آمار بیماری‌های تنفسی‌-‌ ویروسی در حال صعود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1785

آمار بیماری‌های تنفسی‌-‌ ویروسی در حال صعود
گزارش | فردای‌کرمان
مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردانشگاه علوم‌پزشکی کرمان‌: آمار بیماران تنفسی در بخش سرپایی و بستری روند افزایشی قابل کنترلی دارد.
*افزایش شیوع بیماری‌های تنفسی در کرمان
با شروع فصل پاییز شیوع بیماری‌های تنفسی و ویروسی افزایش می‌یابد و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نیز سبب گردش بیشتر ویروس بین افراد و افزایش ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا می‌شود.
مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به افزایش بیماری‌های تنفسی از نیمه‌های شهریورماه در کرمان گفت که این روند افزایشی کماکان ادامه دارد.
دکتر سعید صحبتی با بیان این‌که هم در بخش سرپایی و هم در بخش بستری آمار ابتلا به بیماری‌های تنفسی افزایشی بوده است، تاکید کرد که افزایش در حد قابل کنترل و معقول است و شیوع این بیماری‌ها در حدی نیست که بتوان نام یک بحران یا طغیان ناشی از بیماری‌های ویروسی را روی آن گذاشت.
صحبتی گفت که با توجه به اینکه هنوز در شروع سال تحصیلی هستیم و ممکن است طی هفته‌های آینده این افزایش، چشمگیرتر شود باید آمادگی لازم را داشته باشیم و منتظر بمانیم روند بیماری به چه سمتی می‌رود.
او با اشاره به وضعیت شیوع بیماری‌های تنفسی در کرمان، توضیح داد: «هر ساله با شروع فصل سرما و مخصوصاً بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی و دانشگاهی، شاهد افزایش شیوع بیماری‌های تنفسی – ویروسی مانند آنفلوآنزا، کرونا و سرماخوردگی‌های معمولی هستیم».
صحبتی ادامه داد: «امسال نیز این افزایش از نیمه‌های شهریورماه اتفاق افتاد و کماکان هم این وضعیت افزایشی ادامه دارد اما در حدی نیست که بتوان نام یک بحران یا طغیان ناشی از بیماری‌های ویروسی را روی آن گذاشت».
او با بیان این‌که هم در بخش سرپایی و هم در بخش بستری آمار ابتلا افزایشی بوده است، یادآور شد: «افزایش در حد قابل کنترل و معقول است».
‌ مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: «آمار و ارقام برای بیماری‌های تنفسی و ویروسی، هیچ‌گاه دقیق و کامل نیست زیرا بسیاری از بیماران اصلاً به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و خوددرمانی می‌کنند، یا گاهی به مراکز خصوصی مانند مطب‌ها مراجعه می‌کنند که آمار این‌ مراکز خصوصی به‌طور کامل جمع‌آوری نمی‌شود و آنچه ما بر اساس آمار بیان می‌کنیم یک تخمین است».
او افزود: «معمولا بین ۵ تا ۱۰ درصد بیماران مبتلا به آنفلوآنزا نیاز به بستری و خدمات بیمارستانی پیدا می‌کنند و در حال حاضر نیز تعدادی از این بیماران بستری و تحت درمان هستند».
صحبتی اضافه کرد: «خوشبختانه وضعیت خدمات‌رسانی به این بیماران در حد مطلوب است و مشکلی به لحاظ افزایش تعداد بیماران پیدا نکردیم اما با توجه به اینکه هنوز در شروع سال تحصیلی هستیم و ممکن است که طی هفته‌های آینده این افزایش چشمگیرتر شود باید آمادگی کافی را داشته باشیم و منتظر بمانیم که روند بیماری به چه سمتی می‌رود».
*لزوم رعایت موارد مرتبط با مراقبت و پیشگیری
اودر ادامه با تاکید بر رعایت موارد مرتبط با مراقبت و پیشگیری از بیماری بیان کرد: «بیماری‌های آنفلوآنزا، کرونا و سرماخوردگی عمدتاً راه‌های انتقال مشترکی دارند و از طریق هوا و ریز قطرات منتقل می‌شوند و بر همین اساس، ایزوله نمودن کسانی که علائم مشکوک دارند، پرهیز از رفت و آمدهای غیرضروری در سطح جامعه و پرهیز از حضور در اماکن شلوغ و پرجمعیت، می‌تواند گردش ویروس در جامعه را کمتر کند».
مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان یادآور شد: «همچنین استفاده از ماسک به‌عنوان یک ابزار مهم پیشگیری و انتقال ویروس، هم برای کسانی که علائم بیماری دارند و هم برای کسانی که جزو گروه‌های پرخطر هستند و احتمال ابتلای آن‌ها جدی‌تر است، توصیه می‌شود».
او تاکید کرد: «توجه به شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون در هر موقعیت و فرصتی نیز می‌تواند برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها کمک‌کننده باشد».
صحبتی ادامه داد: «در بیماری‌های عفونی از جمله آنفلوآنزا و کرونا رعایت فاصلۀ فیزیکی که همان فاصلۀ یک و نیم تا دو متر است، مخصوصاً در جاهایی که احتمال حضور بیماران وجود دارد، کمک‌کننده است و باید این رعایت فاصله صورت گیرد».
*علائم آنفلوآنزا که باید جدی گرفته شود
او همچنین با تاکید بر توجه به علائم آنفلوآنزا، کرونا و سرماخوردگی و جدا کردن این‌ها از یکدیگر، افزود: «گاهی برخی علائم این بیماری‌ها مشابه یکدیگر است و ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند اما در مورد آنفلوآنزا معمولا بیماری به‌صورت شروع ناگهانی و با تب‌های شدید، بدن درد، سردرد و احساس کوفتگی و خستگی همراه است».
مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با بیان این‌که ممکن است بیماران مبتلا به آنفلوآنزا دچار لرز بشوند، خاطرنشان کرد: «علائم تنفسی مانند گلو درد و سرفه‌های خشک نیز در مبتلایان به آنفلوآنزا رخ می‌دهد، در حالی که در سرماخوردگی‌ها معمولاً تب وجود ندارد و یا اگر باشد، بسیار کم است».
او با اشاره به علائم سرماخوردگی، گفت: «معمولا علائمی مانند عطسه و آبریزش بینی در سرماخوردگی‌ها بیشتر مشاهده می‌شود».
صحبتی درخصوص کرونا نیز توضیح داد: «طی ماه‌های اخیر فرم‌هایی از ویروس کرونا را می‌بینیم که نسبت به فرم‌های اولیه خیلی خفیف‌تر است و علائمی شبیه به سرماخوردگی را تقلید می‌کند».
*توصیه به تزریق واکسن برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا
او در ادامه یادآور شد: «در خصوص پیشگیری از آنفلوآنزا خوشبختانه علاوه بر رعایت موارد بهداشتی، واکسن‌هایی داریم که بسیار موثر و کارآمد هستند و بدون عارضۀ خاصی می‌توانند با درصد اطمینان بالا، ابتلا به آنفلوآنزا یا احتمال بستری ناشی از آنفلوآنزا را به حداقل برسانند».
صحبتی با بیان این‌که همۀ افرادی که سن بالای ۶ ماه دارند می‌توانند از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند، گفت: «اولویت ما برای سه گروه بیشتر است؛ کسانی که سن بالای ۶۵ سال دارند، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند مانند کسانی که مبتلا به بیماری‌های تنفسی و قلبی، بیماری‌های کبدی یا کلیوی یا فشار خون هستند و همچنین بیماران دیابتی که اگر مبتلا به آنفلوآنزا بشوند احتمال عوارض آن‌ها جدی‌تر و شدیدتر است و به همین دلیل توصیه می‌شود واکسن را تزریق کنند».
او ادامه داد: «مادران باردار را نیز باید در گروه همین افراد در معرض خطر اضافه کنیم زیرا برای یک مادر باردار، ابتلا به آنفلوآنزا می‌تواند جدی و خطرناک باشد».
مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان افزود: «همچنین کسانی مانند کادر بهداشت و درمان که به واسطۀ شغلشان احتمال تماس آن‌ها با بیماران بیشتر است باید از واکسن استفاده کنند».
او در پایان خاطرنشان کرد: «خوشبختانه در حال حاضر واکسن هم در بخش خصوصی و داروخانه‌ها موجود است و هم برای گروه‌های هدف مانند بیماران خاص و کادر بهداشت و درمان در بخش دولتی تامین شده و توزیع می‌شود»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 9
  • دیروز: 91
  • هفته: 833
  • ماه: 6,300
  • سال: 53,853