گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس؛ صنعت در وضعیت قرمز

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1765

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس؛ صنعت در وضعیت قرمز
بنگاه‌های صنعتی در تیرماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه‌های قبل رکود عمیق‌تری را با‌توجه به شاخص‌های تولید و فروش تجربه کرده‌اند. پایش بخش حقیقی اقتصاد نشان می‌دهد که در اولین ماه تابستان شاخص فروش به میزان بیشتری در مقایسه با شاخص تولید کاهش یافته که بیانگر حادتر شدن بحران تقاضای موثر در اقتصاد است.
بنگاه‌های صنعتی در تیرماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه‌های قبل رکود عمیق‌تری را با‌توجه به شاخص‌های تولید و فروش تجربه کرده‌اند. پایش بخش حقیقی اقتصاد نشان می‌دهد که در اولین ماه تابستان شاخص فروش به میزان بیشتری در مقایسه با شاخص تولید کاهش یافته که بیانگر حادتر شدن بحران تقاضای موثر در اقتصاد است. تداوم وضعیت موجود باعث خواهد شد که بنگاه‌های بیشتری با نیمی از ظرفیت تولیدی کار کنند و این ظرفیت به مرور کاهش یابد و در نهایت آنها را با خطر تعطیلی مواجه کند.
تولید و فروش بنگاه‌‌‌های صنعتی بورسی همچنان در محدوده منفی قرار دارد. بنگاه‌‌‌ها در تیرماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه‌‌‌های قبل رکود عمیق‌‌‌تری را تجربه کرده‌‌‌اند. پایش بخش حقیقی اقتصاد در اولین ماه تابستان حاکی از این است که شاخص فروش به میزان بیشتری در مقایسه با شاخص تولید کاهش یافته است؛ موضوعی که بیانگر حادتر شدن بحران تقاضا در بنگاه‌‌‌‌‌‌های صنعتی است. بر این اساس طی‌‌‌ سه‌‌‌ماه‌‌‌ منتهی‌‌‌ به‌‌‌ تیرماه سال ۱۴۰۳، رشد میانگین‌‌‌ متحرک سه‌‌‌ماهه‌‌‌ شاخص‌‌‌ تولید کاهش‌‌‌ ۰.۴درصدی‌‌‌ و شاخص‌‌‌ فروش آن کاهش‌‌‌ ۱.۷درصدی‌‌‌ را نشان می‌دهد.
در تیرماه سال ۱۴۰۳، شاخص‌‌‌ تولید و فروش شرکت‌های صنعتی‌‌‌ بورسی‌‌‌ نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌ کاهش‌‌‌ ۳.۵ و ۵.۴درصدی‌‌‌ را تجربه‌‌‌ کرده است‌‌‌؛ همچنین‌‌‌ ‌‌‌ شاخص‌‌‌‌های تولید و فروش نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل کاهش‌‌‌ ۸ و ۹.۸درصدی‌‌‌ داشته‌‌‌اند. نکته قابل‌توجه در این گزارش این است که در تیرماه امسال از بین‌‌‌ ۱۵رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ صنعتی‌‌‌ بورسی‌‌‌، تنها ۴رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ افزایش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ فروش و ۱۱رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ کاهش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ فروش را تجربه‌‌‌ کرده‌اند. همچنین از بین‌‌‌ ۱۵رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ صنعتی‌‌‌ بورسی‌‌‌، ۶رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ افزایش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ تولید و ۹رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ کاهش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ تولید را ثبت کرده‌اند.‌‌‌

شاخص‌‌‌های‌‌‌ تولید و فروش به‌‌‌ تفکیک‌‌‌ رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ صنعتی‌‌‌ بورسی‌‌‌
به گزارش مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس، پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران نشان می‌دهد که طی‌‌‌ تیرماه سال ۱۴۰۳، شاخص‌‌‌ تولید شرکت‌های‌‌‌ صنعتی‌‌‌ بورسی‌‌‌ نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌ با کاهش‌‌‌ ۳.۵درصدی‌‌‌ و نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌ با کاهش‌‌‌ ۸درصدی‌‌‌ مواجه‌‌‌ شده است. همچنین‌‌‌ شاخص‌‌‌ فروش شرکت‌های‌‌‌ صنعتی‌‌‌ بورسی‌‌‌ نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌ با کاهش‌‌‌ ۵.۴درصدی‌‌‌ و نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌ با کاهش‌‌‌ ۹.۸درصدی مواجه‌‌‌ شده است‌‌‌. شاخص‌‌‌ قیمت‌‌‌ فعالیت‌‌‌های‌‌‌ صنعت بورسی‌‌‌ نیز نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌ ۲۶‌درصد و نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌ ۱.۴‌درصد افزایش‌‌‌ یافته‌‌‌ است‌‌‌.
برآوردها نشان می‌دهند که‌‌‌ در تیرماه سال ۱۴۰۳ نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌، از بین‌‌‌ ۱۵رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ صنعتی‌‌‌ بورسی‌‌‌، ۶رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ افزایش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ تولید و ۹رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ کاهش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ تولید داشته‌‌‌‌اند‌‌‌. رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ تجهیزات برقی، محصولات فلزی‌‌‌ به‌‌‌جز ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات و لاستیک‌‌‌ و پلاستیک‌‌‌ بیشترین‌‌‌ افزایش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ تولید و رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ چوب و کاغذ، خودرو و قطعات و دارو بیشترین‌‌‌ کاهش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ تولید را ثبت کرده‌اند. همچنین‌‌‌ در این‌‌‌ ماه نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل‌‌‌، از ۱۵رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ صنعتی‌‌‌ بورسی‌‌‌، ۴رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ افزایش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ فروش و ۱۱رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ کاهش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ فروش را تجربه‌‌‌ کرده‌اند. رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ تجهیزات برقی‌‌‌، شیمیایی‌‌‌ (به‌‌‌جز دارو) و لاستیک‌‌‌ و پلاستیک بیشترین‌‌‌ افزایش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ فروش و رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ چوب و کاغذ، محصولات فلزی‌‌‌ به‌‌‌جز ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات و خودرو و قطعات، بیشترین‌‌‌ کاهش‌‌‌ را در شاخص‌‌‌ فروش تجربه‌‌‌ کرده‌اند. طی‌‌‌ تیرماه سال ۱۴۰۳ نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌، تنها رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ چوب و کاغذ، تجهیزات برقی‌‌‌ و شیمیایی‌‌‌ (به‌‌‌جز دارو) افزایش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ تولید داشته‌‌‌اند و رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ خودرو و قطعات، دارو و کاشی‌‌‌ و سرامیک‌‌‌ بیشترین‌‌‌ کاهش‌‌‌ را در شاخص‌‌‌ تولید ثبت‌‌‌ کرده‌اند. همچنین‌‌‌، تنها رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ شیمیایی‌‌‌ (به‌‌‌جز دارو) افزایش‌‌‌ اندکی‌‌‌ در شاخص‌‌‌ فروش داشته‌‌‌ است و سایر رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ها کاهش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ فروش را ثبت‌‌‌ کرده‌اند که‌‌‌ بیشترین‌‌‌ کاهش‌‌‌ مربوط به‌‌‌ رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ محصولات فلزی‌‌‌ به‌‌‌جز ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات، کاشی‌‌‌ و سرامیک‌‌‌ و سیمان بوده است‌‌‌.
طی‌‌‌ تیرماه سال ۱۴۰۳ نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه مشابه‌‌‌ سال قبل،‌‌‌ رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ تجهیزات برقی، محصولات فلزی‌‌‌ به‌‌‌جز ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات و لاستیک‌‌‌ و پلاستیک‌‌‌ بیشترین‌‌‌ سهم‌‌‌ را در افزایش‌‌‌ شاخص‌‌‌ تولید و رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ خودرو و قطعات، دارو و کاشی‌‌‌ و سرامیک‌‌‌، بیشترین‌‌‌ سهم‌‌‌ را در کاهش‌‌‌ شاخص‌‌‌ تولید داشته‌‌‌اند. همچنین‌‌‌ رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ تجهیزات برقی‌‌‌، شیمیایی‌‌‌ (به‌‌‌جز دارو) و لاستیک‌‌‌ و پلاستیک‌‌‌ بیشترین‌‌‌ سهم‌‌‌ را در افزایش‌‌‌ شاخص‌‌‌ فروش و رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ محصولات فلزی‌‌‌ به‌‌‌جز ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات، کاشی‌‌‌ و سرامیک‌‌‌ و خودرو و قطعات، بیشترین‌‌‌ سهم‌‌‌ را در کاهش‌‌‌ شاخص‌‌‌ فروش به‌‌‌خود اختصاص داده‌اند. همچنین‌‌‌، طی‌‌‌ تیرماه سال ۱۴۰۳ نسبت‌‌‌ به‌‌‌ ماه قبل‌‌‌، رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ تجهیزات برقی، چوب و کاغذ و شیمیایی‌‌‌ (به‌‌‌جز دارو) بیشترین‌‌‌ سهم‌‌‌ را در افزایش‌‌‌ شاخص‌‌‌ تولید و رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ کاشی‌‌‌ و سرامیک، خودرو و قطعات و دارو بیشترین‌‌‌ سهم‌‌‌ را در کاهش‌‌‌ شاخص‌‌‌ تولید داشته‌‌‌اند. همچنین‌‌‌ رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌های‌‌‌ کاشی‌‌‌ و سرامیک‌‌‌، تجهیزات برقی و محصولات فلزی‌‌‌ به‌‌‌جز ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات بیشترین‌‌‌ سهم‌‌‌ را در کاهش‌‌‌ شاخص‌‌‌ فروش به خود اختصاص داده‌اند و تنها رشته‌‌‌فعالیت‌‌‌ شیمیایی‌‌‌ (به‌‌‌جز دارو) افزایش‌‌‌ در شاخص‌‌‌ فروش داشته‌‌‌ است‌‌‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :