قرار بود دولتمردان هیچ کلنگی بدون مجوز محیط‌زیست به زمین نزنند؛ اماهفته قبل شاهد کلنگ‌زنی پروژه‌ای بدون مجوز بودیم. کلنگ‌زنی نمایشی روی دیوار گردشگری

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1783

قرار بود دولتمردان هیچ کلنگی بدون مجوز محیط‌زیست به زمین نزنند؛ اماهفته قبل شاهد کلنگ‌زنی پروژه‌ای بدون مجوز بودیم. کلنگ‌زنی نمایشی روی دیوار گردشگری
گزارش | کاغذوطن
مدیر کل منابع طبیعی جنوب‌کرمان: کلنگ‌زنی کرده‌اند در حال که مجوز تخصیص زمین و واگذاری وجود نداشته است.
سمیه‌خدیشی – کلنگ پروژه‌ای بدون داشتن مجوزهای لازم، با همراهی مسئولان و مدیران مربوطه به زمین زده شد، به این معنا که عملاً عملیات اجرای پروژه آغاز می‌شود.
اولین‌بار نیست که کلنگ‌زنی‌های زودهنگام و عجله‌ای سازه‌های بدون مجوز را برپا می‌کند. در همین جنوب کرمان چندین پروژه بدون داشتن مجوز زیست‌محیطی در حال فعالیت هستند.
به نظر می‌رسد، این یک استراتژی است که مجریان پروژه، متولیان اعطای مجوز را در برابر عمل انجام شده قرار می‌دهند و بعد از آن است که اگر به پروژه ایرادی چه زیست‌محیطی یا منابع طبیعی و یا هر بخش دیگری وارد شود، کارگروه از پس کارگروه تشکیل و به هر طریقی که شده طرح اجرا شده مجوزدار می‌شود.
*پروژه‌ای بدون مجوز پاگرفت
این بار در اولین روز هفته گردشگری در بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت با حضور مدیران کل میراث‌فرهنگی و گردشگری، مدیرکل دیوان محاسبات استان، فرماندار جیرفت و بخشدار این منطقه عملیات اجرای ساخت مجتمع تفریحی و گردشگری به نام «خرم» به وسعت نزدیک به ۱۰ هکتار کلنگ‌زنی شد.
البته برای مسئولان حاضر این زمان‌بندی باید کمتر از این هم شود چرا که وقتی پای قرارگاه خاتم‌الانبیا به‌عنوان پیمانکار مطرح و قوی کشوری در میان است پروژه باید بلافاصله شروع تکمیل شود و تعلل معنایی ندارد.
کارفرمای پروژه در جواب خبرنگار «کاغذوطن» مبنی بر اینکه آیا این طرح مجوزهای لازم را دریافت نموده، بیان داشت:
مجوزهای لازم در حال اخذ است.
*مجوز حفر چاه در منطقه کم آب
آقای محمود امیری که در تصویر نقشه این مجتمع که در محل کلنگ‌زنی نصب شده، به‌عنوان کارفرما ذکر شده است، دررابطه‌با منبع تأمین آب این مجموعه اعلام کرد: قرار است که مجوز حفر چاه داده شود.
او در جواب سؤال مدیرکل دیوان محاسبات استان مبنی بر اینکه، اگر با مجوز حفر چاه موافقت نشود چه برنامه‌ای دارید، عنوان کرد: در صورت نداشتن مجوز حفر چاه، وعده انشعاب از چاه آب روستای مجاور را داده‌اند.
در ادامه فرماندار جیرفت نیز گفته‌های کارفرمای طرح را دررابطه‌با انشعاب آب تأیید کرد.
*اعطای مجوز با هم‌افزایی
مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری هم در توضیح لزوم اخذ مجوزهای این پروژه، گفت: موافقت‌های اصولی این طرح در کارگروه گردشگری استان دریافت شده است و با هم‌افزایی و همراهی مسئولان مجوزها نیز صادر می‌شود.
بعد از آن بود که با سلام‌وصلوات کلنگ این مجموعه به زمین زده شد.
این طرح در ساردوئیه قرار است اجرا شود، منطقه‌ای که حدود ۲ هفته قبل بخشدار آن خبر داد: حدود ۳۰۰ روستای ساردوئیه شدیداً با مشکل تأمین آب آشامیدنی روبرو هستند.
روستاهای بالادست و پایین‌دست محل اجرای این طرح که در فاصله نزدیکی هم قرار گرفته‌اند مشکل تأمین آب آشامیدنی دارند. چاهی که انشعاب از آن را برای تأمین آب این مجموعه وعده می‌دهند در هفته دولت امسال افتتاح شد و بعد از حفر آن چاه بود که قنات‌های پایین‌دست کم آب و خشک شدند.
*منابع طبیعی بی خبر از کلنگ‌زنی
گفته می‌شود که اراضی واگذار شده برای اجرای این طرح در محدوده منابع‌طبیعی است این در حالی است که طبق گفته مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان هیچ درخواستی برای اخذ مجوز از سوی صاحبان این پروژه به منابع طبیعی داده نشده است.
قاسم رحیمی‌نیا گفت: کلنگ‌زنی کرده‌اند در حال که مجوز تخصیص زمین و واگذاری وجود نداشته و در چارچوب قانونی باید مسیر مجوزها، تخصیص زمین و واگذاری طی شود.
او افزود: پایه و اساس یک طرح، زمین است و باید کارها و مجوزهای آن انجام شود بعد موافقت‌های دیگر از جمله در حوزه محیط‌زیست، آب منطقه‌ای، میراث‌فرهنگی و بنیاد مسکن گرفته شود که از داشتن دیگر مجوزها بی‌خبرم.
رحیمی‌نیا بیان داشت: کارگروه تخصیص زمین داریم از جهات مختلفی همچون وضعیت پوشش گیاهی، سیل‌خیزی و فرسایش بررسی می‌شود و تشخیص می‌دهد که این زمین استعداد کاری را دارد یا ندارد.
رحیمی نیا ادامه داد: منابع طبیعی از سرمایه‌های ارزشمند کشور است، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در راستای حفظ و احیای منابع طبیعی با جدیت بر اجرای قوانین و مقررات مربوط به حفاظت از منابع طبیعی نظارت می‌کند و اجازه نمی‌دهد هیچ‌گونه فعالیتی که به منابع طبیعی آسیب برساند، انجام شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان بر لزوم حفاظت از منابع طبیعی تأکید کرد و گفت: باتوجه‌به اهمیت حفظ منابع طبیعی، هیچ‌گونه فعالیت عمرانی در اراضی ملی جنوب کرمان بدون اخذ مجوز از اداره کل منابع طبیعی مجاز نخواهد بود.
رحیمی نیا با تأکید بر اینکه ما از هرگونه فعالیتی که در راستای توسعه پایدار منطقه باشد، حمایت می‌کنیم افزود: اما این توسعه باید با رعایت اصول زیست‌محیطی و بدون آسیب‌رساندن به منابع طبیعی انجام شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمان که از کسب موافقت‌های اصولی این طرح خبر داده بود در گفتگو با ایرنا اعلام کرده است: بعضی سازمان‌ها که در زمان لازم به استعلام پاسخ نمی‌دهند، طرح اجرا می‌شود و اگر سؤالی وجود داشته باشد باتوجه‌به ارزش طرح یک هم‌افزایی شکل می‌گیرد.
سعید شاهرخی با عنوان اینکه هر چه طرحی آرام‌تر و با آرامش پیش برود و به مسائل، مصائب و چالش‌های طرح پرداخته نشود، بهتر است، بیان کرد: برخی چالش‌ها وجود دارد و اگر رسانه به آن بپردازد، حل موضوع را طولانی‌تر و همه را درگیر آن می‌کند؛ اما اگر به آن نپردازد کمک می‌کند در یک جو آرامی مسیر پیش برود.
شاهرخی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌خواهید سایر دستگاه‌ها را در مقابل عمل انجام شده قرار دهید، گفت: این هم بحثی است؛ ولی گفتار خوبی نیست و رسانه می‌تواند با ادبیات و گفتارش به طرح‌ها رونق و سرعت بدهد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان درباره سخنان مدیرکل منابع طبیعی و نداشتن مجوز اظهار کرد: اگر به این موضوع پرداخته نشود به‌صورت بین دستگاهی حل می‌شود.
او با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌های اجرایی باید در اختیار سرمایه‌گذار باشیم، افزود: طرحی با این عظمت با پنج هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش ساردوئیه که جای خواب گیر نمی‌آید باید با هم‌افزایی شکل گیرد.
او در نهایت اعلام کرده است: اگر قرار باشد منابع طبیعی را پیش استاندار بکشانیم می‌کشانیم تا راضی شوند.
سؤال اینجاست که آیا در ساردوئیه که یکی از مکان‌های مورد هدف گردشگری است و از زیرساخت‌های حداقلی این حوزه بهره‌ای نبرده است، پروژه‌ای از بخش خصوصی با جانمایی چند سوئیت اقامتی، استخر شنای روباز و سرپوشیده و سایر امکانات تفریحی و ورزشی چقدر از حجم گردشگران این منطقه را در خود جای می‌دهد؟!
راه‌اندازی بدون ضابطه چنین طرح‌هایی در منطقه‌ای که ساکنان آن با مشکل شدید کم‌آبی مواجه‌اند، می‌تواند گره‌ای از مشکلات آنها باز کند؟
شاید این بی‌ضابطه بودن و قراردادن مجریان قانون در عمل انجام شده، برای صاحبان قدرت در پروژه‌هایی که عوام مردم کمتر ذی‌نفع هستند و سود آن در جیب تعداد معدودی می‌رود راه‌حل مطمئنی برای دریافت مجوز باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 9
  • دیروز: 91
  • هفته: 833
  • ماه: 6,300
  • سال: 53,853