ارتقا رتبه دانشگاه جیرفت. رئیس دانشگاه جیرفت: با اضافه‌شدن سطح علمی دکترا و مجوز اخذ دانشجوی بین‌المللی به دانشگاه جیرفت رتبه این دانشگاه ارتقا می‌یابد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1755

ارتقا رتبه دانشگاه جیرفت. رئیس دانشگاه جیرفت: با اضافه‌شدن سطح علمی دکترا و مجوز اخذ دانشجوی بین‌المللی به دانشگاه جیرفت رتبه این دانشگاه ارتقا می‌یابد
گزارش | سمیه خدیشی
دانشگاه جیرفت، در سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را با عنوان دانشکده کشاورزی جیرفت زیر نظر دانشگاه شهید باهنر کرمان آغاز نمود تا اینکه در سال ۱۳۸۸ به‌صورت یک دانشگاه مستقل درآمد و با عنوان دانشگاه جیرفت به فعالیت آموزشی – پژوهشی خود ادامه داد.
این مرکز دانشگاهی به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی در منطقه جنوب کرمان در حال فعالیت است.
یکی از مراکز جنبی و وابسته به دانشگاه، ایستگاه تحقیقاتی و آموزشی با زیر بنای ۲۷۰ هکتار است که علاوه بر بخش‌های زراعی و باغی که مجهز به هفتاد و ۲ هکتار سیستم قطره‌ای است، شامل دو سالن مرغداری، مجموعه دامپروری و جایگاه پرورش شترمرغ نیز است.
واحد دامداری آن ۴۸ راس دام سنگین و حدود ۲۵۰ رأس دام سبک دارد که دانشجویان باهدف انجام کارهای تحقیقاتی و آموزشی از این واحدها استفاده می‌کنند.
*پرورش نژاد گاو پرتولید به همت دانشگاه
دکتر رضا دژکام دامپزشک این مجموعه از نگهداری یک نژاد پر تولید گاو باهدف سازگاری آن با این منطقه خبر داد و گفت: نژاد گاوی که در این دامداری نگهداری می‌شود «براون سوئیس» است از لحاظ تولید و کیفیت شیر در رتبه دوم، دام‌های پر تولید دنیا دارد که برای اولین‌بار در جنوب کرمان به همت دانشگاه جیرفت در حال پرورش است که با سازگاری این نژاد با آب‌وهوای منطقه شاهد افزایش این نژاد و بهبود تولیدات دامی در منطقه باشیم.
دژکام افزود: این نوع نژاد گاو باتوجه‌به نوع آب‌وهوای این منطقه تا این مرحله با رعایت تمهیداتی توانسته سازگاری با منطقه نشان دهد و تولید مدنظر را داشته باشیم و با ۱۵ گاو شیرده روزانه ۹۰ لیتر شیر تولید داشته باشیم و برنامه‌ریزی است که در فصل سرما این تولید افزایش یابد.
*جایگاه دانشگاه جیرفت نیاز به معرفی دارد
دکتر حسین شکفته، رئیس دانشگاه جیرفت است. او در نشست خبری که بعد از بازدید از بخش‌های مختلف دانشگاه در محل این دانشگاه برگزار شد، به نقش مهم رسانه در افزایش شناخت مردم و جامعه علمی نسبت این دانشگاه اشاره کرد.
شکفته با اشاره به اینکه سرعت پیشرفت در جنوب استان پایین است و به همین تناسب این سرعت در استان کرمان در قیاس با کشور نیز کندتر است، افزود: ما در مرکز استان کرمان سال‌ها پارک علم و فناوری نداشتیم و حدوداً یکی سالی است که در استان تشکیل شده و به همین تناسب جنوب استان نسبت به‌اندازه پتانسیل‌های آن پیشرفت نکرده است.
رئیس دانشگاه جیرفت اظهار داشت: در عرصه آموزش عالی یکی از مشکلات ما نبود تناسب در بودجه است. بودجه دانشگاه نسبت به دانشگاه در مرکز استان و یا حتی دانشگاه سیستان بلوچستان کمتر است این در حالی است که مردم این خطه کم‌توقع هستند و این موضوع در جنوب کرمان پررنگ‌تر است.
او گفت: در برهه‌ای از زمان مسئول آمایش آموزش عالی کشور در مورد این دانشگاه نظر خیلی منفی داشت و حتی به فکر جمع‌کردن دانشگاه افتادند، چرا که اعتقاد داشتند بعد بیست سال این دانشگاه هیچ تغییری نداشت.
شکفته با عنوان اینکه در مقایسه با دانشگاه‌های شهرهای شمال استان این دانشگاه با مشکل فضای فیزیکی زیادی روبرو است، ادامه داد: باید مطالبه‌گری این موضوع بیشتر شود و ضعف‌های موجود بیان شود.
*افزایش تنوع رشته‌های دانشگاه جیرفت
رئیس دانشگاه جیرفت بیان کرد: یکی از نگرانی‌های ما عدم بازار پسندی بعضی رشته‌ها بود، در ابتدای کار، این دانشگاه با سه رشته کاردانی کشاورزی شروع کرد و بر مبنای ظرفیت منطقه بیشتر به‌عنوان دانشگاه کشاورزی شناخته شد. اما
باگذشت زمان و استقبال کمتر از رشته‌های کشاورزی به دنبال افزودن رشته‌های دیگری به دانشگاه شدیم.
شکفته با اعلام اینکه در ابتدا به دنبال جذب هیئت‌علمی رفتیم گفت: بعد از طی مراحل قانونی ظرفیت جذب هیئت‌علمی را با رایزنی افزایش دادیم و بعد از آن توانستیم رشته‌های مدنظر و خوبی را جذب کنیم.
او افزود: برای افزودن حدود ۱۰ رشته کارشناسی مانند حقوق و روان‌شناسی تلاش کردیم و موفق شدیم علی‌رغم در خواست دیگر دانشگاه‌های شهرستان‌های استان رشته‌های مدنظر را به مجموعه رشته‌های دانشگاه جیرفت بیفزاییم.
دکتر شکفته افزود باوجوداینکه قبلاً در رشته‌های فنی محدودیت داشتیم، اما با دستوراتی که از وزیر گرفتیم مجوز رشته کامپیوتر معدن و… را گرفتیم.
*مجوز برای جذب دانشجوی بین‌المللی
او همچنین از وجود هفده رشته در دوره کارشناسی‌ارشد و اخذ مجوز ۲ رشته در گرایش دکترا بیماری گیاهی و شیمی آلی خبر داد و گفت: با اضافه‌شدن سطح علمی دکترا به دانشگاه جیرفت رتبه این دانشگاه نیز ارتقا می‌یابد.
رئیس دانشگاه جیرفت از دریافت مجوز جذب دانشجوی بین‌المللی خبر داد و افزود: در همین رابطه با دانشگاه‌های مختلف همچون دانشگاه ایتالیا و هندوستان تعاملاتی داشتیم که بتوانیم از کشورهای اروپایی نیز دانشجو جذب کنیم و این خبر از این می‌دهد که آینده این دانشگاه روشن است و این رشد حق دانشگاه جیرفت است.
دکتر حسین شکفته در ادامه از اقدامات موثر دانشگاه در حوزه امور رفاهی دانشجویی دانشگاه توضیحاتی اداره داد و گفت: داد: علاوه بر اینکه در عرصه خوابگاه‌های دانشجویی نسبت به قبل تجهیزات موردنیاز بیشتر شده است، فضای خوابگاه نیز تغییرات اساسی داشته است و در همین رابطه خوابگاه متأهلی با ۲ هزار و یک‌صد مترمربع در حال ساخت است.
در ادامه معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه جیرفت افزود: با موافقت شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با راه‌اندازی رشته روان‌شناسی بالینی مقطع کارشناسی در دانشگاه جیرفت، از مهرماه ۱۴۰۳ در این رشته دانشجو می‌پذیریم.
دکتر امید علی اسماعیلی‌پور معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه جیرفت: این دانشگاه حدود ۱۲۷ عضو هیئت‌علمی دارد و تعداد رشته‌های دانشگاه جیرفت در مقطع کارشناسی ۱۰ رشته، مقطع ارشد ۱۷ رشته و در سطح دکترا ۲ رشته در مجموع رشته‌های جدید از ۱۴۰۰ حدود ۲۹ رشته است و مجموعاً حدود ۷۰ رشته – گرایش با حدود چهارهزار و سیصد دانشجو فعالیت می‌کند.
اسماعیلی‌پور ادامه داد: این دانشگاه در حوزه دانش‌بنیان‌ها با یک شرکت دارای پایه دانش‌بنیان و ۹ واحد فناور همکاری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 2
  • دیروز: 124
  • هفته: 1,076
  • ماه: 4,212
  • سال: 43,227