دادستان جیرفت: زمین برای مسکن نیست، تیمی برای بررسی چند و چون واگذاری‌های گذشته تشکیل می‌شود. خط و نشان برای واگذاری‌های گذشته

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1724

دادستان جیرفت: زمین برای مسکن نیست، تیمی برای بررسی چند و چون واگذاری‌های گذشته تشکیل می‌شود. خط و نشان برای واگذاری‌های گذشته
سمیه خدیشی – متولیان تامین مسکن در جیرفت با چالش تامین زمین روبرو هستند و زمین برای ساخت و اجرای طرح‌های ملی مسکن وجود ندارد، در همین رابطه داستان این شهر برای حل مشکل، واگذاری‌‌هایی که در سالهای قبل صورت گرفته را دوباره بررسی می‌کند تا دست متخلفات را رو کند.
مسکن از اولویت‌های اصلی دولت‌ها است. به عنوان نیاز مهم و اولیه خانوار با نگاه ویژه‌ای دیده می‌شود. هر دولتی به دنبال راهکار برای برطرف کردن این نیاز است از طرفی تامین آن برای اقشار مردم الزام قانون اساسی را هم دارد.
گاهی با طرح مسکن مهر با هدف تامین مسکن برای گروههای کم درآمد جامعه دنبال شده و گاهی نیز در طرح نهضت ملی مسکن همه ارگان‌های دولتی برای تامین مسکن مورد نیاز به خط شدند.
طرح نهضت ملی مسکن که یکی از شعارها و اهداف اصلی دولت سیزدهم، هم بود که نتوانست در بیشتر استان‌ها نتیجه مطلوب را داشته باشد.
*رشد کند اجرای طرح نهضت ملی مسکن
دلایل مختلفی برای سرعت کم این طرح در نقاط مختلف کشور مطرح شده، از جمله اختلاف محاسبات هزینه‌های ساخت در زمان پیش بینی تا وقت اجرا و یا محدودیت‌هایی برای تامین زمین مورد نیاز.
تامین بودجه و زمین مناسب برای نهضت ملی مسکن دو مانع اصلی پیش پای این طرح به حساب می‌آیند.
جیرفت هم به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی که از دو طرف به ۲ رود اصلی محدود می‌شود، گزینه تامین زمین مورد نیاز یکی از چالش‌های پیش روی متولیان امر برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن است.
چرا که در این شهر دولت ذخیره زمین مناسب برای طرح‌های ساخت مسکن در سنوات قبل را بکار گرفته بود و اکنون باید تامین زمین را انجام می داد.
تامین زمین در شهری که به۲ رود اصلی منتهی می‌شود و در طرف دیگر آن زون‌های تامین آب قرار دارند و ضلع دیگر هم به محوطه تاریخی و باستانی و یا گسل‌های زمین‌شناسی منتهی می شود، کار را سخت می‌کرد.
*شهرک‌سازی ناتمام ماند
مدیر کل راه و شهرسازی در اردیبهشت سال جاری از تصویب جانمایی شهرک جدیدی در جیرفت و حل مشکل تامین زمین خبر داد و گفت: شهرک نوین در مجاورت شهر قدیم و تاریخ تمدن کهن جیرفت ایجاد می‌شود.
ابراهیم امیری اظهار داشت: در اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان پس از پالایش پرونده مربوط به متقاضیان دریافت زمین در شهرک نوین جیرفت ۵۰۰۰ نفر از متقاضیان واجد شرایط در قالب طرح نهضت ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت تعیین تکلیف شده‌اند که به‌زودی زمین در شهرک نوین جیرفت به آنها واگذار خواهد شد.
با شروع عملیات احداث ساخت شهرک جدید این مجاورت به حدی بود که در همان روزهای اولیه ماشین‌آلات پیمانکار پروژه به عرصه محوطه تاریخی ورود کردند که منجر به شکایت اداره میراث‌فرهنگی شهرستان جیرفت از اداره راه و شهرسازی شد.
در پی شکایت مطرح شده دادستان جیرفت از محل عملیات شهرک‌سازی بازدید و نتیجه ادامه روند فعالیت پروژه متوقف شد.
بعد از آن نیز واکنش فعالان و دوستداران میراث فرهنگی را به دنبال داشت تا جایی که سرپرست کاوش شهر قدیم دکتر حمیده چوبک به جیرفت آمد و مقدمات تعیین عرصه و حریم شهر تاریخی را فراهم کرد و بازتاب این سفر باعث شد که نماینده وقت مردم جیرفت در مجلس و همچنین انجمن باستان شناسان به ادامه روند شهرک‌سازی واکنش نشان دهند.
موج مخالفت‌ها ادامه داشت و در هفته گذشته وزیر میراث فرهنگی در نامه‌ای مکتوب خطاب به استاندار کرمان ضمن مشخص کردن حدود عرصه و حریم شهر تاریخی، ورود و یا هرگونه اقدامی را در محدوده باستانی شهر دقیانوس تخلف اعلام کرد.
حالا با این اوصاف دوباره متولیان راه و شهرسازی در ابتدای خط و در مرحله تامین زمین قرار گرفتند.
*دادستان پای کار برای تامین زمین
موضوع تامین زمین و نبود قطعه ای در این شهر برای واگذاری واکنش دادستان جیرفت را هم به دنبال داشت.
افشین صالحی‌نژاد در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شده بود به این موضوع اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه امروز بسترهای سرمایه گذاری در شهرستان فراهم شده است اما اتفاقی که افتاده این است که سرمایه گذاران را فراری می‌دهند و زمین را به کسانی واگذار می‌کنند که توانایی ساخت و و اجرای پروژه را ندارد.
او با عنوان اینکه یکی از مطالبات مردم پیگیری موضوع زمین خواران است، افزود: امروز باید به گذشته برگردیم و یک به یک پرونده‌ها را بررسی مجدد کنیم تا مشخص شود که چرا هر دو سال پرونده‌ها تمدید می‌شود بدون اینکه کاری انجام بگیرد، باید مشخص شود که کدام زمین‌ها خلا ید و برگشته شده است.
*تیم تحقیق واگذاری‌ها را بررسی کند
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت ادامه داد: زمین برای ساخت مسکن جوانان کم داریم اما چنان کار کردند که امروزه زمینی برای تامین مسکن نمانده است تا جایی که راه و شهرسازی برای تامین زمین مجبور شده به سمت میراث فرهنگی شهر برود.
افشین صالحی‌نژاد بیان کرد: پیشنهاد می‌دهم یک تیمی متشکل از سازمان بازرسی، اداره کل اطلاعات و اطلاعات سپاه تشکیل شود و تمام واگذاری‌ها مجدد بررسی‌شود که بعد از بررسی مشخص شود که این واگذاری‌ها چگونه بوده است که در شهری مثل جیرفت زمین برای جوانان و ساخت مسکن وجود ندارد.
صالحی با اشاره به این مورد که ما از امروز کنار اداره راه و شهرسازی برای پیدا کردن زمین برای ساخت مسکن هستیم، عنوان کرد: خیلی از زمین‌ها در حال رفع تصرف هستند، علاوه بر اینکه تصرفات در حوزه شهرستان جیرفت را بررسی می‌نماییم، به دلیل اینکه محدوده که بعد از دوربین پلیس راه جیرفت در حوزه قضایی ساردوییه قرار میگیرد با مکاتبه موضوع را به اطلاع قاضی ساردوئیه هم رسانده و جلوی تصرفات را می‌گیریم و همه واگذاری‌ها را مجدد بررسی می‌کنیم.
دادستان توضیح داد:باید دستگاه‌های نظارتی ورود کنند و واگذاری‌ها در چند زمینه مربوط به راه و شهرسازی و امور اراضی همگی بررسی مجدد شود و خودم نیزدر جریان هستم که طرح‌هایی داریم که بدون پیشرفت از سال ۹۸ تا همین امسال هر ۲ سال تمدید شده است و این یعنی مدیر مربوطه خطا کرده باید جوابگو باشد.
علاوه بر محدودیت‌های جغرافیایی و تاریخی جیرفت که جلوی توسعه شهری و ساخت مسکن را می‌گیرد، اراضی زیادی در شهرستان جیرفت در سالهای قبل واگذار شده‌ که بخش وسیعی از این واگذاری‌ها مربوط به محدوده جاده جیرفت‌ – دلفارد و جاده سد با هدف اجرای طرح‌های خاصی واگذار شده اما تاکنون این زمین‌ها به صورت راکد مانده‌اند و حالا دادستان برای مشخص شدن وضعیت این زمین‌ها آستین بالا زده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 2
  • امروز: 160
  • دیروز: 198
  • هفته: 1,320
  • ماه: 4,421
  • سال: 35,525