110 دانش‌آموز چشم‌انتظار سقفی ایمن

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 757

110 دانش‌آموز چشم‌انتظار سقفی ایمن

به گفته واعظی مدیر کل نوسازی مدارس استان، پیمانکار جدید برای تکمیل مدرسه روستای پاریگ امیری فاریاب، انتخاب شده که از 2 هفته دیگر شروع به کار می‌کند.

دغدغه آموزش مناسب یکی از نگرانی‌های همیشگی ای است که هم مسوولان و هم خانواده ها را درگیر خود می کند، یکی از عواملی که در کیفیت آموزش نقش پر رنگی دارد ، بودن فضای آموزشی مناسب برای دانش آموزان است،  فضایی که در مرحله اول احساس امنیت را در کودکان تداعی کند، به گفته بسیاری از کارشناسان آموزشی، سطح یادگیری کودکان در فضایی که در آن احساس امنیت نمی کنند، به طور قابل توجهی پایین می آید. استان کرمان به عنوان یکی از پهناورترین استان‌های کشور درگیر مشکلات فراوانی در بحث فضای آموزشی برای دانش آموزان است، کمبودهای فضای آموزشی استان هم در بخش کمیت و هم کیفیت وجود دارد، جنوب کرمان یکی  از مناطقی است که در بحث فضای آموزشی دچار مشکلات فراوانی است، روستاهای پراکنده و گستردگی منطقه این مشکلات را بیشتر هم کرده است یا در این مناطق کمبود مدرسه وجود دارد و یا کیفیت مدرسه مطلوب نیست، مدرسه روستای پاریگ امیری یکی از این  مدارس است، چندی پیش یک ویدیو منتشر شد که در آن مدرسه تخریب شده ای را نشان می داد که در روستای  پاریگ امیری فاریاب قرار دارد ، مدرسه ای که دانش آموزان 5 روستای هم جوارش را هم تحت پوشش قرار می دهد،در این ویدئو در کنار مدرسه تخریبی، چند کپر وجود داشت که  دانش آموزان در آن درس می خوانند، ظاهرا چند سال پیش هم کلنگ مدرسه جدید ی در همان منطقه زده شده که به سرانجام نرسیده است، این ویدیو ما را بر آن داشت تا پیگیر موضوع شویم.

عدم استحکام ساختمان مدرسه دلیل ساخت کپرها بود

 پهلوانی رییس آموزش و پرورش شهرستان فاریاب در مورد وضعیت مدرسه پاریگ امیری به کاغذ وطن گفت:  مدرسه این روستا تخریبی است، 2 سال پیش برای بازسازی آن ،اداره نوسازی با یک پیمانکار قرارداد بست اما با افزایش قیمت مصالح پیمانکار از کار انصراف داد و مدرسه در مرحله فونداسیون باقی ماند.  پهلوانی یادآور شد: ساخت و ساز و تجهیز مدارس به عهده آموزش و پرورش نبوده و بر عهده اداره نوسازی مدارس استان  است، بعد از تجهیز، آموزش و پرورش وظیفه دارد که معلم در اختیار مدرسه قرار بدهد تا شروع به کار کند. رییس آموزش و پرورش فاریاب در مورد کپر هایی که به عنوان کلاس درس در کنار ساختمان قبلی زده شده اند ، گفت: مدرسه تخریبی بود و استحکام مناسب را نداشت، ما برای حفظ امنیت دانش آموزان  چند کپر زدیم تا کلاس ها در آن ها تشکیل شوند . پهلوانی تاکید کرد: ما در آموزش و پرورش هم درباره این موضوع حساس بوده و با  اداره نوسازی هم در تماس هستیم که هر چه سریع تر تکلیف این مدرسه مشخص شود .

 پیمانکار پروژه مدرسه اشرفی اصفهانی عوض شد

واعظی مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس استان کرمان در مورد وضعیت مدرسه روستای پاریگ امیری به کاغذ وطن گفت:در این روستا یک مدرسه سه کلاسه بود که بعد از زلزله سال 96 که در فاریاب اتفاق افتاد،دچار تخریب شد، ساختمان قدیمی بود و در آن زمان دیوارها ترک خورد. وی ادامه داد:  عقلانی نبود که بچه ها زیر آن سقف بروند  در نتیجه آموزش و پرورش در آن مقطع زمانی ،  6 کپر زد  تا کلاس درس در آن ها تشکیل شود. ما در اداره  نوسازی در ابتدای سال 97  برای نوسازی این مدرسه با پیمانکاری قرارداد بستیم  و قرار شد  که یک مدرسه 6 کلاسه بسازیم ، پیمانکار فونداسیون را هم ریخت اما به دلیل تورم هایی که در سال 97 به وجود آمد از ادامه کار منصرف شد و خاتمه پیمان دادیم. به گفته واعظی مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس استان  هم اکنون، پیمانکار جدید انتخاب شده است .وی گفت: این پروژه مجددا تامین اعتبار هم شده و به زودی عملیات اجرایی آن هم شروع می شود و قرار بر این است که پیمانکار  از دو هفته دیگر کار تکمیل مدرسه را شروع کند.

 مدرسه اشرفی اصفهانی 6 کلاسه می شود

مدیر کل اداره نوسازی استان در پاسخ به این سوال که آیا این مدرسه برای مهرماه تکمیل می شود؟، گفت: دقیق نمی توانیم  برای تکمیل زمان بدهیم، زیرا با توجه به اینکه از این زمان تا پایان تابستان در منطقه فاریاب هوا بسیار گرم است ، کار کردن سخت می شود ولی با توجه به اینکه فونداسیون ریخته شده و اسکلت ساختمان هم وجود دارد این احتمال هست که برای مهر تکمیل شود اما در مورد این موضوع وعده نمی دهیم اما سعیمان را می کنیم که برای سال تحصیلی جدید آماده شود.  واعظی ادامه داد:  این مدرسه که نامش اشرفی اصفهانی است، در زمان زلزله سه کلاسه بود و 90 دانش آموز داشت اما اکنون 110 دانش آموز دارد و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که مدرسه را 6 کلاسه طراحی کنیم. وی در مورد تجهیز مدارس هم گفت:  تا سال گذشته فقط  مدارسی که سازمان نوسازی می ساخت و مدارس خیر ساز، مجهز کردنشان به عهده اداره نوسازی بود و تجهیز مدارس قدیمی با آموزش و پرورش بود اما آن ها هم امسال به ما واگذار شدند. پیش از این نیز سید محمد واعظی نژاد در راستای حل مشکل کمبود فضاهای آموزشی کرمان گفته بود: سرانه فضای آموزشی استان کرمان ۴.۹ مترمربع است که در سطح استان سه دهم از میانگین کشوری پایین‌تر هستیم ضمن آنکه این سرانه در شهر کرمان ۴ مترمربع است که یک و دو دهم از میانگین کشوری پایین‌تر است. واعظی نژاد اتمام پروژه های نیمه تمام و سپس بازسازی مدارس فرسوده با مشارکت دولت را از اولویت های کاری اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خوانده بود.او همچنین با اشاره به اینکه مدارس مناطق جنوبی از پراکندگی زیادی برخوردار هستند، گفته بود: پراکندگی روستا‌ها در شهرستان جیرفت و سراسر منطقه جنوب استان، کار را برای نوسازی مدارس و آموزش و پرورش سخت کرده است ولیکن اهتمام  اداره نوسازی مدارس، اتمام پروژه‌های نیمه تمام و فعال سازی کلیه پروژه‌های این منطقه است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :