با پیش‌بینی تداوم گرما در استان‌ها و نوار جنوبی کشور. ادامه روزهای جهنمی جنوب. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی: چند ایستگاه در استان کرمان رکورد دمایی داشته‌اند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1740

با پیش‌بینی تداوم گرما در استان‌ها و نوار جنوبی کشور. ادامه روزهای جهنمی جنوب. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی: چند ایستگاه در استان کرمان رکورد دمایی داشته‌اند
گزارش | شرق
رئیس موسسه تحقیقات آب کشور با بیان اینکه کره زمین نسبت به قبل از انقلاب صنعتی ۱.۶۳ درجه سانتی‌گراد افزایش دما را ثبت کرده است از افزایش و ماندگاری دمای هوا طی دو هفته پیش‌رو در کشور خبر داد.
محمدرضا کاویانپور رئیس موسسه تحقیقات آب گفت: ماه گذشته در تاریخ و سابقه دمای کره زمین، یکی از گرم‌ترین ماه‌های کره زمین به ثبت رسیده است و این در حالی است که ماه جاری در ادامه ۱۲ ماه گذشته میلادی گرمایش کره زمین ادامه دارد.
رئیس موسسه تحقیقات آب کشور با بیان اینکه افزایش دما در نیمکره شمالی قابل توجه است، افزود: این شرایط سپس در غرب آسیا حائز اهمیت بوده است.
او با بیان این که روند تغییرات دمای هوا طی دو هفته پیش رو (تا ۱۰ مرداد) با شیب افزایشی پیش‌بینی می‌شود، یادآور شد: البته در این بین ممکن است شاهد بروز و ظهور نوسانات جوی باشیم، اما تداوم و ماندگاری گرمای هوا به ویژه در استان‌هایی چون خوزستان، ایلام، کرمان، سیستان و بلوچستان و نیز نوار جنوبی کشور پیش‌بینی می‌شود.
کاویانپور بیان کرد: کره زمین نسبت به قبل از انقلاب صنعتی ۱.۶۳ درجه سانتی‌گراد افزایش دما را ثبت کرده است و ایران بر اساس رکوردهای جهانی در سال گذشته ۱.۰۳ سانتی گراد افزایش دما را نسبت به میانگین بلند مدت تجربه کرده است و پیش بینی می‌شود در سال جاری این عدد افزایش یابد.
رئیس مؤسسه تحقیقات آب کشور توضیح داد: تغییرات اقلیمی به معنای افزایش دما است اما در کنار آن معنای دیگری نیز دارد که مربوط به جریانات سیلابی می‌شود؛ برای مثال در هفته‌های اخیر در هندوستان با بالاترین افزایش دمای هوا شاهد وقوع سیلاب بودیم. همچنین در کانادا بارندگی ۱۰۰ میلی‌متری در تورنتو رخ داد این در حالی است که در عین حال در بخش‌هایی از این کشور شاهد آتش‌سوزی جنگل‌ها بودیم.
وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی با پارامتر هایی چون سیلاب، ذوب شدن یخچال‌های طبیعی و بارش‌های مقطعی همراه است، افزود: در روزهای گذشته اروپا با دمای حدود ۴۰ تا ۴۵ درجه گرم‌ترین دوران خود را به ثبت رساند، این شرایط در خاورمیانه نیز از جمله کشورهای عربی و ایران حاکم بوده و بر این اساس در کنار افزایش ظرفیت تولید برق، لازم است برای عبور موفق و بدون بحران تاکید ویژه‌ای بر موضوع سازگاری و همکاری مردم و مصرف‌کنندگان انرژی صورت گیرد.
* توصیه‌های مهم برای مقابله با گرمازدگی
آن‌چنان که کارشناسان می‌گویند از امروز شاهد داغ‌ترین روزهای سال در بخش‌های زیادی از کشور خواهیم بود.
آن‌چنان که کارشناسان می‌گویند از امروز شاهد داغ‌ترین روزهای سال در بخش‌های زیادی از کشور خواهیم بود. برای نمونه، صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه شوش با دمای ۵۰.۸ گرم‌ترین شهر و اهواز با دمای ۵۰.۴ گرم‌ترین مرکز استان بوده‌اند، گفت: از یکشنبه دمای هوا در اکثر مناطق کشور دو‌ سه درجه افزایش خواهد داشت. صادق ضیاییان درباره وضعیت آب‌و‌هوا در هفته پیش‌رو گفت: در شرق کشور و شمال سیستان‌وبلوچستان و خراسان جنوبی و همچنین در بخش‌هایی از استان‌های جنوب سمنان و استان قم و مرکزی، استان اصفهان و همچنین خوزستان و ایلام در برخی از ساعات وزش باد شدید و گرد‌و‌خاک پیش‌بینی می‌شود.
*رکورد دمایی در کرمان
همچنین رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی درباره رکورد دمایی در تابستان امسال گفت: چند ایستگاه در استان کرمان و استان سیستان‌و‌بلوچستان رکورد دمایی داشته‌اند، اما در مجموع تعداد این ایستگاه‌ها کم بوده است. ما به‌طورکلی براساس گرمایش جهانی یک افزایش دمایی را به‌طور میانگین برای کل کشور داریم اما آنچه اتفاق افتاده است به‌طور میانگین در نقاط مختلف کشور متفاوت است و بین ۱ تا ۲ درجه در نقاط مختلف کشور افزایش دما را نسبت به میانگین 30ساله دما در کشور داشته‌ایم.
*گرمازدگی بیخ گوش شهروندان
از سوی دیگر، کارشناسان زیادی از احتمال گرمازده‌شدن افراد در روزهای پیش‌رو به‌دلیل افزایش دما در طول روز خبر دادند و همچنین توصیه کردند در ساعاتی که تابش خورشید شدید است ترجیحا در فضای باز حضور نداشته باشید. همچنین ایسنا گزارشی به نقل از سازمان جهانی بهداشت منتشر کرده که شامل مهم‌ترین توصیه‌ها برای فرار از گرمازدگی در این روزهاست. این توصیه‌ها در ادامه آمده است:‌
– کودکان یا سالمندان را در وسیله نقلیه پارک‌شده و خاموش، نگه ندارید.
– در محیط بیرون، در سایه قرار بگیرید.
– از انجام فعالیت بدنی سنگین پرهیز کنید.
– به‌طور منظم مایعات بنوشید و از مصرف نوشیدنی­‌های شیرین خودداری کنید.
– خانه‌های خود را خنک نگه دارید. در طول روز پنجره­‌ها را ببندید و درصورت تابش آفتاب به داخل منزل کرکره‌ها را پایین بکشید.
– خود را دور از گرما نگه دارید. در خنک‌­ترین اتاق خانه (به‌ویژه در هنگام شب) اقامت کنید.
– از رفتن به محیط بیرون در گرم‌ترین ساعات روز خودداری کنید.
– بدن را خنک نگه دارید و آبرسانی کنید.
– دوش یا حمام آب سرد بگیرید.
– به‌جای حمام یا دوش آب سرد می‌توان از کیسه آب سرد یا حوله یا اسفنج حاوی آب سرد و شست‌و‌شوی پاها استفاده کرد.
– از لباس­‌های سبک، گشاد و به رنگ روشن از جنس الیاف طبیعی استفاده کنید.
– اگر مجبور به رفتن به محیط بیرون هستید، از کلاه لبه‌دار بزرگ و عینک آفتابی استفاده کنید.
– به دیگران کمک کنید. اگر فردی را می‌‌شناسید که در خطر گرمازدگی قرار دارد، به او کمک کرده و از او حمایت کنید. باید از افراد سالمند و بیمارانی که تنها زندگی می‌کنند دست‌کم روزانه یک‌بار عیادت کرد.
– اگر مشکلی در سلامتی خود (مانند بیماری) دارید، داروهایتان را در درجه حرارت کمتر از ۲۵ درجه سانتی­‌گراد یا در یخچال نگهداری و به دستور نگهداری دارو و درجه حرارت تعیین‌شده روی بسته‌‌بندی یا دستورالعمل دارو توجه کنید.
– اگر خودتان یا اطرافیانتان احساس خوبی ندارید و در‌صورتی‌که احساس گیجی، ضعف، اضطراب، تشنگی شدید یا سردرد دارید، سعی کنید از دیگران کمک بگیرید، در اسرع وقت به مکان خنکی بروید و درجه حرارت خود را اندازه بگیرید.
– اگر به‌دنبال تمرین‌های ورزشی مداوم در طول یک روز گرم احساس گرفتگی عضلانی دردناک (اغلب در ران، بازوها یا شکم) دارید، به‌سرعت در محیط خنکی استراحت و از محلول­‌های خوراکی ORS استفاده کنید. اگر گرفتگی عضلات بیش از یک ساعت ادامه پیدا کند لازم است که زیر نظر پزشک، مداوا صورت گیرد.
– در مدت‌زمانی که منتظر رسیدن کمک پزشکی هستید، فرد گرمازده را به محل خنکی ببرید و او را در وضعیت خوابیده و پاها و لگن او را در سطحی بالاتر قرار دهید. لباس‌­های او را از تن خارج کنید و بخش‌های انتهایی بدن او را خنک کنید. کیسه آب سرد را روی گردن، شانه و کشاله ران او قرار دهید، به‌طور مرتب او را باد بزنید و آب سرد ( ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد) را به بدن او اسپری کنید. درجه حرارت بدن او را اندازه بگیرید، از دادن هرگونه داروی تب‌بر مانند «استامینوفن» به فرد خودداری کنید. اگر فرد فاقد هوشیاری است، او را به پهلو بخوابانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 8
  • دیروز: 138
  • هفته: 746
  • ماه: 4,016
  • سال: 44,040