کرمان روی تب گرانی. بعد از همدان بیشترین تورم ماهانه کشور برای کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1742

کرمان روی تب گرانی. بعد از همدان بیشترین تورم ماهانه کشور برای کرمان
گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
کرمان روی تب گرانی است. تورم ماهانه کرمان در ماه‌های اخیر افزایشی بوده. خردادماه کرمان با تورم ۲.۸ درصد جزء ۲۱ استانی قرار گرفت که نرخ تورمشان افزایشی بود و ماه قبل یعنی تیرماه شیب افزایش گرانی کرمان به‌قدری بوده که با ثبت تورم ۳.۱ درصد بیشترین افزایش تورم ماهانه را بعد از همدان با تورم ۳.۴ درصد داشته است؛ در همین ماه تورم ماهانه کشور ۲.۲درصد بوده است.
علی‌رغم اینکه بانک مرکزی هدف تورمی سال ۱۴۰۳ را کانال ۲۰ درصدی تورم اعلام کرده بود؛ اما تورم نقطه‌به‌نقطه در تازه‌ترین گزارش مرکز آمار برای خردادماه با ثبت عدد ۳۲.۲درصد برای سومین ماه متوالی افزایشی بود.
گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه برای چهارمین ماه متوالی در سال جدید بالاتر از ۲درصد به ثبت رسید. این در حالی است که تحقق کانال ۲۰ درصدی تورم مستلزم فراتر نرفتن میانگین نرخ تورم ماهانه از ۲.۲درصد است. اما چهارماهه ابتدایی سال جاری میانگین نرخ تورم ماهانه ۲.۶درصد بوده که از فاصله‌گرفتن آن از محدوده مجاز حکایت دارد.
کرمان در میان استان‌ها با سرعت بیشتری رو ریل گرانی در حال حرکت است. تورم ماهانه این استان از ۲.۸ درصد در ماه خرداد به ۳.۱ درصد در تیرماه رسیده است.
تورم نقطه‌به‌نقطه کرمان نیز در تیرماه ۳۴.۶ درصد است. در کشور اما در تیرماه ۱۴۰۳ تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای کشور، ۳۲.۲درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ۳۲.۲درصد بیشتر از تیرماه ۱۴۰۲ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه‌به‌نقطه تیرماه ۱۴۰۳ در مقایسه با ماه قبل، ۰.۳واحد درصد افزایش داشته است. این سومین افزایش پیاپی تورم نقطه‌به‌نقطه در سال جاری به شمار می‌رود.
بیشترین گرانی برای میوه و خشکبار
در میان گروه‌های مختلف کالاها و خدمات، گروه میوه و خشکبار با افزایش قیمت ۴.۵درصدی در تیرماه بیشترین افزایش را به ثبت رساند. گروه قند، شکر و شیرینی‌ها نیز با تورم ماهانه ۳.۵درصدی خود در جایگاه دوم قرار گرفت. بهداشت و درمان و گروه مسکن، آب، برق و گاز نیز که از اهمیت زیادی برخوردارند در این ماه جایگاه سوم و چهارم تورم ماهانه را به دست آوردند. بهداشت و درمان ۳.۱ و مسکن و آب و برق و گاز ۲.۸درصد در تیرماه افزایش قیمت را تجربه کردند. در نهایت بخش هتل و رستوران و همچنین چای، قهوه و کاکائو با ثبت ۲.۲درصد افزایش قیمت در تیرماه در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :