خشکیدگی تأثیری در متوسط برداشت خرما نداشت. خرید دولتی خرما بازار را متلاطم و کشاورز را دچار سردرگمی می‌کند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1761

خشکیدگی تأثیری در متوسط برداشت خرما نداشت. خرید دولتی خرما بازار را متلاطم و کشاورز را دچار سردرگمی می‌کند
خرما، نه سیب و زمینی و پیاز است نه محصول استراتژیکی مثل گندم. بااین‌حال دولت مثل رویه هر ساله خود در دخالت در بازار امسال تصمیم گرفته تا از طریق بازوی تعاون روستایی خرید تضمینی گندم را انجام دهد، موضوعی که در وهله اول این ناامنی را به بازار القا کرده که ممکن است در پی خشکیدگی خرما، محصول خرما با کمبود مواجه باشد.
محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرمای یاران در گفت‌وگو با «کرمان نو» اذعان دارد که بر اساس رؤیت‌های صورت‌گرفته متوسط برداشت خرما با سال‌های قبل تفاوتی نداشته و حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است. هر چند که به گفته رشید فرخی خرمای امسال هم تحت‌تأثیر تغییرات اقلیمی، خشکیدگی و آفات قرار گرفته است، اما برآوردها حاکی از آن است که این موضوعات تأثیری در متوسط برداشت محصول نداشته است.
او معتقد است که اقدام تعاونی روستایی در راستای خرید خرما نه‌تنها در وهله اول، بازار صادرات را تحت‌تأثیر خود قرار داده و تجار را در خرید دچار مشکل می‌کند؛ بلکه این اقدام منفعتی هم برای کشاورزان ندارد چرا که قیمت‌ها تضمینی و حالا توافقی عموماً قیمت‌های ناصحیح و پایه هستند. او دراین‌رابطه ادامه می‌دهد: «ما خاطره خوبی از خریدهای تضمینی نداریم و معمولاً خرید تضمینی کمکی به بهبود معیشت کشاورزان و بازار صادرات نمی‌کند، همواره گفته‌ایم که دخالت در بازار به هر شکل چه به‌صورت خرید و چه قیمت‌گذاری و چه غیره از آفاتی هستند که به صادرات وارد می‌شود.»
به گفته رئیس انجمن خرمای ایران این اقدام تعاون روستایی نه‌تنها بازار را متلاطم می‌کند؛ بلکه کشاورز را هم دچار سردرگمی می‌کند.
او با بیان آنکه این اقدام دولت در شروع فصل برداشت بازار را دچار یک جو ناامن کرده است، ادامه می‌دهد: «در یک اقتصاد سالم خرید تضمینی انجام نمی‌شود، اقتصاد دستوری نیست؛ بلکه هنر و تخصص مدیریت بازار است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 2
  • دیروز: 124
  • هفته: 1,076
  • ماه: 4,212
  • سال: 43,227