چالش ساماندهی سوخت برای کشاورزان واقعی. تر و خشک در یک آتش افتادند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1522

چالش ساماندهی سوخت برای کشاورزان واقعی. تر و خشک در یک آتش افتادند 

 تعدادی از کشاورزان شهرستان قلعه‌گنج در جنوب کرمان به علت کاهش سهمیه سوخت تراکتو‌رهایشان هنوز هم به فرمانداری مراجعه می‌کنند و نسبت به آن معترض هستند، درحالی‌که مسئولان می‌گویند آنان که کشاورز واقعی هستند و قاچاق سوخت نمی‌کنند، نگران نباشند.

 بر اساس اعلام مسئولان متولی در جنوب کرمان، کمیسیون شهرستانی برای تعیین سهمیه سوخت تراکتورها با مدیریت فرماندار شکل می‌گیرد و می‌تواند در صورت لزوم، سوخت کشاورزان واقعی را پس از شناسایی تراکتورهایی که فقط برای قاچاق سوخت خریداری شده، افزایش می‌دهد.

 به دنبال افزایش قابل تامل شمار تراکتورها و نیز کامیون و مینی‌بوس‌های فرسوده در جنوب کرمان که عمده آنها باهدف قاچاق سوخت و استفاده از سهمیه سوخت رخ‌داده، ساماندهی سوخت تراکتورها از چندی قبل در دستور کار قرار داده است.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: کمیسیون شهرستان‌ها به ریاست فرماندار اختیارات بیشتری پیدا کرده که بر اساس مستنداتی که جهاد کشاورزی ارائه می‌کند در هر شهرستان تصمیم‌های لازم را بگیرند و به سازمان ارسال نشود.

 فرماندار قلعه گنج گفت: ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه تراکتور در این شهرستان وجود دارد و این شهرستان دارای ۳۵ هزار هکتار پهنه اراضی کشاورزی است که تعداد تراکتورها به نسبت زمین بسیار زیاد است.

 محمد فلاح کهن افزود: جهاد کشاورزی با بررسی تلاش می‌کند تراکتورهای غیرفعال، قدیمی و غیربومی که در شهرستان قلعه گنج سوخت دریافت می‌کنند از سامانه سوخت شهرستان حذف کند و پس از انجام این فرایند کشاورزان واقعی شناسایی و احتمال افزایش سهمیه کشاورزان در فصل‌های کشاورزی وجود دارد.

 یک کشاورز اهل روستای آزادشهر دهستان سرخ قلعه شهرستان قلعه گنج گفت: برای زمین ما چه یک هکتار و چه ۱۰۰ هکتار، سه هزار و ۶۰۰ لیتر گازوئیل در سه ماه داده می‌شود.

 مظفر غلامی افزود: ۷۰ تن گندم و ۱۲۰ تن ذرت غیر از محصولات جالیزی داشته‌ام و ۴۵ هکتار زمین دارم که این میزان سوخت کفایت نمی‌کند.

 او افزود: فقط ۳۱ هکتار کشت ذرت و گندم کشت کردم و کارکرد آن در جهاد کشاورزی تایید شده است.

 غلامی ادامه داد: علاوه بر زمین‌های خود برای زمین‌های همسایه هم با این تراکتور کار می‌کنم و این در حالی است که سوخت حتی برای زمین خودم هم دیگر کافی نیست.

 دست فرمانداران باز است

 معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: میزان سوخت هر تراکتور در ساعت هم محاسبه شده است و براین‌اساس مشخص شده هر محصول چند ساعت کار تراکتور نیاز دارد و باتوجه‌به دیگر مشخصات تراکتور از جمله سن، اسب بخار و ترکیب مجموع این موارد، سوخت موردنیاز تعیین می‌شود.

 پیمان نامور افزود: هیچ تغییری در شیوه‌نامه از لحاظ درنظرگرفتن سطح زیر کشت صورت نگرفته و همچنان در تعیین میزان سوخت مؤثر است؛ فقط اختیارات فرمانداران در قالب کمیسیونی شهرستانی افزایش‌یافته است.

 او یادآور شد: در کمیسیون شهرستانی دستگاه‌های نظارتی از جمله نیروهای انتظامی هم حضور دارند و دست فرماندار باز گذاشته شده که با اطلاعاتی که دریافت می‌کند برای سوخت کشاورزان واقعی تصمیم‌گیری کند.

 نامور تأکید کرد: کشاورزانی پیشرو دارای زمین‌هایی بیش از ۳۰ هکتار باشند هم با بررسی‌ها اگر مشخص شود که نیاز به سوخت بیشتری دارند سوخت آنها افزایش می‌یابد.

 او با بیان اینکه کشاورزانی که زیر پنج هکتار زمین دارند هم از تراکتورهای خدماتی بهره می‌گیرند و نباید کشاورزان دیگر به آنها خدمات دهند افزود: صاحبان این تراکتورها نیز باید اسامی کسانی که به آنها خدمات می‌دهند را ارائه کنند و باید آن افراد از کس دیگری خدمات نگیرند.

 وجود تراکتور در جنوب کرمان ۲ برابر متوسط کشوری و مشخص است که بخشی از این تراکتورها وسیله‌ای برای دریافت سهمیه سوخت و فروش آن در بازار قاچاق هستند که شیوه‌نامه جدید تلاش می‌کند که این تراکتورها را شناسایی و سهمیه آنها را حذف کند که دراین‌بین و تا جاافتادن شیوه‌نامه مشکلاتی وجود خواهد داشت.

 به نظر می‌رسد به‌مرور مشکلات نحوه اجرای شیوه‌نامه حل شود و تا زمانی که کشاورزان هم خود را با شیوه‌نامه وفق دهند کمی وقت می‌برد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 4
  • امروز: 268
  • دیروز: 234
  • هفته: 1,731
  • ماه: 8,131
  • سال: 27,241