر ساعتی زباله را بیرون نگذارند البته باید فرهنگ سازی برای آن ساعت شود و شهرداری ساعت مناسبی در زمان بیداری خانواده‌ها اقدام به جمع آوری زباله ها کند.
رییس مرکز بهداشت ادامه داد: باید طوری برنامه ریزی صورت گیرد که طی ۶ ماه تا یک سال ۸۰ درصد جمعیت سگ ها عقیم سازی شوند و اگر طی ۶ ماه عقیم سازی مناسبی انجام نشود در ۶ ماه بعد سگ ها زاد و ولد می‌کنند.
شهردار: سگ‌های شهرهای دیگر را به جیرفت می‌آورند
شهردار جیرفت گفت: هر شب ۱۵ تا ۲۰ سگ جمع آوری می‌شود اما احساس می‌کنیم که از جای دیگری به جیرفت می‌آورند و رهاسازی می کنند. هادی ربانی افزود: بخشداری مرکزی، دامپزشکی و بهداشت محیط به کمک بیایند، شهرداری فقط یک نهاد است.
برخی کمک نمی‌کنند
او با بیان اینکه برخی دستگاه‌ها کمک به کاهش جمعیت سگ ها را وظیفه خود نمی‌دانند و از زیر بار این مسئولیت در می روند اضافه کرد: به عنوان مثال می گویند شما فعلا سگ ها را جمع آوری کنید ما عقیم سازی می‌کنیم یا به شما امکانات عقیم سازی می‌دهیم خودتان انجام دهید.
ربانی تاکید کرد: برخی از این سگ‌ها را باید معدوم‌سازی کنیم به هرحال حفظ جان و امنیت انسان‌ها مهمتر است.
پاسخ به چرایی جمع آوری دیرهنگام زباله
وی در پاسخ به چرایی تاخیر در جمع آوری زباله‌های جیرفت گفت: همه شهرهای کشور به صورت یک روز در میان زباله ها جمع آوری می شود؛ البته مسیرها شلوغ است و از سه صبح که شروع می کنند تا ۶ صبح طول می کشد.
شهردار جیرفت یادآور شد: هشت خودرو زباله داشتیم که سه خودرو جدید هم به آنها اضافه شده و به ۱۱ خودرو رسیده است، دیگر نیاز به افزوده شدن خودرو نیست.
وی تاکید کرد: مردم هم باید همکاری کنند، گذاشتن زباله روی خودرو در زمانی که صبح از منزل خارج می‌شوند کار اشتباهی است.
طبق تجربیات به دست آمده و نظرات متخصصان، کنترل جمعیت سگ‌های بی صاحب در شهرها تنها با جمع آوری و عقیم سازی مستمر و در زمان‌های مشخص امکان پذیر است.
این متخصصان البته بر کنترل منابع غذایی این سگ‌ها که زباله است تاکید دارند و معتقدند تا جمع آوری زباله به صورت اصولی و در زمان مناسب انجام نگیرد، از سوی دیگر سگ‌های کنونی عقیم سازی نشوند و تعدادی از آنها در همان محله‌ها رها نشوند نمی توان امیدی به کاهش جمعیت سگ‌ها در جیرفت داشت. موضوعی که تاکنون و با وجود تذکر فرماندار هم نشانه‌های امیدبخشی از آن دیده نمی شود و به نظر می‌رسد دستگاه‌های مرتبط حتی هماهنگی لازم را با هم ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 6
  • امروز: 35
  • دیروز: 166
  • هفته: 1,269
  • ماه: 4,517
  • سال: 35,961