فقدان مرکز بیماران سرطانی در جنوب استان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 674

فقدان مرکز بیماران سرطانی در جنوب استان 

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، راه‌اندازی 2 مرکز تشخیص و درمان سرطان در جنوب استان در دستور کار قرار دارد.

نگاه زن به دست های کوچک بهار خیره شده بود، از زمانی که روبروی دکتر نشسته و انتظار کشیده بود تا جواب را بخواند و به او بگوید، مورد خاصی نیست، چند ساعت گذشته بود، اما دکتر این را نگفته و او بعد از حرف های دکتر، دیگر هیچ نشنیده بود، آخر چه طور یک  بدن 25 کیلویی خانه سرطان شده است، چه طور سرطان به جای بهار او را انتخاب نکرده بود،  تصویر دخترک در حالی که چهره اش زرد و موهایش ریخته بود، هر لحظه جلوی چشم هایش بود، دخترک با عروسکش بازی می کرد غافل از اینکه چند ساعت پیش آوار سرطان بر زندگی خانواده اش ریخته بود. سرطان بیماری خطرناکی که سالانه تعداد زیادی را به کام مرگ می کشاند و حتی با توجه به پیشرفت های پزشکی هنوز آنقدر این بیماری مرگبار است که ترس از ابتلا آن  در جامعه بسیار زیاد است، هزینه‌های بالا درمان و عدم اطمینان از موثر بودن درمان ها، یکی از دغدغه های اصلی بیماران و خانواده های مبتلا به سرطان است.

دکتر خیرخواه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در مورد مرکز سرطان در جنوب استان  به کاغذ وطن گفت: مرکز انکوژی و شیمی درمانی  در جنوب استان وجود ندارد، بیماران مبتلا به سرطان اهل جنوب استان معمولا برای درمان به یزد یا کرمان می روند اما ما در سامانه آمار آنها را ثبت می کنیم .دکتر خیرخواه در ادامه یادآور شد:  2 مرکزبرای بیماران سرطانی مصوب شده که یکی در کهنوج و دیگری در جیرفت است این 2 مرکز غربالگری هستند که تامین اعتبار هم شده اند، در کهنوج این پژوه به نیمه رسیده ولی هنوز تکمیل نشده و در جیرفت هم تغییر کاربری داده است. برای اینکه مرکز شیمی درمانی راه اندازی شود مستلزم وجود متخصص انکولوژی و فوق تخصص خون است.  به طور کلی  آمار سرطان در حوزه جنوب استان و البته در کل کشور  بیشتر شده است  که یکی از دلایل این افزایش در حوزه  جنوب، این است که پیش از این غربالگری  کامل صورت نمی گرفت و بیماران به این تعداد شناسایی و ثبت نمی شدند و اکنون سامانه ثبت بیماران فعال تر و به روزتر است.البته این افزایش تعداد در کل دنیا بی تاثیر از پیشرفت های دستگاه های غربالگری  نیست.

آمار سرطان در جنوب، هم سطح با آمار کشوری 

دکتر خیرخواه با بیان این که سرطان پستان شایع ترین سرطان در جنوب استان است،گفت: بعد از آن سرطان‌های پوست، گوارشی و پروستات  و نهایتا ریه است. خیرخواه در مورد خدماتی که در مورد بیماری سرطان در جنوب استان انجام می شود، گفت: در جنوب استان غربالگری سطح یک سرطان انجام می شود به طور مثال غربال گری سرطان های گوارشی که در مراکز و خانه های بهداشت انجام می شود وکسانی که مشکوک  هستند به متخصص معرفی می شوند برای سرطان های بانوان هم همین تست ها انجام می شود و بیش از 60 هزار نفر در این باره معاینه شده اند. غربالگری سرطان پستان به صورت رایگان در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت انجام می شود.دکتر خیرخواه یادآور شد: عواملی همچون سابقه فامیلی ابتلا به سرطان پستان به خصوص در مادر، خواهر یا دختر، سابقه سرطان پستان در خود فرد، سن اولین زایمان بیشتر از ۳۵ سال، نازایی، بلوغ زودرس، یائسگی دیررس، چاقی پس از یائسگی، سابقه تابش اشعه زیاد به قفسه سینه موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می شوند. خیرخواه با بیان این نکته که امکان دارد رسانه ای کردن آمار دقیق سرطان نگران کننده باشد، آمار سرطان های مختلف در جنوب استان را تقریبا هم سطح با کشور دانست. به  گفته معاون بهداشت دانشگاه  علوم پزشکی جیرفت، سرطان دومین عامل مرگ و میر در ایران است.  خیرخواه یکی از دلایل شیوع سرطان پوست در جنوب استان گفت: در معرض آفتاب یکی از دلایل این آمار است. سالاری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هم در مورد داروهای بیماران سرطانی به کاغذ وطن گفت: فعلا 57  بیمار سرطانی در جنوب استان از مراکز دانشگاه  علوم پزشکی جیرفت  داروی مخدر دریافت می کنند. ولی بقیه درمان را در کرمان یا دیگر شهرها  انجام می دهند.

شایع ترین سرطان ها در کرمان

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بر اساس آخرین آمار این دانشگاه از شایع ترین سرطان ها در استان، سرطان پستان، پوست، تیروئید و روده بزرگ در بین زنان و سرطان های مثانه، پوست، ریه و حنجره در میان مردان بیشترین آمار را دارند. سید وحید احمدی طباطبایی به ایسنا  گفت: سرطان به مجموعه بیماری های گفته می شود که در آن یکی از سلول‌های بدن، در اثر عوامل مختلف، دچار رشد یا تکثیر غیرطبیعی و بیش از حد می شود.وی افزود: این فرآیند در نهایت منجر به تولید تومور می‌شود و از طرق مختلف مانند خون و لنف به قسمت‌های دیگر بدن نیز سرایت می‌کند که به این پدیده متاستاز می گویند.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: این بیماری بیشتر در سنین بالا اتفاق می افتد.وی اما در ادامه گفت: احتمال بروز سرطان در همه گروه های سنی وجود دارد و برخی سرطان ها در اطفال نیز دیده می شود.احمدی طباطبایی می گوید: سرطان ها به صورت اختصاصی به وسیله پاتولوژیست در بخش های بافت شناسی و پس از رنگ آمیزی تشخیص داده می شود.به گفته او طبق آخرین آمار کشوری میزان بروز خام سرطان در بین مردان ایرانی ۱۴۹/۸۶ و در بین زنان ایرانی۱۳۲/۹۰ در صد هزار نفر است.وی افزود: پنج سرطان شایع مردان ایرانی به ترتیب معده، پوست، پروستات، سرطان روده بزرگ و مثانه است.این آمار در بین زنان ایرانی عبارت است از سرطان پستان، روده بزرگ، پوست، تیروئید و سرطان معده.

۴۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری است

بر اساس اسناد سازمان بهداشت جهانی از ۴۰ درصد سرطان ها می توان پیشگیری کرد.البته مواردی هم که قابل پیشگیری نیستند، اگر در سایه خود مراقبتی، نگاه امیدوارانه به اثر بخشی روش های تشخیصی، درمانی و مراجعه به موقع، زود هنگام تشخیص داده شوند، درمان پذیرتر هستند.گفته می شود تا سال ۲۰۳۰ میلادی بروز سرطان در جهان دو برابر می شود.که بیش از ۷۰ درصد این افزایش بروز و مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد.بد نیست بدانید، سرطان دومین عامل مرگ بعد از بیماری‌های قلبی عروقی در دنیا است.بر اساس نظام ثبت مرگ کشور نیز سرطان در حال حاضر سومین عامل مرگ و میر در کشور محسوب می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 8
  • امروز: 75
  • دیروز: 328
  • هفته: 2,284
  • ماه: 6,069
  • سال: 22,251